kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۹۹۵
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷
هوشنگ توکلی، بازیگر سینما:

آثار تخریبی دولت روحانی در عرصه فرهنگ به راحتی قابل جبران نیست/هزاران هنرمند در این دولت از کار محروم شدند(اخبار ادبی و هنری)

بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون معتقد است که عملکرد دولت روحانی در حوزه فرهنگ و هنر تخریبی بوده و نتیجه سیاست‌ها و عملکرد این دولت، بیکاری و انزوای هزاران هنرمند بوده است.


هوشنگ توکلی، در گفت وگو با خبرنگار کیهان، درباره عملکرد دولت یازدهم گفت: دولت آقای روحانی متمرکزترین کابینه در دوره‌های مختلف است و مجموعه وزرا و معاونین از سوی رئیس‌جمهور مورد دفاع قرار دارند و یک نوع وفاداری در ساختار کابینه دیده می‌شد و وزرا به صورت مجزا عمل نمی‌کردند که این جنبه مثبت دولت یازدهم است.
وی افزود: اما واقعیت این است که مجموعه مدیران دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و هنر آزموده نبودند و فضا را بسته و امنیتی کردند. نوع نگاه مدیران فرهنگی دولت طوری بود که مانع امکان اصلاح ساختار فرهنگ شدند.
کارگردان سریال «شهید مدرس» ادامه داد: به طور مثال، جهت گیری حجت الله ایوبی در سازمان سینمایی به گونه‌ای بود که هزاران نفر از نیروهای تولیدی در عرصه سینما، خواسته یا ناخواسته از کار محروم شدند. شاید هم آقای ایوبی با حسن نیت کار کرده، اما نتیجه عملکردش بیکاری و آسیب دیدن خانواده هنرمندان، حداقل در عرصه سینما بود. سایر حوزه‌ها مثل موسیقی، تئاتر، کتاب و ... باید به طور مجزا بررسی شوند اما آنچه در سینما اتفاق افتاد این بود که خانواده سینما به خاطر نگاه بسته مدیران این عرصه ضربه خورد.
توکلی تأکید کرد: فعالیت هنری، زمان بر است. یک هنرمند با فعالیت در زمان طولانی و مستمر می‌تواند هنر خود را شکوفا کند. اگر زمان از یک هنرمند گرفته شود، عمرش کوتاه می‌شود. به همین دلیل هم آسیبی که دولت روحانی به هزاران هنرمندی که طی چهار سال اخیر منزوی و بیکار شدند فراتر از این چهار سال است و ممکن است این هنرمندان دیگر نتوانند کار کنند.
وی تصریح کرد: ساختار سینمایی ما در این چهار سال به قدری به هم ریخته است که حیدریان، رئیس‌جدید سازمان سینمایی هم برای اصلاح آن شرایط کار دشواری پیش رو دارد.
این بازیگر در ادامه اظهار داشت: یکی از تأثیرات انقلاب اسلامی این بود که برخلاف گذشته، امروز بسیاری از مردم امکان فعالیت هنری و خلاقیت هنری پیدا کرده‌اند. اما دولت موظف است که خیل عظیمی که امروز به کار ادبی و هنری مشغول هستند را پوشش دهد. این درحالی است که مدیران فرهنگی دولت آقای روحانی اطلاعات لازم برای این کار را نداشتند. البته مدیران فرهنگی دولت‌های قبل هم در این زمینه دچار اشکال بودند. اما مدیران دولت حسن روحانی نسبت به وضعیت هنرمندان بی‌تفاوت‌تر شدند و نگاهشان بسته‌تر است. بازیگر سریال «آرام می‌گیریم» تصریح کرد: در این دولت برای ضعف مدیریت فرهنگی و هنری فکر نشده یا اگر فکر شد، خودخواهانه بود. یعنی نگاهی بازاری و سرمایه داری در فرهنگ و هنر غالب شده که طمعکار است. درست مثل اتفاقی که طی چهار سال اخیر برای عرصه «ویدئورسانه» رخ داد و به خاطر مدیریت تنگ نظرانه، فقط چهار پنج گروه می‌توانند کار کنند و بقیه بیکار شده‌اند.
توکلی در پایان تصریح کرد: عوارض مدیریت تخریبی در چهار سال گذشته خیلی زیاد بوده و ترمیم آن سال‌ها طول خواهد کشید.