kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۱۲۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱

درخواست رسمی سوریه از سازمان ملل برای انحلال ائتلاف آمریکایی ضدداعش

دولت سوریه با اشاره به جنایت‌های صورت گرفته از سوی آمریکایی‌ها در سوریه رسما از شورای امنیت و سازمان ملل خواست، ائتلاف آمریکایی ضدداعش را فورا منحل کند.



وزارت خارجه سوریه با ارسال دو نامه جداگانه به شورای امنیت و سازمان ملل، از این دو نهاد خواست به مسئولیت خود در قبال بحران سوریه عمل، و جنایات «ائتلاف بین‌المللی ضدداعش» را متوقف کند. در این نامه، از شورای امنیت خواسته شده، ائتلاف فوق را منحل کند. این ائتلاف در سال 2014 تحت فرماندهی آمریکا ایجاد شده و از آن زمان تاکنون، جنگنده‌های آمریکایی و ائتلاف بارها مناطق غیرنظامی سوریه و عراق و نیروهای مسلح دولتی دو کشور را بمباران کرده و صدها نظامی و شهروند سوری و عراقی را به قتل رسانده‌اند.
در نامه وزارت خارجه سوریه به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره ای شورای امنیت آمده: «ائتلاف مذکور غیرقانونی بوده و بدون درخواست دولت دمشق و خارج از چارچوب سازمان ملل ایجاد شده است: در این دو نامه تأکید شده ائتلاف فوق «به جنایات وحشیانه خود علیه غیرنظامیان بی‌گناه سوری از طریق حملات هوایی روزانه به ویژه در استان‌های «رقه»، «حسکه»، «حلب» و «دیرالزور» ادامه می‌دهد. جنگنده‌های این ائتلاف در آخرین جنایت خود، منطقه مرزی «بوکمال» را بمباران کردند و شش غیرنظامی را کشتند و 10 تن دیگر را زخمی کردند.
دولت سوریه در این دو نامه تاکید کرده: «دیگر کسی فریب بهانه مبارزه با تروریسمی را نمی‌خورد که ائتلاف بین‌المللی از آن برای حملات خود به سوریه بهره‌برداری می‌کند. این حملات باعث گسترش هرج و مرج هدفمند و قتل عام و ویرانی و خرابی شده است تا از این طریق، اهداف ائتلاف با اهداف سازمان‌های تروریستی همپوشانی داشته باشد.»
جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی ضدداعش طی سه سال گذشته علاوه بر اینکه جان صدها غیرنظامی و نیروهای ارتش سوریه را گرفته، زیرساخت‌های مدنی و شهری مثل جاده‌ها و پل‌ها را نیز نابود کرده‌اند.
آمریکا برای تروریست‌ها شرط گذاشت!
پیش از این و طی روزهای گذشته اعلام شده بود که آمریکا در حمایت از تروریست‌های به‌اصطلاح میانه‌رو در سوریه، دچار تردید شده و دیگر به دنبال براندازی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نیست.
اما خبرگزاری فارس دیروز به نقل از منابع وابسته به گروه‌های مخالف دولت سوریه گزارش داد، واشنگتن برای حمایت مجدد از گروه‌های مخالف دمشق، شرط گذاشته است.تحویل دادن موشک‌ها در جنوب سوریه به آمریکا و موافقت با ادغام در یک گروه بزرگتر، از جمله شرط‌های واشنگتن عنوان شده است.در همین رابطه، «الویه العمری» که یک گروه تروریستی وابسته به «ارتش آزاد» است، اعلام کرده که گروه‌های مخالف دولت دمشق قصد دارند تشکیلات جدیدی ایجاد کنند. براساس گزارش این گروه تروریستی، 40 گروه (تروریستی مخالف دولت) رایزنی‌ها برای ایجاد «جبهه ملی آزادسازی سوریه» را آغاز کرده‌اند.
به گزارش فارس، «وائل معزر» رئیس دفتر سیاسی «الویه العمری» گفته: «آمریکا از مخالفان (تروریست‌ها) در جنوب سوریه خواست با دولت سوریه آتش‌بس کرده و با اعزام نیرو به «رقه» موافقت کنند.» روزنامه سعودی «الحیاهًْ» نیز گزارش داده، گروه (تروریستی) «جبهه انقلابیون سوریه» اعلام کرده که اتاق عملیات «موک» حمایت نظامی از گروه‌های معارض را قطع کرده است. در این اتاق عملیات عوامل جاسوسی آمریکا، انگلیس و فرانسه حضور دارند و مقر آن در اردن است. همچنین به گفته «ابوالزین الخالدی» سرکرده اصلی «جبهه انقلابیون سوریه»، آمریکا 15 روز پیش، قطع کمک را به گروه‌های سوری اعلام کرده و از آنها خواسته بود در چارچوب مأموریت جدید، به دنبال راه‌حل سیاسی بحران سوریه باشند.مقامات آمریکایی به الخالدی گفته‌اند، پس از آنکه ساختار جدید توسط گروه‌های مخالف دولت دمشق ایجاد شد، حمایت آمریکا از آنها از سرگرفته می‌شود. گروه تروریستی «جبهه انقلابیون سوریه» پس از پذیرش ادغام، نامش به «لشگر یک پیاده نظام» تغییر یافت. گفتنی است، چند روز پیش مقامات آمریکایی اعلام کردند، «کمک‌های تسلیحاتی به مخالفان سوری اشتباه بود» و از این پس به آنها کمکی نخواهند کرد!
سایر رویدادها
* مقامات تاجیک اعلام کرده‌اند، هم‌اکنون 840 شهروند تاجیک از جمله 250 کودک این کشور در صفوف داعش در عراق و سوریه حضور دارند.
* نیروهای ارتش ترکیه با استفاده از تانک، از خط مرزی سوریه عبور کرده و وارد منطقه کوبانی (عین‌العرب) در سوریه شدند.
* فرزند یک زن انگلیسی که تاکنون هر دو عضو داعش بوده‌اند، مانع جداشدن مادرش از داعش و خروج وی از سوریه شد.
* مسلمانان و مسیحیان منطقه مرزی «عرسال» لبنان، پیروزی حزب‌الله را در این منطقه جشن گرفتند.