kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۱۳۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲
آغاز دفاعیات متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی

قاضی مقیسه: هدیه عروسی یک میلیاردی با اموال غارت شده بیت‌المال بوده نه عرق جبین

هشتمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی صبح دیروز در شعبه 28 دادگاه انقلاب (شعبه هم عرض) به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری میزان، در این جلسه قاضی مقیسه پس از طرح شکایت وکلای شرکت نفت، HK، تأمین اجتماعی و بانک مسکن، با بیان عناوین اتهامی متهم ردیف سوم از او خواست که در خصوص کلاهبرداری از سازمان تأمین اجتماعی، بانک مسکن و دیگر عناوین اتهامی به صورت موردی از خود دفاع کند.
حمید فلاح هروی مدیرعامل شرکت هلدینگ سورینت کیش و متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی باحضور در جایگاه خطاب به قاضی مقیسه گفت: شما در جلسات قبل عنوان کرده‌اید که بنده فردی را به وزرا معرفی کرده‌ام لطفاً‌ بفرمایید چه کسی را در کجا و در چه تاریخی؟ یکی از بزرگ‌نمایی‌ها که توسط شما انجام شده است این بوده است که شما گفتید بنده معاون وزیر بوده‌ام که این حرف هم نادرست است. من یک کارمند ساده بوده‌ام که می‌توانید استعلام کنید.
در ادامه قاضی مقیسه خطاب به متهم ردیف سوم پرونده گفت: دادگاه جای رجز خواندن نیست مورد به مورد به کیفرخواست‌اشاره کنید. شما چه کاره بوده‌اید که ادعا می‌کنید شبکه تشکیلاتی علیه‌تان طراحی و تشکیل شده است، ‌شما همه راه‌ و چاه‌ها را بلد بودید و این فاجعه را آفریدید و غارت اموال بیت‌المال انجام شد.
هدیه عروسی یک میلیاردی!
رئیس‌ دادگاه ادامه داد: شما اصالتاً خانواده مذهبی‌ای دارید، سه سال قبل بارها و بارها به شخص خود شما و پدر خانمتان گفتم که نزدیک 30 میلیارد از اموال حرام نزد شماست. مرسدس بنز، آپارتمان، ‌یک میلیاردی که بابک زنجانی از اموال بیت‌المال بابت هدیه عروسی به دخترت داده و آپارتمان 6 میلیاردی و ویلای خریداری شده نشان می‌دهد که اموال بیت‌المال به غارت رفته است. اینها با عرق جبین بابک به‌دست نیامده و اموال به غارت رفته بیت‌المال است. شعار دادن جز اتلاف وقت دادگاه چیزی نیست. یک میلیارد و 200 میلیون دلار غارت کرده‌اید و 10 محموله نفت را برده‌اید در این رابطه توضیح دهید.
 فلاح هروی پاسخ داد: شما در مورد وضعیت من پیش‌داوری کرده‌اید.
قاضی مقیسه گفت: بنده کیفرخواست را که اقاریر خود شما در آن است را بیان کردم. شما سراغ آقای مرتضوی رفته‌اید و برای پولی که وجود نداشت پنج فقره چک گرفتید. اقرار شما به شناسایی 138 شرکت تأمین اجتماعی در پرونده موجود است. شما به بابک زنجانی گفتید که این شرکت‌ها سودآور است اینها را بخرید بنابراین دفاعیات خود را بخوانید و به نظام توهین نکنید. کسی علیه شما طراحی تشکیلاتی نکرده است.
قاضی مقیسه گفت: نقش شما در بانک کنت و FIIB چه بود؟ طبق کیفرخواست و اظهارات شخص شما، شمس و بابک زنجانی، فرد اصلی‌ای که باعث خرید بانکی به نام FIIB و کنت شد شما بودید، با یکدیگر مشارکت کردید و 60 درصد سهام این دو بانک وسیله‌ای برای غارت بیت‌المال شد، 5/8 میلیون دلار را به بانک ملت واگذار کردید و حدود 84 میلیون یورو کسب درآمد کردید بنابراین توضیح دهید که در خرید این دو بانک چه نقشی داشتید؟ و چه شد آن را به بانک ملت فروختید و دوباره به خودتان برگرداندید؟
فلاح هروی پاسخ داد: طی سال‌های 88، 89 و 90 شرایط تحریم گسترده و سخت شد و هرکسی توانایی انجام کار را نداشت در بخش‌های مالی بیشترین آسیب‌پذیری را گرفته بودیم.
متهم ردیف سوم افزود: بنده در مؤسسه غدیر در یک کارگروه عضو بودم که بررسی می‌کردیم چه شرکت‌هایی زیان‌ده و سودده هستند و کدام پروژه‌ها می‌توانند به سود برسند. آقای زنجانی در اواخر سال 88 و در سال 92 از من دعوت کرد که به مالزی رفته و با او در جلسات شرکت کنم من در اولین سفر خود به مالزی با «م» آشنا شدم در جلسه مالزی عمده بحث‌ها درباره پول‌های جابجا شده در بانک‌ها بود، من کلاً چهار یا پنج سفر بیشتر با این فرد به سفر نرفته‌ام.
وی در خصوص حضور دختر و دامادش در بانک FIIB گفت: دختر و داماد من چون در آنجا دانشجو بودند تقاضا کردیم که در بانک FIIB مشغول به کار شوند لذا فعالیت خانواده من در آنجا صرفاً‌ به‌عنوان کارمند بوده است.
قاضی مقیسه در واکنش به اظهارات متهم گفت: شما خودتان قبول دارید که این بانک کارمندی نداشته و نقش دختر و داماد شما سیاهی لشکر بوده است که به نوعی بیان شود این بانک در حال فعالیت کردن است.
هروی در واکنش به صحبت‌های رئیس‌دادگاه گفت: کل مدتی که خانواده من در آنجا بودند دو ماه بود و کل مبالغ دریافتی آنها هم بین 8 تا 10 میلیون بوده است.
قاضی مقیسه گفت: مدت دوماه زمان زیادی است حتی یک ساعت هم برای ارتکاب یک جرم و تبانی کردن کافی است.
خرید بانک FIIB توسط بانک ملت
هروی در ادامه دفاعیات خود گفت: بنده در یک جلسه با مسئولان بانک ملت بودم در آن جلسه مسئولان بانک ملت گفتند که برویم از بانک FIIB اعتبارسنجی کنیم اینکه گفته شده است من پیشنهاد خرید بانک خارجی را داده‌ام اصلاً‌ صحت ندارد و در این رابطه سندی موجود نیست. اگر یک صفحه یا یک جمله یا یک کلمه یا یک نقطه پیدا شد که نشان دهد من در بانکFIIB سمتی داشته یا دستوری داده باشم و یا حتی یک دقیقه پشت میز آن نشسته باشم شما درست می‌گویید.
قاضی مقیسه گفت: آقای هروی ما به دنبال کشف واقعیت هستیم سؤال من این است که شما چه سمتی داشته‌اید که همراه آقای زنجانی در جلسات حضور داشته‌اید؟ بنده سؤالم از شما این است که آیا شما عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی بوده‌اید یا خیر؟
هروی پاسخ داد: اگر یک ثانیه کسی من را در آن جلسات دیده باشد شما راست می‌گویید چرا کسی نرفت بپرسد که من عضو آن ستاد بوده‌ام یا نه؟
وی در خصوص خرید بانک FIIB توسط بانک ملت گفت: بانک ملت به دنبال اهداف خود برای دور زدن تحریم‌ها توسط ‌اشخاص غیردولتی بود و از قبل دنبال راهکار می‌گشتند، لذا من پیشنهاد خرید این بانک را به بانک ملت نداده‌ام. بانک ملت دارای قوانین و مقررات است بانک خودش مسئول و شورا دارد که بررسی کند چه اقدامی بهتر است انجام دهند.
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: شما چه کاره بودید که قرارداد خرید بانک FIIB توسط بانک ملت را امضا کردید؟
هروی پاسخ داد: آیا صرفاً وجود امضای من در پای قرارداد ملاک است؟ مگر قرار بوده است که گوجه فرنگی بخرند اگر صرفاً وجود امضا ملاک است باید امضاهای دیگری هم که پای قرارداد امضا شده است به پای میز محاکمه بیایند. بنده به‌عنوان مشاوره دهنده همراه زنجانی در آن سفر بوده‌ام.
قاضی مقیسه در ادامه رسیدگی خود از فلاح هروی پرسید: شما چه کاره بودید که در جلسه‌ای که آقای «د» و مسئولان بانک ملت و آقای زنجانی حضور داشته‌اند شما هم بوده‌اید؟
هروی گفت: متأسفانه مطالب به نوعی بیان شده است که گویا بنده مسئولان بانک ملت را متقاعد کرده‌ام که بیایند و بانک خارجی را بخرند. همان‌طور که گفتم بانک ملت چنین برنامه‌ای را از قبل داشته است. از مسئولان بانک ملت کسی را نمی‌توانید پیدا کنید که بگوید فلاح به ما پیشنهاد خرید داده است. آنها انصاف را به خرج داده و از بیان چنین مطلبی خودداری کرده‌اند.
 قاضی مقیسه گفت: شما قرارداد خرید را امضا کردید و نماینده دادستان مستند ارائه دادند آن وقت شما می‌گویید جعل است؟ شما بانک FIIB را به بانک ملت فروختید و مجدداً پس گرفتید و سود بردید شما سهامدار بودید.
نماینده دادستان نیز گفت: اصلا حتی اگر امضا هم نباشد شما عملاً آنجا مدیریت می‌کردید حسب‌الاقرار خود شما، برای پیگیری امور بانک سفرهایی به مالزی داشتید که این اقرار در جلد 69 صفحه 258 آمده است نمی‌دانم امروز چرا این موارد یادتان نمی‌آید شما در بحث تشکیل، پیگیری،‌ فروش بانک FIIB به بانک ملت و استرداد نقش داشتید. این موارد نمایان‌گر نقش فعال شماست. بانکی که به‌ عنوان ماشین جعل از آن استفاده شده است یک اتاقک بوده و اصلاً بانک نبوده است.
جلسه بعدی این دادگاه شانزدهم مرداد ماه برگزار می‌شود.