اخبار ویژه
روحانی بوی شکست شنیده که تند شده است
«اظهارات نامتعارف این روزهای حسن روحانی نشان از ترس وی دارد».
داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاحطلب نوشت: آقای روحانی بوی شکست شنیده است. اظهارات نامتعارف حسن روحانی در همدان به شکل محسوسی نشان از شدت یافتن نگرانی ایشان از احتمال شکست در انتخابات دارد و به همین منظور ظاهرا ایشان عزم خود را جزم کرده تا روزهای آخر تبلیغات انتخابات را با شاذگوئی و از طریق دامن زدن به دوگانه «دیو و دلبر» تا اقبال عمومی را به نفع خود تغییر دهد.
این که مشارالیه در بخشی از سخنانش در همدان میفرمایند«اگر شما جوانان در خانه بنشینید، بدانید که در پیادهروهای ما هم دیوار خواهد بود(!) آنها میخواستند پیادهرو زنانه و مردانه ایجاد کنند(!)، مصداق قابل وثوقی از اهتمام روحانی برای کوبیدن بر طبل دیو و دلبر محسوب میگردد.
در دوم خرداد 76 نیز کمپین محمد خاتمی مطابق و مشابه اظهارات امروزه روحانی، رقیب خاتمی (ناطق نوری) را متهم میکردند که در صورت پیروزی پیادهروها را از طریق دیوارکشی زنانه- مردانه خواهند کرد!
تنها نکته مغفول در این میان آن است که جناب روحانی فرزند زمانه خود نیستند و التفاتی به این ندارند که اینک نه معدل شعور سیاسی جامعه ایران همتراز 76 است و نه ایشان استعداد این همانیسازی از دوگانه «خاتمی-ناطق» با دوگانه «رئیسی-روحانی» را در بشره خود مشهود دارند.
روحانی توجه به این واقعیت ندارد که «منقار مرغ انجیرخوار کج است»! لذا رویکرد غیراخلاقی ایشان در هیولاسازی از چهره رقیب فاقد ضمانت اجرا است خصوصا آنکه دوسیه ایشان طی تمام سالهای بعد از انقلاب سازگار با کسانی است که امروز روحانی میکوشد ایشان را هیولا القا کند.
واقعیت آن است بیوقعی به واقعیتهای میدانی و تاسی به رویکردهای غیراخلاقی در رقابتهای انتخاباتی آن هم توسط یک ملبس به لباس روحانیت توهین به شعور اجتماعی جامعه و نوعی عوامفریبی مدرن است.
سجادی همچنین درباره این سخن روحانی که گفته بود «خواست جوانان ما فقط این نیست که به آنها احترام گذاشته شود بلکه خواست شان این است که کشور به دست آنها اداره شود» نوشت: جناب روحانی طوری حرف میزنند کانه با دسته نابینایان طرفند!
برادر محترم- با نشاندن مشتی ]...[ بر کرسیهای وزارت، کهنسالترین کابینه را در طول تاریخ جمهوری اسلامی به نام خود رقم زدهاید و اکنون گندم نمایانه مبادرت به جوفروشی میفرمائید؟! جهدتان برای مانایی در قدرت مفهوم است اما مستدعی است برای مخاطب نیز ارزنی از شعور قائل باشید.
گزارش سایت ضد انقلاب از رشد سریع و چشمگیر رأی رئیسی
یک سایت ضد انقلابی نسبت به رشد چشمگیر آرای سیدابراهیم رئیسی ابراز نگرانی کرد.
«ایران وایر» به قلم یکی از همکاران شبکه دولتی بیبیسی نوشت: در نظرسنجی داخلی و خارجی روزنامه اخیر، رشد معنادار و سریع آرای ابراهیم رئیسی را نشان میدهند. نظرسنجیها ایسپا و مؤسسه ایپو از رشد آرای رئیسی خبر میدهند. بدنه ستادهای انتخاباتی رئیسی مدتهاست که فعالند. سعید جلیلی در طول چهارسال گذشته به اغلب استانهای ایران سفر و برای انتخابات 96 برنامهریزی میکرد. این سفرها منجر به تشکیل هستههای ریز و درشت عملیاتی شد که پس از کنارهگیری جلیلی و اعلام حمایت او از رئیسی به طور طبیعی در خدمت او قرار گرفتند. این گروهها فعال هستند و یاد گرفتهاند چگونه اقشار حامی خود را سازماندهی کنند.
کمپین رئیسی در نمادسازی از او و دادن تصویر رویدادهای انتخاباتی شلوغ و پرتحرک موفق بوده است. آنها با شعارهایی چون سید محرومان، سید فقرا، سید مستضعفان، ابراهیم زمان و... موفق به جلب نظر لایههای مذهبی و محروم شدهاند. حمایت اغلب چهرههای برجسته مذهبی و اصولگرا و شعارهای یارانه محور و ایجاد دوگانه فقیر- غنی نیز مؤلفههای کمکی در جلب توجه به او بودهاند.
اغلب رسانههای مؤثر اصولگرایان برنامههای رئیسی را به خوبی پوشش میدهند. مناظرهها به ترسیم تصویر مثبت از رئیسی کمک کردهاند.
از سوی دیگر تلاشهای مخالفان رئیسی که به طور عمده بر تخریب سوابق وی متمرکز بوده، از فراگیری و تأثیرگذاری کافی برخوردار نبوده است.
این سایت ضد انقلاب با طرح این سؤال که چرا رشد رأی رئیسی مهم است؟ نوشت: در سه پیروزی مهم انتخاباتی در سالهای 76، 84 و 92، کاندیداهای پیروز از ته جدول با سرعت رشد بالا موفق به ایجاد موج و جریانهای انتخاباتی و اجتماعی شده و خودشان را به صدر کشاندهاند. این تجربیات، اهمیت تعیین کنندگی و بار روانی «رشد رأی» را نشان میدهد.
در تازهترین نظرسنجی ایسپا که امروز منتشر شده، پاسخ دهندگان در مقابل این سؤال که اگر فقط روحانی و رئیسی در انتخابات باشند، به چه کسی رأی میدهید، 38/7 درصد گفتهاند به رئیسی و 47/7 درصد گفتهاند به روحانی. از این نظر هم رئیسی شاهد رشد رأی جالب توجهی بوده و رأی دهندگان در او شخصیتی در تراز رئیسجمهور شدن یا مقابل رئیسجمهور مستقر ایستادن را بیش از پیش یافتهاند. چنین یافتههایی میتواند بگوید او اکنون خطرناکترین رقیب روحانی است. خطری که روحانی نیز آن را دریافته و بخشی از تقابل روزهای اخیر او و رئیسی را میتوان در این چارچوب معنا کرد.
میدلایست آنلاین: روحانی بازنده جنگ کوخنشینها و کاخنشینهاست
سایت خبری میدل ایست آنلاین در گزارشی ویژه انتخابات ریاستجمهوری ایران تصریح کرد اگر جنگ میان کوخنشینها و کاخنشینها پدیدار شود، حسن روحانی بازنده خواهد بود.
میدل ایست آنلاین نوشت: انتخابات ریاستجمهوری ایران، جنگ میان فقیر و غنا است و اگر انتخابات به میدان رقابت میان زاغهنشینها و کاخنشینها تبدیل شود، حسن روحانی میبازد.
این نشریه نوشت: در نخستین مناظره تلویزیونی نامزدها سیدابراهیم رئیسی وعده داد که یارانه پرداختی به قشر فقیر را سه برابر خواهد کرد.
این نشریه افزود: «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران نیز خود را نامزد 96 درصد در مقابل 4 درصد توصیف و وعده داده که به جمعیت بیکار ایرانی، یارانه پرداخت خواهد کرد. مردم از بیتاثیری توافق هستهای ناراضی هستند.
این نشریه عنوان کرد: بیشک ایران تنها کشوری نیست که میان قشر فقیر و مرفهاش فاصله وجود دارد. اوایل سال جاری، مجمع جهانی اقتصاد گزارشی را منتشر کرد که در آن اشاره شد که افزایش نابرابری درآمد و ثروت اصلیترین شاخص شکلدهنده جهان، طی یک دهه آینده است.
این نشریه خبری افزود: رویکرد ایرانیها به ثروت و نابرابری در وهله اول، ناشی از برخورداری این کشور از یکی از بزرگترین ذخائر هیدروکربن جهان است و این مسئله به مردم ایران، این احساس را متبادر کرده که در یک کشور سرشار از نعمت زندگی میکنند.
میدل ایست آنلاین ادامه داد: ثانیا جمهوری اسلامی برگرفته از اندیشه آیتالله خمینی(ره)، مستضعفین را بر مستکبرین، و زاغهنشینان را بر کاخنشینان برتری داده است.
این نشریه افزود: در یک نظرسنجی صورت گرفته از ایرانیان، 42 درصد از شرکتکنندگان مشکل بیکاری را اصلیترین دغدغهشان عنوان کردند.
فریده فرحی از دانشگاه هاوایی میگوید: اصلیترین مسئله، اقتصاد، بیکاری و نوع مدیریت آن است. روحانی به میزان زیادی به سرمایهگذاری خارجی اتکا کرده و این در حالی است که این سیاست برای اقتصاد مقاومتی فایدهای نداشته است.
این نشریه افزود: جریان منتقد دولت مدتهاست که پرداخت حقوقهای بالا به تکنوکراتهای نزدیک به حسن روحانی را مورد انتقاد قرار داده است. روحانی برای اینکه دوباره انتخاب شود بایستی به جای جر و بحث با سایر نامزدها، این پیام را انتقال دهد که چه کسی مدیر بهتری است یا اینکه با آنها در دادن وعده به قشر فقیر رقابت کند. اگر انتخابات به میدان رقابت میان زاغهنشینها و کاخنشینها تبدیل شود روحانی میبازد.