kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۴۷۲
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳

گوشت قرمز و سفید گران شد

طی روزهای اخیر گوشت گوسفندی و گوشت مرغ گران شده است.


فرهاد موسی‌زاده، توزیع‌کننده گوشت در گفت‌وگو با «نسیم آنلاین»، بیان داشت: وضعیت بازار گوشت آن‌چنان بد شده است که همگی برای توزیع آن بلاتکلیف مانده‌ایم، تقاضا برای خرید گوشت بسیار کم و قدرت خرید مردم پایین آمده است.
موسی‌زاده گفت: گوشت گوساله کیلویی هزار تومان و گوشت گوسفندی هم چیزی در حدود 1000 تا 1500 تومان مجدداً بالاتر رفته است، اما دلیل گرانی گوشت کمبود دام نیست، الان فصل دام است بنابراین کمبودی نداریم اما واقعیت این است که دیگر برای کسانی که کشتار انجام می‌دادند کشتار دام به صرفه نیست زیرا کسی گوشت نمی‌خرد و بار بر روی دستشان می‌ماند.
وی افزودک در گذشته با خیال راحت کشتار دام انجام می‌دادیم و چنان‌چه تقاضا از سوی مردم کم بود گوشت‌ها را بسته‌بندی و منجمد کرده و آن را به شرکت‌ها تحویل می‌دادیم اما الان تقاضای شرکت‌ها و هتل‌ها برای گوشت بسیار کاهش یافته و آنها هم به گوشت مرغ روی آورده‌اند.
این توزیع‌کننده گوشت ادامه داد: ما تا مدتی قبل به چند شرکت هواپیمایی و کشتیرانی گوشت تحویل می‌دادیم اما الان همان شرکت‌ها هم تمایلی برای خرید گوشت قرمز ندارند زیرا برای هر تن آن چیزی در حدود 7 میلیون گرانتر از گذشته باید پرداخت کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی: افزایش قیمت جوجه یک روزه مرغ را گران کرد
رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی هم گفت: افزایش قیمت مرغ ربطی به ماه مبارک رمضان ندارد، بلکه افزایش قیمت جوجه یک روزه به 2700 تومان سبب شده است، قیمت تمام شده مرغ بالا رفته و کیلویی 8 هزار تومان به فروش برسد.
مهدی یوسف‌خانی در گفت‌وگو با فارس، در مورد علت افزایش مرغ در بازار که این روزها به 8 هزار تومان در هر کیلوگرم  هم رسیده است، اظهار داشت: با توجه به کاهش بی‌رویه قیمت مرغ زنده درب مرغداری‌ها طی یک هفته اخیر، مرغداران از فروش مرغ به کشتارگاه‌ها امتناع کردند که همین امر سبب شد که قیمت مرغ زنده از 4100 تومان به 5 هزار تومان برسد.
وی اضافه کرد: قیمت منطقی فروش مرغ زنده در کشتارگاه ها باید کیلویی 4600 تومان باشد، تا در نهایت با محاسبه سود توزیع، گوشت مرغ کیلویی 7400 تومان به دست مصرف‌کننده برسد.
رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی در پاسخ به اینکه برخی، افزایش قیمت خوراک طیور و قیمت جوجه یک روزه را عامل افزایش قیمت مرغ می‌دانند، با تأیید این موضوع، تصریح کرد: مشکل اینجاست که قیمت هر دو نهاده در نوسان است و اکنون قیمت جوجه یک روزه بدون هیچ حساب و کتابی بالا رفته است و هیچ نظارتی بر آن نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: زنجیره تولید به طور کلی از زیربنا مشکل دارد و قیمت نهاده‌ها و جوجه یک روزه آن‌قدر تغییر می‌کند که نمی‌شود برای تولید مرغ برنامه‌ریزی کرد.
قیمت هر کیلوگرم مرغ تا هفته گذشته روی مرز 6900 تومان بود، اما به یکباره طی چند روز گذشته به 8 هزار تومان در هر کیلو رسیده است که برخی افراد، نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان را عامل آن می‌دانند، در حالی که رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی آن را رد کرده و دلیل گرانی را عرضه نکردن مرغ به مقدار کافی از سوی مرغداری‌ها عنوان می‌کند.