kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۴۸۶
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳
‌کارشناس صنعت حمل‌‌و‌نقل مطرح کرد

عقب افتادن راه‌آهن ایران از کشورهای توسعه‌یافته‌

در حالی که وزارت راه برای خرید هواپیماهای گرانقیمت دنبال هواپیماسازی‌های بین‌المللی راه افتاده است، یک کارشناس راه‌‌آهن گفت: در بخش ریل از کشورهای توسعه‌یافته عقب‌ هستیم.


محمد ساطعی در مقایسه‌ بین کشور‌های پیشرو در صنعت ریلی بیان کرد:‌ طول خطوط راه‌آهن در روسیه 128 هزار کیلومتر و در چین بیش از 100 هزار کیلومتر است جالب است بدانید که کشور چین تا سال 2000‌میلادی کمتر از 50 هزار کیلومتر ریل داشت، اما هم اکنون به بیش از 100‌هزار کیلومتر رسیده است، در کشور آمریکا نیز 224 هزار کیلومتر راه‌آهن ساخته شده است و اولین کشور جهان از نظر طول خطوط راه‌آهن است.
این کارشناس صنعت ریلی ادامه داد: کشور چین‌ 46 درصد از سرمایه‌گذاری‌ طرح‌های زیرساختی کشور خود را به بخش ریلی اختصاص داده است‌، با این وجود ایران همچنان نسبت به کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از نظر صنعت ریلی فاصله زیادی دارد و این بخش پتانسیل خوبی برای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار خارجی دارد.
وی اضافه کرد: هزینه ساخت هر کیلومتر راه‌آهن 7 میلیارد تومان است، یعنی برای توسعه سیستم ریلی از 11هزار کیلومتر کنونی به 25هزار کیلومتر اهداف برنامه توسعه چهارم، نیاز به 28 تا 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است که باید بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی انجام شود و دولت هم چنین برنامه‌ای دارد.
ساطعی درباره سهم حمل و نقل ریلی در جابه‌جایی بار کشور توضیح داد:‌ میزان بار جا‌به‌جا شده توسط خطوط ریلی در دهه 70، حدود 25‌میلیون تن در سال بود و در دهه 80 به 30 میلیون تن و در دهه 90 به 34 میلیون تن در سال رسید‌.گفتنی است یکی از انتقادات اساسی به وزارت راه دولت یازدهم، توجه بیش از حد به خریدهای گرانقیمت صنعت هوایی است در حالی که توسعه ریلی و جاده‌ای اولویت بالاتری برای کشور دارد.