آیتالله مصباح یزدی:
احکام حکومتی جای اظهار نظر مخالف نیست
آیتالله مصباح گفت: جایی که محل اعمال احکام حکومتی و ولایتی است تنها ولی امر میتواند دستور دهد و جای اظهار نظر و فتوای مخالف نیست.
آیتالله محمدتقی مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که دستورات الهی به نفع و مصالح انسان است، گفت: در حرامهای الهی خیری پیدا نمیشود به عنوان مثال ربا حلال نیست و در آن منفعت وجود ندارد خداوند از باب لطف الهی میفرماید که بین او و انسان حق متقابل وجود دارد، امیرمؤمنان(ع) میفرماید خدا برای من و بر عهده شما حقی قرار داده است و این حق تحت عنوان ولایت تحقق پیدا میکند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که گاهی کسانی درباره حق بسیار سخن میگویند و ستایش میکنند، اظهار داشت: اما زمانی که میخواهند این حق را ادا کنند کار برای آنها مشکل است، در اموری که بین انسانها وجود دارد حقوقی موجود است که باید رعایت شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، وی ادامه داد: بر اساس منطق عقلی هیچ کس هیچ حقی بر خداوند ندارد اما خدا به دلیل لطف و عنایت حقی برای انسان قرار داده که اگر عبادت کرد جزای خیر به او میدهد.
آیتالله مصباح یزدی با بیان این که خداوند همه هستی را آفریده و مالک همه چیز است، ابراز داشت: شاید مفهومی وسیعتر از رحمت که بر افعال الهی صادق باشد وجود نداشته باشد، هدف از آفرینش بهرهمند شدن موجودات از رحمت الهی است.
وی عنوان کرد: همه انسانها یک وجود بینهایت دارند حال مختار هستند که در بهشت باشند و یا در جهنم حضور پیدا کنند، انسان نیازمند رشد معنوی است که اگر این رشد معنوی کسب شود به مقامات عالیه دست پیدا خواهد کرد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تحقق زندگی اجتماعی تکلیفی را بر عهده همگان ایجاد میکند، خدا اراده کرده که تکامل پیدا کنیم و این تکامل در سایه زندگی اجتماعی است، اراده الهی این است که زمینه رشد انسان فراهم باشد و این در گرو زندگی اجتماعی و حقوق متقابل است.
وی اضافه کرد: برای تحقق این هدف الهی که رحمتهای الهی بیشتر باشد و انسان لیاقت دریافت پیدا کند باید زمینه فراهم شود، اگر خدا به هر انسانی به اندازه کل عالم رحمت دهد از او چیزی کم نمیشود اما کار حکیمانه است و انسان باید لیاقت دریافت داشته باشد.
آیتالله مصباح یزدی با بیان این که بشر برای این آفریده شده که لیاقت نعمتهایی را پیدا کند که موجودات دیگر توانایی آن را ندارند، گفت: باید ببینیم چه عواملی بیشترین تأثیر را در این کار دارد، برای این که این لیاقت را از راه اختیار و انتخاب پیدا کنیم ابتدا باید آگاهی داشته باشیم و بدانیم چه هدفی در کار است، چه راهی را باید بپیماییم و چگونه این لیاقت را کسب کنیم.
وی افزود: سؤال مطرح میشود که از کجا باید متوجه شویم؟ آنچه که عموم مردم میتوانند برای رسیدن به رحمت الهی استفاده کنند عقل است؛ مکمل عقل وحی به شمار میرود و مردم برای فهم حدیث و قرآن باید به متخصصان فقها مراجعه کنند تا بتوانند از آن بهرهمند شوند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ملاک انتخاب باید چیزی باشد که بیشترین تأثیر را در رسیدن به هدف خلقت الهی داشته باشد، اظهار داشت: جایی که محل اعمال احکام حکومتی و ولایتی است تنها ولی امر میتواند دستور دهد و جای اظهار نظر و فتوای مخالف نیست و الا نقض قرض میشود.
وی ادامه داد: وجود فرمانده برای این که است که مسیر را تعیین کند اگر چند فرمانده در عرض هم باشد کار پیش نمیرود، اگر کسانی میخواهند ملاک انتخاب را در زمان تزاحم بدانند و کاری را مقدم دارند باید بررسی کنند که چه نقشی در سعادت انسان دارد و به گونهای باشد که انسان را به رحمت الهی برساند.