kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۴۹۳
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴

کوتاه از سراسر جهان


عراق
تسنیم: نیروهای عراقی موفق شدند بعد از به هلاکت رساندن ۸۰ تروریست داعشی و منهدم کردن ده‌ها خودروی آن‌ها، منطقه «مطیبیجه» در شرق «سامرا» را کاملا آزاد کنند. «مطیبیجه» در 30 کیلومتری شرق سامرا در مرزهای اداری استان صلاح‌الدین قرار دارد. همچنین این منطقه یکی از مناطق مهم در مرزهای بین دیالی و صلاح‌الدین است و داعش بسیاری از حملات خود را از آنجا علیه مناطق آزاد شده ترتیب می‌دهد.
چاد
ایسنا: ««هیسن هابره»، رئیس‌جمهور سابق چاد که در سال ۲۰۱۶ به حبس ابد محکوم شده بود، روز پنجشنبه با تایید این حکم توسط دادگاه جنایی ویژه آفریقا در داکار، پایتخت سنگال راهی زندان شد. وی به اتهام «جنایت علیه بشریت»، «بازداشت‌های غیر قانونی»، «جنایت جنگی» و «شکنجه» به حبس ابد محکوم شده است. این نخستین بار است که یک رئیس‌جمهور در دادگاهی ویژه یک کشور آفریقایی محکوم می‌شود.
فیلیپین
ایرنا: مردم فیلیپین دیروز با تجمع مقابل سفارت آمریکا در «مانیل» خواستار «پایان مداخله کاخ سفید در امور امنیتی» این کشور جنوب‌شرق آسیا شدند. مخالفان سیاست‌های آمریکا حدود 700 متر دورتر از سفارت این کشور تجمع کرده و در حالی که دست نوشته‌هایی با خود حمل می‌کردند شعارهای ضد آمریکایی سر می‌دادند و خواستار پایان مداخله کاخ سفید در امور داخلی و امنیتی فیلیپین شدند. آمریکا و فیلیپین سال 2014 میلادی با سفر «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به مانیل توافقنامه نظامی 10 ساله‌ای امضا کردند که براساس آن نظامیان آمریکایی بیشتری اجازه می‌یافتند در پایگاه‌های آمریکا در فیلیپین مستقر شوند.
آمریکا
لس آنجلس تایمز: در حالی که پیش از این «ترامپ» از لغو قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی صحبت کرده و حتی گفته بود دیوار بزرگی بین آمریکا و مکزیک می‌کشد این بار نیز با عقب‌نشینی از موضع قبلی بر اجرای این قرارداد تأکید کرد. پیش از این ترامپ به کرات اعلام کرده بود که قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) به شدت به ضرر آمریکایی‌ها است و باعث می‌شود که آمریکایی‌ها شغل خود را از دست بدهند.
آلمان
خبرگزاری فرانسه: پارلمان آلمان با تصویب قانونی استفاده از برقع در محل کار را ممنوع کرد. براساس این قانون همچنین در اماکن عمومی نیز در صورت لزوم زنان باید پوشش چهره خود را بردارند. این قانون در حالی وضع شده است که بیش از یک میلیون مهاجر که اکثر آنها مسلمان هستند  در آلمان زندگی می‌کنند. آلمان یکی از کشورهای مدعی دفاع از آزادی و حقوق بشر است.
بلغارستان
اسپوتنیک: «رومن رادف» رئیس‌جمهور بلغارستان، «بویکو بوریسف» نخست‌وزیر پیشین این کشور و رهبر حزب «شهروندان اروپایی برای توسعه بلغارستان» را مامور تشکیل دولت کرده است. پیش از این، حزب فوق و احزاب متحد توافقی مبنی بر ائتلاف امضا کرده بودند.
عربستان
الیوم السابع: دفتر سازمان ملل در ژنو اعلام کرده «بن ایمرسون»، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل به دعوت دولت عربستان طی چهار روز آینده به این کشور سفر خواهد کرد. «بن‌امرسون» گفته هدف از سفر وی به عربستان ارائه کمک در زمینه اجرای قانون مجازات‌های سال ۲۰۱۴ درباره «تروریسم» و حمایت از آن است. این مسئول سازمان ملل نشست‌هایی را با نمایندگان دولت عربستان برگزار خواهد کرد.