kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۱۱۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴

کوتاه از سراسر جهان


کره شمالی
ایرنا: سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای به آمریکا هشدار داده «از خواب احمقانه» هرگونه اقدام علیه کشورش برخیزد. وی با هشدار نسبت به هرگونه اقدام آمریکا علیه کشورش، گفته، «تهدید به جنگ و تهدید علیه کره شمالی تنها باعث تشدید تحریم‌ها و توجیه بیشتری برای دسترسی به مواد هسته‌ای می‌شود.» رهبر کره شمالی اخیرا گفته بود «موشکی که کشورش روز جمعه آزمایش کرده، قادر است تمامی خاک آمریکا را هدف قرار دهد.»
بولیوی
راشا تودی: رئیس‌جمهور بولیوی از آمریکا به عنوان «تهدیدی علیه چند جانبه‌گرایی، قوانین بین‌الملل و سازمان ملل متحد» انتقاد کرده و جدیدترین دور از تحریم‌ها علیه روسیه را هم محکوم کرده است. اظهارات «مورالس» در واکنش به اقدام سنای آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، کره‌شمالی و ایران مطرح می‌شود. اکنون تنها به امضای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیاز است تا این تحریم‌ها رسما اجرایی شوند. کاخ سفید گفته ترامپ از این لایحه رضایت دارد و قصد دارد تا به زودی آن را امضا کنند.
روسیه
اسپوتنیک: وزارت خارجه آمریکا ضمن «ابراز تأسف» از تصمیم اخیر روسیه برای کاهش تعداد دیپلمات‌های آمریکایی در این کشور، تاکید کرده که واکنش احتمالی به این اقدام روسیه را مورد بررسی قرار می‌دهد.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت 755 دیپلمات آمریکایی باید خاک روسیه را ترک کنند.
ترکیه
حریت: دادگاه حوادث «پایگاه هوایی آکینجی»، به عنوان «مرکز اصلی عملیات کودتای ۱۵ ژوئیه» امروز در آنکارا آغاز می‌شود. در این دادگاه به پرونده ۴۸۶ نفر از جمله، فرمانده پیشین نیروی هوایی و دیگر مقامات نظامی پیشین ترکیه به عنوان مظنونان اصلی رسیدگی می‌شود. این مظنونان متهم به نقض قانون اساسی، تلاش برای ترور رئیس‌جمهور، تلاش برای براندازی دولت ترکیه، مدیریت یک سازمان تروریستی مسلح، تلاش برای گرفتن پایگاه‌های نظامی و قتل عام مردم هستند.
فلسطین
فارس: بنابر اعلام رئیس ‌مرکز بین‌المللی قدس صهیونیست‌ها طی روزهای گذشته که درهای مسجدالاقصی را به روی نمازگزاران فلسطینی بسته بودند، اسناد مربوط به اوقاف شهر قدس را سرقت کرده‌اند. سرقت این اسناد اطلاعات زیادی از زمین‌ها و املاک اداره اوقاف بیت المقدس را که حدود 90 درصد از محله‌های قدیمی قدس را شامل می‌شود در اختیار صهیونیست‌ها قرار می‌دهد که می‌تواند مورد سوءاستفاده آن‌ها
قرار گیرد و مصادره این املاک را فراهم آورد.