kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۵۱۳
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰

تظاهرات مخالفان ونزوئلا در پنجاهمین روز اعتراضات

هزاران نفر از مخالفان غربگرای «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا روز شنبه با برپایی تظاهراتی گسترده، پنجاهمین روز اعتراضات را رقم زدند.


درگیری‌های خشونت آمیز و خونین در ونزوئلا از2 ماه پیش تاکنون ادامه یافته و حداقل 46 نفر در این ناآرامی‌ها کشته شده‌اند. از آن سو دولت آمریکا نیز با اختصاص بودجه و تحریم مقامات دولت ونزوئلا عملا از غربگرایان در بحران این کشور حمایت می‌کند و هر روز نیز بر ابعاد بحران افزوده می‌شود.
روز شنبه اما صدها هزار نفر از مخالفان تظاهرات گسترده‌ای را برگزار کردند. این تظاهرات در پنجاهمین روز آغاز اعتراضات ونزوئلا برگزار شده است. در مقابل ده‌ها هزار نفر از طرفداران دولت ونزوئلا نیز در حمایت از رئیس‌جمهور اقدام به برپایی تظاهرات کردند. در این بین دولت و گروه‌های مخالف هر یک دیگری را به اعزام گروه‌های مسلح برای تشدید خشونت‌ها متهم می‌کنند.
این «بدترین» و «خشونت بارترین» اعتراضات علیه دولت مادورو از سال 2013 میلادی تاکنون به شمار می‌رود. مادورو از سال 2013 تاکنون قدرت را در دست دارد. در جریان اعتراضات هفته‌های اخیر ونزوئلا، غیر نظامیان و نیروهای پلیس جان خود را از دست داده‌اند.
در این بین کمبود شدید مواد غذایی و دارویی  نیز موجب شده تا فروشگاه‌های زیادی در سراسر این کشور، غارت شود. بسیاری از مردم ونزوئلا، سوء مدیریت مادورو را عامل اصلی بحران اقتصادی و سیاسی این کشور می‌دانند. مخالفان خواستار برگزاری انتخابات، آزادی زندانیان و فعالان سیاسی هستند. در مقابل دولت ونزوئلا نیز دخالت‌های خارجی را عامل اصلی تشدید بحران می‌داند و معتقد است آمریکا به تسلیح مخالفین اقدام کرده است.
انتخابات بعدی ریاست جمهوری قرار است اواخر 2018 برگزار شود ولی مخالفان خواستار برگزاری این انتخابات در سال جاری هستند.
آمریکا چند روز پیش دادگاه عالی ونزوئلا را در حمایت از شورشیان این کشور تحریم کرد!