kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۱۳۱
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰

حمله گسترده و هماهنگ طالبان به 5 شهرستان در شرق افغانستان

عناصر طالبان و داعش پنج شهرستان و یک مرکز رادیو و تلویزیون را در شرق افغانستان مورد حمله قرار دادند.



5 شهرستان «سرکانو»، «مروره»، «وته‌پور»، «چپه دره» و «شیگل» در استان «کنر» و مرکز رادیو و تلویزیون شهرستان «جلال‌آباد» استان «ننگرهار» طی 48 ساعت اخیر هدف حمله عناصر طالبان و داعش قرار گرفته است. در پنج استان که از سوی طالبان مورد حمله قرار گرفته به شدت درگیری جریان دارد و داعش نیز مرکز رادیو و تلویزیون جلال‌آباد را تسخیر کرده است.
به گزارش تسنیم، مقامات استان «کنر» در شرق افغانستان اعلام کردند حمله طالبان به پنج شهرستان فوق تقریبا مهار شده است. با این حال، برخی منابع محلی از ادامه یافتن درگیری شدید در شهرستان‌های «وته‌پور»، «چپه‌دره» و «سرکانو» خبر داده‌اند.
«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان ضمن تایید حملات عناصر طالبان به شهرستان‌های فوق، اعلام کرده که چهار پاسگاه امنیتی را در منطقه «گوسلک» به تصرف درآورده‌اند.
همزمان از استان ننگرهار خبر رسیده، سه تروریست مسلح در حالی که جلیقه‌های انفجاری به خود بسته بودند، وارد ساختمان رادیو و تلویزیون شهر جلال‌آباد شدند. دو تن از این مهاجمان خود را منفجر کردند و درگیری میان نیروهای پلیس با نفر سوم، مدتی ادامه داشت.
در ارتباط با شمار تلفات و زخمی‌های این حادثه، گزارش دقیقی نرسیده است.
گروه تروریستی داعش مسئولیت این عملیات را برعهده گرفته است. از سرنوشت این درگیری‌ها گزارشی منتشر نشده است.
از استان «قندهار» هم خبر رسیده، بر اثر دو انفجار پیاپی در منطقه «چوک‌مدد» شهر قندهار، دو نفر کشته و 10 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. در انفجار نخست، یک خودروی پلیس هدف قرار گرفت. کشته‌ها و بیشتر زخمی‌های این حادثه از نیروهای پلیس هستند.  هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.
رد فهرست حکمتیار
از تحولات سیاسی افغانستان هم خبر رسیده مقامات شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرده‌اند، فهرست 100 نفری حزب «اسلامی» که برای جذب در نهادهای امنیتی ارائه شده بود، توسط کمیسیون اجرای توافق صلح رد شده است.
«گلبدین حکمتیار» که رهبری حزب اسلامی را برعهده دارد، پس از امضای توافق صلح با دولت کابل، اخیرا وارد این شهر شده است. ظاهرا یکی از مفاد توافق، جذب شماری از عناصر مسلح حزب در دستگاه‌های نظامی و امنیتی افغانستان بوده است.
در فهرست پیشنهادی حزب اسلامی که برای استخدام در وزارت دفاع و وزارت کشور ارائه شده بود، 80 نفر از اعضای این حزب برای وزارت دفاع و 20 نفر نیز برای وزارت کشور پیشنهاد شده بودند.
مسئول روابط بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان درباره علت رد فهرست فوق، گفته به دلیل عدم کسب معیارهای لازم، این فهرست رد شده است. گفته می‌شود این افراد برای پست‌های عالی پیشنهاد شده بودند.
پیش از این مسئول مطبوعاتی حزب اسلامی از معرفی دست‌کم 3500 تا 4000 نفر از جنگجویان حزب برای استخدام در صفوف نیروهای امنیتی خبر داده بود. کارشناسان می‌گویند، علت اصلی خودداری دولت از جذب افراد فوق، نگرانی از حرکت‌های واگرایانه و یا حتی وقوع کودتا بوده است.