kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۱۲۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱

زنگ خطر سازمان‌های حقوق بشری برای عوامیه به صدا درآمد


 سرویس سیاسی
پس از انتشار گزارش‌های تکان‌دهنده از اوضاع وخیم شیعیان عربستان و قلع‌وقمع آنها از سوی ارتش این کشور برخی نهادهای حقوق بشری هم به میدان آمده و درباره پیامدهای فاجعه‌بار «سیاست انتقامجویانه رژیم سعودی» در این شهر شیعه‌نشین هشدار دادند.
نهادهای حقوق بشری شامل سازمان «حقوق و آزادی‌ها»، «مرکز دموکراسی خلیج فارس و حقوق بشر»، «سازمان صلح دموکراتیک و حقوق بشر» و «انجمن حقوق بشر بحرین» با صدور بیانیه مشترکی، نگرانی خود را از «تبدیل شدن شهر العوامیه به عرصه‌ای برای نادیده گرفتن حقوق بشر» ابراز داشتند. به گزارش تسنیم، این نهادها اقدامات کنونی رژیم سعودی علیه ساکنان شهر العوامیه را «بخشی از سیاست انتقام‌جویانه» این رژیم علیه منطقه قطیف و به طور خاص علیه شیعیان دانستند.
در این بیانیه آمده: «نیروهای سعودی بر دامنه بازداشت‌ها و تشدید محدودیت و محاصره اهالی و اتباع خارجی مقیم شهر العوامیه افزوده‌اند و پاسخگو نبودن واحدهای آتش‌نشانی و امداد و نجات به درخواست اهالی باعث شده تا موج جدیدی از کوچ اجباری از این شهر به راه بیفتد.» این نهادها همچنین تعجب خود را از استفاده رژیم سعودی از «سلاح‌های سنگین» در قالب عملیات امنیتی خود در شهر محاصره شده العوامیه ابراز داشته و قتل‌های خارج از چارچوب قانونی مسئولان سعودی علیه شهروندان و غیرنظامیان را محکوم و این جنایات را غیرقابل توجیه دانستند. این نهادها نوشته‌اند؛ زنگ خطر را به صدا در می آورند؛ به ویژه که   محاصره مداوم 80 روزه العوامیه با سکوت جامعه بین المللی روبه رو شده است. نهادهای حقوق بشری از جامعه بین‌المللی خواستند که در قبال رویدادهای جاری «صرفا نظاره‌گر» نباشند و از منافع سیاسی و مالی اندک خود با عربستان چشم‌پوشی کرده و به حقوق بشر پایبند باشند و به دولت سعودی برای پایان دادن به نقض حقوق و نیز احترام گذاشتن به معاهدات و منشورهای بین المللی ویژه حقوق بشر فشار بیاورند.
محاصره 80 روزه
نیروهای سعودی بیش از ۸۰ روز است که با هدف تخلیه و مهاجرت اجباری ساکنان شهر العوامیه، یورشی را به سوی این شهر تدارک دیده‌اند. تصاویر ارسالی به خبرگزاری تسنیم از شهر العوامیه عربستان نشان می‌دهند که نیروهای سعودی با تهاجمی سهمگین به این شهر، ضمن تخریب بخش‌های وسیعی از آن، در حال بیرون راندن و مهاجرت اجباری ساکنان آن هستند. براساس گزارش‌های دریافتی، نیروهای سعودی بیش از 80 روز است که با هدف تخریب این شهر و مهاجرت اجباری ساکنان آن به مقصد منطقه قصریا، این شهر را هدف گلوله‌باران قرار داده‌اند؛ تاکنون 23 تن از شهروندان این شهر بر اثر حملات و تیراندازی‌های سعودی جان باخته‌اند. همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعدادی از کارگران خارجی نیز کشته شده و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند. در ویدئوی جدیدی که در شبکه‌های ارتباط اجتماعی منتشر شده است، شماری از نظامیان سعودی از پشت بام مدرسه‌ای در العوامیه منازل مردم را هدف قرار می‌دهند. در این فیلم، یک نظامی سعودی با سلاح «آر‌پی‌جی» به سمت منازل مردم بی‌دفاع العوامیه شلیک می‌کند!