kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۴۹۹
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
وزیر دفاع ونزوئلا:

آمریکا با راه انداختن جنگ ترکیبی به دنبال براندازی در ونزوئلاست

وزیر دفاع ونزوئلا طی سخنانی در کنفرانس امنیت بین‌المللی در مسکو تاکید کرد آمریکا با به راه انداختن جنگ ترکیبی به دنبال براندازی در ونزوئلا است.


سرویس خارجی-

ونزوئلا چند ماهی است درگیر بحران اقتصادی،  سیاسی و امنیتی شده است. پس از آنکه دادگاه عالی ونزوئلا اوایل ماه جاری میلادی کوشید اختیارات قانونگذاری مجمع ملی تحت کنترل مخالفان را به خود واگذار کند، تظاهرات گسترده‌ای در شهرهای این کشور برپا شد. دادگاه بعدا این تصمیم خود را باطل کرد اما ناآرامی‌ها ادامه یافت. تظاهر‌کنندگان که غالبا غربگرایان هستند خواستار برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری و برکناری قضات دادگاه عالی هستند. تاکنون بیش از 20 نفر در این ناآرامی‌ها کشته شده‌اند.
 غربگرایان که از حمایت‌های گسترده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی برخوردارند به شدت و با تمامی امکانات عزم خود را جزم کرده‌اند که دولت چپگرای نیکولاس مادورو رئیس جمهور چپگرای این کشور را به زیر بکشند.
در مورد دست‌های پشت پرده اما «ولادیمیر پادرینو لوپز» وزیر دفاع ونزوئلا روز پنجشنبه در کنفرانس امنیت بین‌المللی در مسکو گفته «آمریکا از جنگ ترکیبی برای دامن زدن به ناآرامی‌ها در ونزوئلا استفاده می‌کند و هدف واشنگتن این است  که کشور ما را در نهایت بی‌ثبات و مطیع منافع آمریکا کند.»
 لوپز افزود: «آمریکا می‌کوشد با استفاده از ساز و کارهای جنگ‌های ترکیبی نهادها و کشور ما را بی‌ثبات کند... آمریکا در طول تاریخ همواره سیاست مطیع ساختن کشورهای دیگر در برابر منافع خود را در پیش گرفته است و آنها می‌خواهند کشورهای آمریکای جنوبی را نیز در راستای اهداف خود به بندگی بکشند.»
وزیر دفاع ونزوئلا در ادامه یادآور شد کشورش تصمیم گرفته از سازمان کشورهای آمریکایی خارج شود. ونزوئلا این تصمیم را پس از آن گرفت که این سازمان خواستار برگزاری نشستی فوری در سطح وزیران برای بحث و بررسی تظاهرات خشونت‌آمیز در ونزوئلا شد. «دلسی رودریگز»، وزیر خارجۀ ونزوئلا نیز گفت: «کاراکاس روند دو سالۀ خروج کامل از این سازمان منطقه‌ای 35 عضوی را که مقر آن در آمریکاست، آغاز خواهد کرد.» سازمان کشورهای آمریکایی دولت ونزوئلا را به ناتوانی در مدیریت این بحران متهم کرده است. این در حالی است که کاراکاس می‌گوید این سازمان از سیاست‌های خصمانۀ واشنگتن پیروی می‌کند.