kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۱۲۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱

انتخابات خونین در ونزوئلا /غربگرایان کشور را به آشوب کشیدند

مخالفین مورد حمایت آمریکا در روز انتخابات «مجلس موسسان قانون اساسی»، این کشور را به آشوب کشیدند. 11 نفر دیگر هم در این روز (یکشنبه) کشته شدند.



انتخابات مجلس تدوین قانون اساسی جدید ونزوئلا برای تعیین ۵۴۵ نماینده (یک‌شنبه) در میان شدیدترین آشوب‌ها و درگیری‌ها بین پلیس و مخالفین غربگرا برگزار شد. مخالفین دولت که به شدت از سوی آمریکا حمایت می‌شوند این انتخابات را تحریم کرده بودند و برای این که مانع آن شوند به هر وسیله‌ای متوسل شدند.تصاویر منتشر شده از درگیری‌های گسترده روز یک‌شنبه به خوبی اوضاع «بحرانی» و «خطرناک» ونزوئلا را نشان می‌دهد.
کمیسیون ملی انتخابات ونزوئلا از مشارکت 41/5 درصدی و حضور 8 میلیونی واجدان شرایط رأی دادن در انتخابات مجلس مؤسسان قانون اساسی جدید این کشور خبر داده است.
مادورو هم در پیامی توئیتری، انتخابات مجلس موسسان را که وظیفه بازنگری در قانون اساسی را برعهده دارد، «لحظه‌ای تاریخی» توصیف کرده و گفته: «امروز روزی موفقیت‌آمیز با مشارکت مردمی بالا بود. امروز روز پیروزی است.» سخنان نیکولاس مادورو، «انریکه کاپریلس، یکی از چهره‌های شاخص اپوزیسیون اما میزان مشارکت مردمی را کمتر از ۱۵ درصد اعلام کرده است: او همچنین انتخابات را «جعلی» خواند و خواستار برگزاری اعتراضات گسترده در ظهر امروز به وقت محلی شد.
مخالفان که از سوی غرب به صورت علنی حمایت می‌شوند پیشتر نیز اعلام کرده بودند نتایج این انتخابات را به رسمیت نخواهند شناخت. انتخابات «مجلس موسسان قانون اساسی» ونزوئلا به نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور این کشور اجازه می‌دهد تا قانون اساسی را بازنویسی کرده و نهادی رقیب «مجلس ملی» ونزوئلا به وجود آورد که در کنترل مخالفین است و درست به همین دلیل مخالفین از 4 ماه پیش کشور را به آشوب کشیده‌اند. تاکنون بر اساس گزارش‌ها بیش از 125 نفر کشته شده  و دست کم ۱۰۰۰ نفر هم زخمی و ۳۵۰۰ تن دیگر نیز دستگیر شده‌اند. در جریان درگیری‌های روز یک‌شنبه نیز براساس گزارش دیلی‌میل11 نفر کشته شدند. آمریکایی‌ها این انتخابات را «غیرقانونی» اعلام کردند!
پیش از برگزاری انتخابات نیز دولت آمریکا در یک دخالت آشکار در امور داخلی ونزوئلا با تماس با یکی از رهبران مخالفان دولت با وی درباره دور تازه تحریم‌ها علیه ونزوئلا رایزنی و همزمان تهدید کرده بود که در صورت برگزاری انتخابات تمامی گزینه‌ها روی میز خواهد بود. پس از برگزاری انتخابات نیز «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: «انتخابات مجلس موسسان در ونزوئلا تحت زمامداری نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور، یک گام به سوی دیکتاتوری است و آمریکا یک دولت نامشروع و غیرقانونی در کاراکاس را نخواهد پذیرفت.
وزارت خارجه آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «واشنگتن مصمم به اتخاذ اقدامات قاطع علیه پایه‌گذاران اصلی دیکتاتوری در ونزوئلا است.برخی مقام‌های آمریکایی نیز تاکید کردند که دولت ترامپ در حال بررسی تحریم‌هایی علیه بخش نفت ونزوئلا است.»
دولت ونزوئلا بارها آمریکا را به حمایت مالی و نظامی از مخالفین متهم کرده است. چندی پیش مادورو حتی دولت آمریکا را متهم به مسلح کردن مخالفان کرد. در ماجرای ربوده شدن هلیکوپتر پلیس نیز دولت ونزوئلا سازمان سیا و سفارت آمریکا در کاراکاس را متهم به برنامه‌ریزی این «شبه کودتا» کرد.
سه‌شنبه هفته گذشته نیز خبری منتشر شد که بر اساس آن «مایک پامپئو»، رئیس ‌سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعتراف کرده بود که این کشور در حال تلاش برای براندازی دولت منتخب ونزوئلا است و در همین راستا با مخالفان دولت در این کشور همکاری می‌کند.