kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۰۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۱
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

دولت در عرصه اقتصاد معجزه کرده است!

روزنامه اعتماد در ستون سرمقاله شماره دیروزش نوشتاری از «عباس آخوندی»، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم منتشر کرده است که در آن عصبانیت موج می‌زند.


سرویس سیاسی -

آخوندی در این سرمقاله مناظره‌ها را «صحنه نبرد آگاهی علیه گمراهی!» خوانده است و در ادامه علت گمراه خواندن را چنین بیان کرده است: «دادن وعده‌هاي بي‌پشتوانه و اظهار ادعاهايي كه هيچ‌جا به اثبات نرسيده است را به وفور مي‌بينيم.» و دلیل بی‌پشتوانه بودن برنامه یا وعده نامزدهای ریاست جمهوری که منتقد دولت هستند صدور «تكذيبيه‌هاي وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي مختلف و اظهار سياستمداران برجسته كشور» عنوان شده است.
نخست آنکه وزارتخانه دولت چطور می‌تواند وعده نامزد ریاست جمهوری را تکذیب کند؟ دیگر آنکه وزارتخانه در اختیار دولت است، نباید انتظار داشت که در تایید آنچه دیگر نامزدها گفته‌اند(خاصه منتقدان دولت) سخنی بگوید.
اما نکته دیگر آنکه وعده توجه بیشتر به دهک‌های پایین جامعه و افزایش یارانه آنها یکی از مواردی بود که از جانب دولتمردان و رسانه‌های حامی دولت به همین طریق مورد هجوم قرار گرفت و آن را در شمار وعده‌هایی نشدنی نام بردند، جالب آن است که اکنون که دو روز قبل نوبخت، سخنگوی دولت از افزایش سه برابری یارانه مستمری بگیران تحت پوشش کمیته امداد خبر داد! اگر اکنون دولتی غیراز این بر مسند بود تیتر روزنامه‌های اصلاح طلب این گونه می‌شد: اقدامات پوپولیستی دولت در آستانه انتخابات.
«ما می‌توانیم» شدنی نیست!
تلاش برای شبیه‌سازی میان انتخابات اخیر آمریکا با ایران یکی دیگر از مواردی است که در مقاله وزیر راه و شهرسازی به چشم می‌خورد. این تلاش در حالی صورت می‌گیرد که جناح منتقد دولت همواره نسبت به آمریکا بدبین بوده است و حتی در مذاکرات نیز بیشترین هشدار را به دولت در این مورد داد.
همچنین عباس آخوندی شعارهای «ما می‌توانیم» و «این شدنی است» را فاقد منطق عنوان کرده است. البته کاملا طبیعی می‌نماید که وزیری که وزارتخانه او یکی از بی‌رمق‌ترین وزارتخانه‌های دولت بوده است چنین نگرشی داشته باشد و در مقابل شعار «ما می‌توانیم» جبهه بگیرد.
شبیه‌سازی زنجیره‌ای‌ها برای ترساندن مردم
کارنامه ضعیف دولت باعث شده تا روزنامه‌های حامی دولت به جای ارائه عملکرد و گزارش از چهار سال دولت یازدهم، به کار سلبی روی آورده و مسیر «شبیه سازی» را برای ترساندن  مردم پیگیری کنند. روزنامه آفتاب یزد هم مانند اعتماد ضمن نوشتن گزارشی با عنوان «وعده‌های ونزوئلایی کاندیداهای اصولگرا» این خط را پی گرفته است.  
آفتاب یزد در شماره دیروز نوشت: «برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری به جای ارائه برنامه مدون اقتصادی با هدف پویا‌سازی اشتغال، دست به دامان بلای خانمان‌سوز اقتصاد کشور یعنی پرداخت یارانه مصرفی شده‌اند و وعده افزایش سه برابری آن را نخستین برنامه جدی تبلیغاتی‌شان در سفرهای استانی عنوان کرده‌اند. این میراث باقیمانده از دولت گذشته صدمات جبران‌ناپذیری بر بدنه اقتصاد کلان وارد کرده است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که وعده‌های انتخاباتی این کاندیداها در صورت محقق شدن، ایران را به ونزوئلای دیگری تبدیل خواهد کرد.»
جیغ بنفش روزنامه‌های زنجیره‌ای در حالی است که اولا نه روحانی و نه جهانگیری هیچ برنامه مدون اقتصادی معرفی نکرده‌اند و حتی نتوانسته‌اند از کارنامه دولت یازدهم نیز دفاع کنند. ثانیا توجه رقبای روحانی به اقشار ضعیف در حالی است که یکی از نامزدهای انتخاباتی اعلام کرد که با تکیه بر تکالیف مصرح در جزء ۶ تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۳۹۵ ایجاد بانک اطلاعات دارایی‌ها و حذف سه دهک بالا از دریافت یارانه‌ها را در دستور کار دارد و منابع حاصل از این محل برای افزایش دهک‌های پایین درآمدی استفاده خواهد شد.
مسکن مهر می‌سازیم که چه شود؟!
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: «مسکن مهر علاوه بر خسارت‌های مادی در اشخاص محدودی باعث شد تا قیمت زمین و ساختمان چندین و چند برابر شود حتی اگر بگذریم از ساخت و سازهای بی‌ضابطه، بدون زیرساخت‌ها و بی‌آن که بدانیم اصلا مسکن مهر می‌سازیم که چه بشود؟ برخی گفته‌اند و می‌گویند که اگر مسکن مهر نبود خیلی‌ها صاحب خانه نمی‌شدند و در جواب گفته شده اگر مسکن مهر نبود خیلی بیشتر از آن خیلی‌ها صاحب مسکن شده بودند! اصلا مسکن مهر را دیگر پروژه و برنامه نمی‌گویند که آن را فاجعه می‌شناسند! زلزله‌ای در ساخت‌و‌ساز که نه یک و نه دو دولت که دولت‌های بسیاری را در خود می‌تواند غرق کند!»
علی‌رغم اینکه شعار انتخاباتی رئيس‌جمهور کنونی در حوزه مسکن ادامه طرح مسکن مهر با حل نواقص آن بود و وزیر راه و شهرسازی هم در روز رای اعتماد مجلس با تاکید بر اینکه وی مبدع طرح مسکن مهر بوده، تعهد به ادامه این طرح با حل مشکلات مدیریتی داده بود ولی بعد از آغاز به کار دولت، رئيس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی تمام مسائل کشور را به مسکن مهر ارتباط دادند.
مسکن مهری که طبق وعده‌های انتخاباتی و نطق‌های رای اعتماد آقای آخوندی، طرح خوبی بود و قرار بود با اصلاحات مدیریتی ادامه پیدا کند هم‌اکنون به طرحی تبدیل شده که هرچند وقت یک‌بار با عناوینی همچون مزخرف، حاشیه‌نشینی مدرن، مسکن بیابانی، طرح پوپولیستی از سوی دولتی‌ها و روزنامه‌های زنجیره‌ای مورد عتاب و خطاب واقع می‌شود. مسکن مهر حدود 2.5 میلیون خانوار را صاحب خانه کرد. دولت یازدهم در حالی از مسکن اجتماعی در سال 92 به عنوان طرح اصلی دولت نام برد که تاکنون حتی ماکت این طرح نیز ساخته نشده است چه برسد به اجرای آن.
معجزه‌ای که دیده نشد!
روزنامه آرمان در مصاحبه با «محمود علیزاده طباطبایی» از فعالان مدعی اصلاحات نوشت :«متاسفانه اصلی‌ترین انتقادات مخالفان دولت در حوزه اقتصاد است. در صورتی که دولت در این عرصه معجزه! کرده است. فراموش نکنیم رشد اقتصادی در دولت تدبیروامید، برای اولین بار دو رقمی شد و دولت روحانی توانست کشور را از یک وضعیت بحرانی نجات دهد.»
علیزاده طباطبایی همچنین در ادعایی مضحک گفت:«آقای روحانی در حد توان و مقدوراتش بسیار موفق بوده است. وی برای اولین بار در طول تاریخ جهان توانست کشوری را که تحت فشار شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته از سایه جنگی خانمانسوز دور کند».
هزینه از جیب مردم
روزنامه شرق بخشی از اظهارات ظریف وزیر امور خارجه را تیتر کرد که گفته است «از جیب مردم هزینه نکردیم.»
ظریف در این گفت‌و‌گو اظهار داشت: «ما همین قدرت را در گذشته داشتیم  و از همین امکانات برخوردار بودیم، ولی نه به هیچ اجلاس بین‌المللی دعوت می‌شدیم و نه در هیچ‌کجا کسی ما را تحویل می‌گرفت. از طرفی هر روز فشارهای جدیدی بر مردم وارد می‌شد.... برای اصلاح آنچه در آن هشت سال رخ داد، نیاز به زمان داریم.
وی ادامه داد: «امروز سرمایه‌گذاران خارجی در بازار ایران حضور دارند، بانک‌های خارجی با ایران تعامل می‌کنند و ما کمتر ناگزیر می‌شویم پول خود را با چمدان حمل‌ونقل کنیم... به لطف خدا، هم سرمان بالاست و هم از جیب مردم خرج نکرده‌ایم.»
ظریف در حالی در این گفت‌و‌گو از آمد‌و‌رفت هیئت‌های تجاری خارجی به ایران سخن گفته است که مشخص نیست حاصل این رفت‌و‌آمدها برای اقتصاد ایران چه بوده است؟ آیا رکود از بین رفته یا مشکلات بانکی کشور پایان یافته و به سامان رسیده است؟ جز خرید چند هواپیما، آورده این رفت و آمدها برای اقتصاد کشور چه بوده است؟ مشکل بیکاری جوانان از بین رفته یا رو‌زبه‌روز مشکلی به نام بیکاری بیشتر خود را نشان داده است؟
درخواست روزنامه حامی دولت برای ارائه آمار درست
روزنامه زنجیره‌ای شرق در یادداشتی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواست آمار درست بدهند.
در بخشی از این یادداشت آمده است: «انتخابات ریاست‌جمهوری کارزار ارائه برنامه به پیشگاه مردم است و طبعا برنامه هم باید اهداف را توضیح ‌دهد و هم روش‌های دستیابی به اعداد را ارائه کند. در ارائه برنامه، حداقل توقع از کاندیداهای ریاست‌جمهوری آن است که خط استدلال منسجم و مستدلی را دنبال کنند. جملاتشان با هم بخواند و سخنانشان موضوعی مشخص را دنبال کند، نه ‌اینکه هر جمله‌ ناهماهنگ با جمله‌ قبلی یا حتی ناقض آن باشد. به همین سیاق، اعدادی هم که در برنامه از طرف هر نامزد محترم ارائه می‌شود، ‌باید کلیت واحدی را تشکیل دهند، با یکدیگر هماهنگ و هم‌خوان باشند، نه ‌اینکه عددی، عدد قبلی را نقض کند یا با آن ناسازگار باشد.»
درخواست منطقی روزنامه حامی روحانی در حالی است که دولت در چند سال گذشته علیرغم مشکلات بی‌شمار اقتصادی مردم همیشه آماری ارائه داده که با جیب و سفره مردم سازگار نبوده است، آمار دولت از حل مشکلات اقتصادی مردم سخن می‌گوید ولی از سوی دیگر آماری ارائه داده می‌شود که مشکلات را به صورت ملموس روایت می‌کند از آمار بیکاری تا جوانانی که در صف دریافت وام ازدواج برای تشکیل خانواده معطل مانده‌اند و صدایشان به جایی نمی‌رسد.
نواقص جدی دیدگاه روحانی درباره معلمین!
روزنامه شرق در یادداشتی به جایگاه فرهنگیان در دولت یازدهم پرداخته و نوشت: «با مروری بر مجموعه دیدگاه‌ها و برنامه‌های آقای دکتر روحانی می‌توان نتیجه گرفت نگرش و رویکرد ایشان نسبت به جایگاه و مأموریت آموزش و پرورش و منزلت معلمان دیدگاهی توسعه‌یافته و پذیرفتنی بوده؛ هرچند در مقام اجرا و عمل نواقص جدی داشته است.»
روی دیگر سکه یادداشت منتشره در شرق آن است که دولت یازدهم درباره معلمین تنها به شعار اکتفا کرده و دیدگاه‌های توسعه‌محور روحانی در این رابطه در مقام اجرا و عمل نواقص جدی داشته است.
تضمین آزادی از وظایف رئیس جمهور است اما...!
روزنامه زنجیره‌ای قانون در یادداشتی به آزادی مطبوعات پرداخت و نوشت: «آزادی مطبوعات در ایران امروز از حیاتی‌ترین و فوری‌ترین نیازهای ملت ایران است. مبارزه با تمرکز قدرت و فساد، بدون آزادی مطبوعات ناممکن است. بدون آزادی مطبوعات حلقه‌های قدرت را نمی‌توان از سلطه بر حقوق ملت بازداشت. بدون آزادی مطبوعات نمی‌توان در جهان رسانه‌ای شده از منافع ملی کشور در برابر اغیار دفاع کرد.»
در ادامه این یادداشت آمده است: «تقارن روز آزادی مطبوعات با هیاهوی انتخاباتی این روزهای ایران، مناسبتی است که یادمان بیاورد تضمین آزادی مطبوعات از وظایف رئیس‌جمهور است و آن‌ها نيز که وعده‌ای می‌دهند، حواسشان باشد که چند کلمه خوش آب و رنگ شعار انتخاباتی، چیزی نیست که فریبا باشد. شعار و سخنی که با سابقه آن‌ها تعارض داشته باشد، چیزی بی‌ارزش است. آزادی مطبوعات، همچون یارانه نیست که وعده سه برابر و پنج برابر کردنش را بدهند و باور شود. آزادی مطبوعات، آزادی مطبوعات است.»
روزنامه حامی دولت قانون در این یادداشت به توهین‌های بی‌شمار روحانی و اعضای کابینه او در این چهار سال به منتقدین هیچ اشاره‌ای نکرده است، دولت یازدهم در حالی در مقابل دوربین‌ها از آزادی مطبوعات و منتقدین سخن گفته است که در چند سال گذشته در هر فرصتی منتقدین را به تیر تخریب و توهین نواخته و آنان را به تعطیلی و برخورد شدید و سلبی تهدید کرده است.
‌روزنامه زنجیره‌ای بهار در سرمقاله خود با عنوان «بازی در زمین منافع ملی» در حالی تلاش کرده که نامزدهای جناح رقیب را به نادیده گرفتن منافع ملی و رفتار اپوزیسیونیستی در تبلیغات انتخاباتی متهم کند که به اذعان ناظران سیاسی و حتی تئوریسین‌های اصلاحات این نامزدهای دولت مستقر هستند که این روزها ژست اپوزیسیونیستی گرفته و به جای پاسخگویی به ناکارآمدی‌های خود طی 4 ساله گذشته، به فرافکنی به دولت‌های قبل پرداخته یا سایر نهادها و ارکان نظام را متهم می‌کنند.
این روزنامه نوشت: «بعضاً دیده می‌شود، بعضی از نامزدهای محترم، برای رسیدن به اهداف ذهنی یا عینی خود، ژست «اپوزیسیون‌نمایی» به خود می‌گیرند و با سیاه‌نمایی افراطی و به زیر سؤال بردن همه دستاوردها - که خود هم نقش غیرقابل انکاری در به‌وجود آمدن آن داشته‌اند - اصل اعتماد بین نظام و مردم را که زیربنای مشروعیت نظم سیاسی و نیز اُس اساس پاسداشت منافع ملی ا‌ست تضعیف می‌کنند و شاید خود یا تیم مشاورانشان این نکته اولیه را درونی نکرده‌اند که مسائل اهم و مهم را از هم تفکیک نمایند و جواهر را به پای عرضیات قربان نکنند.»
توضیح آنکه 28 سال از عمر مدیریتی کشور در دست اصلاح‌طلبان بوده و نامزدهای این جریان در جریان تبلیغات انتخاباتی دیگران را مقصر وضعیت موجود و مشکلات متعدد در مدیریت کشور معرفی می‌کنند.