kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۲۷۳
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲
شکست 6 بر یک برابر العین موجی از انتقادات را به دنبال داشت

«ضعیف‌ترین استقلالِ» چند سال اخیر!


سرویس ورزشی-
شکست سنگین استقلال برابر العین موجی از انتقادات را علیه نماینده فوتبال ایران به دنبال داشت تا جایی که بسیاری از پیشکسوتان استقلال معتقد بودند که این تیم از هیچ فاکتور مثبتی برای نتیجه گرفتن بهره‌مند نبودند.
تیم فوتبال استقلال تهران از ساعت ۲۳:۱۵ روز دوشنبه در چارچوب دور برگشت مسابقات یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در امارات به مصاف العین رفت که این مسابقه در نهایت با پیروزی ۶ بر یک به سود العین به پایان رسید.کایو (۲۷ و ۳۲)، عمر عبدالرحمان (۴۹ و ۶۰)، لی میونگ جو (۵۷) و ناصر الشمرانی (۷۵) برای العین گلزنی کردند. گل استقلال هم توسط کاوه رضایی در دقیقه ۸۳ به دست آمد.
استقلال در بازی رفت با یک گل به پیروزی رسیده بود و امیدوار بود با کسب برد یا تساوی در این مسابقه راهی مرحله یک چهارم نهایی شود.نماینده ایران مسابقه را با ترکیب سیدمهدی رحمتی، لئوناردو پادوانی، رابسون جانواریو، میلاد زکی‌پور، وریا غفوری، فرشید باقری، مجید حسینی، خسرو حیدری، علی قربانی، هرایر مگویان و کاوه رضایی آغاز کرد. باوجود این شاگردان منصوریان در نیمه نخست دو گل دریافت کردند تا کارشان برای نیمه دوم سخت شود. هر دو گل العین در نیمه نخست توسط «کایو» در دقایق ۲۷ و ۳۲ به ثمر رسید.
در نیمه دوم اما نتیجه‌ای عجیب‌تر رقم خورد و شکست نماینده ایران سنگین‌تر شد. العین که برای پیروزی در این مسابقه و صعود به مرحله بعد انگیزه زیادی داشت، موفق شد گلهای بعدی خود را هم به ترتیب به ثمر برساند. عمر عبدالرحمان خیلی زود و در دقیقه ۴۹ توانست گل سوم العین را وارد دروازه استقلال کند. «لی میونگ جو» در دقیقه ۵۷ گل چهارم مسابقه را زد و مجددا این عبدالرحمان بود که بازی درخشانش را در دقیقه ۶۰ با به ثمر رساندن گل پنجم کامل کرد.اشتباهات خط دفاع و دروازه استقلال در کنار ضدحملات خطرناک العین، فضا را برای بازیکنان این تیم اماراتی به خوبی برای گلزنی فراهم کرده بود. «ناصر الشمرانی» مهاجم تیم العین هم در دقیقه ۷۵ گل ششم را برای این تیم به ثمر رساند تا استقلال سنگین‌ترین شکست خود را در مسابقات آسیایی تجربه کند.
کاوه رضایی در دقیقه ۸۳ و روی یک ضربه کاشته توانست یکی از گلها را جبران کند ولی در نهایت کار به جایی نرسید و بازی با همان نتیجه ۶ بر یک به اتمام رسید. این سنگین‌ترین شکست استقلال در لیگ قهرمانان آسیا بود. به این ترتیب دومین نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا بعد از ذوب آهن از این مسابقات کنار رفت.
ترکیب بسیار بد خط دفاعی
اما این شکست سنگین موجی از انتقادات را به دنبال داشت؛ انتقاداتی که عمدتا از سوی پیشکسوتان این باشگاه مطرح شد. بیژن طاهری پیشکسوت استقلال در خصوص این باخت عجیب استقلال گفت: من قبل بازی هم گفته بودم که العین یکی از بهترین تیم‌های عربی است و همان تیمی نخواهد بود که در آزادی بازی کرد، چون هم یک بازی این تیم در لیگ امارات را دیده بودم و هم بازی‌شان مقابل ذوب‌آهن را تماشا کردم. همه می‌دانستیم که العین تیم خوبی است، ولی نه در این حد. فاصله استقلال و العین تا این حد زیاد نبود، اما قبول کنیم که یک جاهایی ضعیف بودیم. حتی اگر بهتر بگویم، استقلال در تمام خطوط ضعیف‌تر از العین بود.
طاهری در مورد اینکه ترکیب ابتدایی استقلال بسیار دفاعی چیده شده بود،‌ عنوان کرد: استقلال آمد دفاع کند و گل نخورد اما وقتی گل اول را دریافت کرد، خواست حمله کند که همین باعث شد فضای زیادی به تیم العین داده شود. شما نگاه کنید مهاجمان العین چند بار با رحمتی تک به تک شدند. استقلال تا زمانی که بسته بازی کرد دچار مشکل نشد، اما زمانی که خواست حمله کند چنین اتفاقی برایش افتاد.
ضعف شدید در دفاع و حمله
میرشاد ماجدی سرپرست پیشین استقلال نیز در این باره عنوان داشت: استقلال کاملاً با سبک بازی‌اش نشان داد که چشم به ضدحملات و استفاده از تک موقعیت‌ها دارد. در نیمه اول و بعد از گذشت چند دقیقه از بازی همان فوتبالی را شاهد بودیم که تیم ملی جوانان ما در برابر پرتغال بعد از زدن گل به این تیم از خود نشان داد و صرفاً این تیم فقط در نیمه خود به دفاع پرداخت.
استقلال نه در دفاع و نه در حمله خوب کار نکرد و به اعتقاد من بسیار ضعیف ظاهر شد. گلی هم که استقلال زد روی هنر فردی یک بازیکن به ثمر رسید و شاخصه‌های مهمی را از بازی استقلال می‌توانیم نام ببریم که این شاخصه‌ها به عنوان نمره منفی در کارنامه این تیم حساب خواهد شد.
وی در ادامه گفت‌وگویش تصریح کرد: اولین مشکل حضور مگویان در پست غیرتخصصی بود و این بازیکن دقیقاً به شکل موزیسینی بود که در یک ارکستر ساز مخالف می‌زد. این بازیکن هیچ هارمونی با دیگر بازیکنان نداشت و در نیمه دوم هم پاشنه آشیل تیم استقلال سمت راست بود که بعد از دریافت گل سوم کادر فنی به این نتیجه رسید که باید غفوری را از زمین خارج کند.
هیچ فاکتوری برای نتیجه گیری نداشتیم
علی موسوی مهاجم سال‌های نه چندان دور استقلال نیز درباره این شکست گفت: کشورهای عربی به ما رسیده‌اند و ما هر وقت خواستیم هواداران را به ورزشگاه کشانده و به وسیله آنها نتیجه‌ گرفتیم. چه در رده باشگاهی و چه در رده ملی و چه در رده باشگاهی دچار عقب افتادگی شده‌ایم. این تازه اولین بازی بود که در مرحله حذفی بازی می‌کردیم و العین شکل و شمایل تیم حرفه‌ای را داشت. زمانی که با یک گل از العین عقب افتادیم آنها گردش توپ خوبی داشتند و به توپ ضربه می‌زدند و هر وقت اراده کردند به گل رسیدند. تیمی که در سطح آسیا این فاکتورها را داشته باشد، موفق می‌شود، اما استقلال نمی‌دانست که باید چه موقع دفاع کرده و چه موقع حمله کند و چه موقع حفظ توپ داشته باشد. به اعتقادم ما هیچ فاکتوری برای نتیجه‌ گرفتن مقابل العین نداشتیم.
تعجب از دیدن ترکیب استقلال
سیروس دین محمدی هافبک اسبق استقلال نیز در خصوص این شکست اظهار داشت: وقتی قبل از بازی ترکیب تیم را دیدم تعجب کردم. اینکه استقلال قصد داشت به صورت من تومن یارگیری کند حیرت انگیز بود. دفاع باید منطقه‌ای انجام می‌شد. سال هاست که دفاع منطقه‌ای رایج شده و هرایرمگویان هم در پستی اشتباه به خدمت گرفته شد. این شکست 6 بر یک تحقیر‌آمیز بود. هیچ کدام از هواداران استقلال انتظار چنین باختی را نداشتند. باخت 2 بر صفر یا 3 بر یک قابل پذیرش بود اما این شکست سنگین به خاطر ضعف تاکتیکی قابل قبول نیست.