kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۱۱۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴
رحیمی پس از نزدیک به 6 ماه، از ریاست فدراسیون کناره‌گیری کرد

ثبات مدیریت، حلقه گمشده هندبال ایران

با استعفای علیرضا رحیمی، به نظر می‌رسد ریاست فدراسیون هندبال دوباره دستخوش تغییرات خواهد شد.


سرویس ورزشی-

علیرضا رحیمی از ریاست فدراسیون هندبال کناره‌گیری کرد. وی که مدت زیادی از ریاستش در فدراسیون هندبال نمی‌گذرد به دلیل برخی مشکلات و البته بدهی‌های فراوان این فدراسیون از سمت خود استعفا کرد. گویا وی چند روز قبل استعفای خود را به صورت کتبی به وزارت ورزش اعلام کرده و شواهد و قرائن نیز نشان می‌دهد رحیمی تصمیمی برای بازگشت به هندبال ندارد.
رحیمی روز گذشته در خصوص دلایل کناره‌گیری‌اش از ریاست فدراسیون هندبال گفت: واقعیت این است که شرایط کاری برای من در فدراسیون هندبال سخت شده بود و به همین دلیل تصمیم گرفتم از سمت خودم کناره‌گیری کنم. چند میلیارد بدهی از سال 89 تا 95 بر دوش فدراسیون بود که سختی کار را مضاعف می‌کرد.
وی ادامه داد: بابت پرداخت بدهی‌ها وزارت ورزش به من قولی نداده بود، اما من انتظار داشتم که کمکم کنند. زمانی که من سرکار آمدم پیش‌بینی همه چیز را می‌کردم، غیر از بداخلاقی‌ها. واقعاً فضای سختی در هندبال ایجاد شده و متاسفانه کسی به کسی احترام نمی‌گذارد. از همین رو ترجیح دادم تا در شرایط فعلی استعفا بدهم.
داورزنی: استعفای رحیمی را قبول نکردیم
استعفای رحیمی واکنش محمدرضا داورزنی معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش را به همراه داشت تا جایی که وی عنوان داشت: رحیمی پیش از این یکی دو بار مطرح کرده بود که با شرایط فعلی نمی‌تواند در این فدراسیون کار کند. ما تلاش کردیم فضا را برای ماندن رحیمی فراهم کنیم و قسمتی از بدهی‌های فدراسیون هندبال را بدهیم.
وی افزود: بسیاری از بدهی‌های هندبال مربوط به قبل می‌باشد، برای همین فدراسیون با مشکل جدی مواجه بود. ما جلسه‌ای برای پیدا کردن راهکار پرداخت قسمتی از بدهی‌ها برگزار کردیم، ولی آقای رحیمی اصرار دارد با این وضعیت و فضا نمی‌تواند کار کند. به هر حال همه عوامل دست به دست هم داد تا ایشان استعفا بدهد. معاون وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: ما هنوز استعفای رحیمی را نپذیرفته‌ایم و اصرار داریم وی به کارش ادامه دهد. داورزنی در پاسخ به این سؤال که اگر رحیمی اصرار به رفتن داشته باشد، موضع وزارت ورزش چیست؟ گفت: اگر رحیمی اصرار داشته باشد دیگر چاره‌ای نیست.
حبیبی: هندبال ثبات مدیریت ندارد
کناره‌گیری رحیمی از فدراسیون هندبال در درون این خانواده نیز بازتاب داشت تا جایی که علیرضا حبیبی مربی تیم ملی گفت: علی‌رغم پتانسیل‌ بالایی که هندبال کشور دارد و سوابق خوب گذشته، این رشته بیشترین ضربه را در سال‌های اخیر به دلیل عدم ثبات مدیریتی در راس کار خورده است. طی دو سال گذشته حدود چهار رئیس و سرپرست جابه جا شده‌اند و هنگامی که کشورهای اروپایی و دیگر کشورها از این موضوع مطلع می‌شوند برایشان تعجب برانگیز است. همین عدم ثبات سبب شده که برنامه‌های فدراسیون هندبال به خوبی انجام و اجرایی نشود.
او ادامه‌ داد: هر مدیری هم که به راس این فدراسیون می‌آید با تغییرات خاص خود برنامه‌ها را پیش می‌برد و این نیازمند زمان است. اگر عمر مدیریت کوتاه باشد این مشکلات پیش رو است و یکی از مشکلات به جا ماندن بدهی‌های کلان خواهد بود؛ بدهی‌هایی که هیچ کس هم پاسخگوی آن نیست. مسئولیت این بدهی‌ها را کسی بر عهده نمی‌گیرد.
مربی تیم‌ ‌ملی هندبال خاطر نشان کرد: بعد از برگزاری مجمع انتخاباتی در اسفند ماه همه خانواده‌ هندبال با انتخاب فرد اصلح و با اکثریت آرا می‌خواستند که آرامش به هندبال بر گردد تا حداقل در بحث مدیریتی رحیمی چهار سال برنامه‌های فدراسیون را همانند سوابق گذشته خود انجام دهد، اما بدهی‌های مانده از قبل سبب شد که عرصه به رئیس فدراسیون تنگ شود و مسائل جانبی و حواشی که از گوشه و کنار نیز ایجاد می‌شد از طرفی آرامش و تمرکز مسئولان فدراسیون هندبال را به هم ریخت و سبب شد که موضوع استعفا نیز مطرح شود.
پشت پرده کناره‌گیری چه بود؟!
در خصوص کناره‌گیری رحیمی دلایل متعددی وجود داشت. بدهی‌های میلیاردی داخلی باقیمانده از مدیریت گذشته، بدهی‌های خارجی فدراسیون به دلیل غیبت تیم ملی هندبال نوجوانان و جوانان در مسابقات قهرمانی آسیا که ایران را تا مرز تعلیق هم پیش برده بود در کنار برخی فشارهای خانواده هندبال که ناشی از چند دستگی در این رشته است از سوی دیگر عرصه را برای رحیمی تنگ کرد.
از سوی دیگر عدم استقبال اسپانسرها برای برگزاری لیگ و شرایط سخت مدیریت، با وجود حمایت‌های همه جانبه ملی‌پوشان و ارسال پیام‌های امیدبخش از سوی برخی از اهالی هندبال و هیئت‌های استانی، رحیمی را نا امید کرد، آن هم درست کمتر از 6 ماه پس از انتخابش به عنوان رئیس‌فدراسیون.
در پایان باید به این نکته نیز ‌اشاره داشت که در ظاهر امر گلایه‌ها و ناراحتی‌های رحیمی از مسائل مالی و بدهی‌های سنگین این فدراسیون است اما به نظر می‌رسد مشکل رحیمی فراتر از مسائل مالی است و فضای مسموم موجود در بین خانواده هندبال، بداخلاقی‌ها و تهمت‌ها و انتشار مطالب بی‌پایه در فضای مجازی است. شنیده‌ها حکایت از حمایت همه جانبه هیئت‌های استانی و ملی‌پوشان از رحیمی را دارد اما باید دید در نهایت رحیمی در فدراسیون هندبال خواهد ماند یا عطای آن را به لقایش می‌بخشد؟