kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۴۹۴
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳
در اعتراض به وضعیت بد معیشتی

جوانان بیکار در سراسر عربستان از فردا علیه آل سعود به خیابان‌ها می‌ریزند

مردم عربستان در 10 روز گذشته دومین فراخوان برگزاری تظاهرات ضد دولتی را به راه انداختند. برگزاری راهپیمایی و تظاهرات در فضای بسته و امنیتی عربستان، به ندرت اتفاق می‌افتد.


«اعتراض» از جمله واژه‌های ممنوعه در حکومت‌های دیکتاتوری عربی است. چرا که با بلند شدن هر صدای اعتراض‌آمیزی، پایه‌های مشروعیت پادشاهان مستبد به لرزه درخواهد آمد. عربستان یکی از این کشورهای به شدت «بسته»‌ای است که بیش از همه از این واژه هراس دارد. به همین دلیل نیروهای امنیتی هرگونه پتانسیل اعتراض آمیزی را در نطفه خفه کرده‌اند. اما گذشت زمان کار را بر ماموران امنیتی آل‌سعود سخت‌تر کرده است و از این رو نمی‌توانند تمامی اعتراض‌ها را خفه کنند. در عربستان طی یک سال گذشته چند کمپین مجازی در اعتراض به سیاست‌های آل‌سعود راه‌اندازی شده است. در جدیدترین نمونه این اقدامات، در شبکه‌های اجتماعی فراخوانی برای برگزاری تظاهرات در عربستان در اعتراض به «بیکاری» داده شده که مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته است. درخواست برای این اقدام اعتراضی با هشتگ «تجمع بیکاری» منتشر و به اشتراک گذاشته شده که از معترضان می‌خواهد روز یکشنبه مقابل دفاتر دولتی اشتغال تجمع کنند.
این فراخوان پس از فراخوان مشابه دیگری مطرح شد که تظاهرات جمعه گذشته را خواستار بود. اما آن تظاهرات برگزار نشد چرا که پادشاه عربستان فرمانی مبنی بر «برقراری دوباره حق لباس، پاداش‌ و مزایای مالی کارمندان نظامی و غیر نظامی دولت عربستان که لغو، اصلاح یا متوقف شده بود، صادر کرد.» در واقع به نوعی پادشاه سعودی در مقابل به معترضان عقب‌نشینی کرد. آل‌سعود برگزاری هرگونه تظاهرات را در عربستان «ممنوع» اعلام کرده است. کاربران دیگری هشتگ‌هایی با عنوان‌های «ما فقط به دنبال کاریم»، «ما داعش نیستیم» و «فقط کار می‌خواهیم، نه چیز دیگری» ایجاد کرده‌اند. به گفته منابع سعودی، جنگ عربستان در یمن بر اقتصاد داخلی آن کشور تأثیر منفی شدیدی گذاشته و باعث شده دولت در داخل کشور اقدامات ریاضتی را با هدف صرفه‌جویی و تأمین هزینۀ جنگ و خرید سلاح در پیش بگیرد.
خبر دیگر اینکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی با اشاره به رفتارهای «ناعادلانه عربستان» با آمریکا اعلام کرد، حمایت از ریاض هزینه زیادی برای واشنگتن داشته است.