kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۴۹۲
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
با انتشار مقاله‌ای در روزنامه العربی الجدید

ظریف: امیدواریم کشورهای منطقه در برابر سناریوهای خطرناک بایستند

وزیر امور خارجه ایران همزمان با سفر منطقه‌ای ترامپ با انتشار مقاله‌ای در روزنامه العربی الجدید چاپ لندن نوشت: امیدواریم همه کشورها در برابر سناریوهای خطرناکی بایستند که ممکن است موفقیت آنها به عمیق شدن هرچه بیشتر فجایع انسانی در منطقه منجر شود.


ظریف، این مقاله را در آستانه سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه نوشته است تا مواضع کشور خود را درباره موضوعات مختلف و مرتبط به این سفر، سیاست‌های منطقه و دیدارهای ترامپ در ریاض تبیین کند.
ظریف در مقاله خود تأکید کرده است، ایران امیدوار است همه کشورهایی که به صلح و همکاری بین‌المللی پایبند هستند و نیز همه کشورهای منطقه و همسایه، در برابر سناریوهای خطرناکی بایستند که ممکن است موفقیت آنها به عمیق شدن هرچه بیشتر فجایع انسانی در منطقه منجر شود.
وزیر امور خارجه ایران نوشته است: خاورمیانه(منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا) در حال عبور از شرایطی حساس و خطرناک است.در حالی که شاهد بی‌ثباتی ناشی از دخالت‌های خارجی در افغانستان، عراق و لیبی هستیم و پایانی هم برای این وضع نمی‌بینیم، ملاحظه می‌شود بحران‌های طولانی و مزمن در سوریه، یمن و بحرین، چهره ترسناکی از واقعیت مسلمانان به جهان ارائه می‌دهد. در این شرایط، خبر حضور برخی مقامات منطقه‌ای در عربستان، آن‌هم همزمان با سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان، جالب توجه است. برخی حکومت‌ها در منطقه، طی سال‌های اخیر تلاش کردند محیط اطراف ما را به‌سمت بی‌ثباتی بکشند و برای این منظور سیاست‌های تنش‌زا اتخاذ کردند و رفتارهایی پیش گرفتند که در نشر و حمایت از تفکرات افراطی و ارائه چهره‌ای نادرست از اسلام خلاصه می‌شود
به گزارش تسنیم در پایان این مقاله آمده است: ایران به ‌منظور مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری و بازگشت امنیت به سوریه، برای همکاری با کشورهای منطقه و حتی کشورهای خارج و منطقه آمادگی کامل دارد. رفتار تهران در این همکاری تابع اصلی است که ایران همواره در سیاست خارجی خود به آن پایبند بوده است. این اصل، مخالفت با  سیطره‌طلبی و تسلیم نشدن در برابر آن است. از آنجا که ما به سلامت اراضی و حاکمیت مستقل همه کشورهای منطقه احترام می‌گذاریم و بر ضرورت دخالت نکردن در امور داخلی یکدیگر و  بررسی مسالمت‌آمیز همه اختلاف‌ها تأکید می‌کنیم، می‌دانیم که منافع طولانی‌مدت ایران و سایر کشورهای منطقه و جهان نیازمند مبارزه با دو پدیده افراطی‌گری و تروریسم است به‌خصوص وقتی این دو پدیده در ردای دین ظاهر می‌شوند و ما از هیچ کوششی در این خصوص دریغ نخواهیم کرد.