kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۰۷۸
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴

کوتاه از سراسر جهان


لبنان
مهر: نظامیان ارتش لبنان در جریان یک عملیات غافلگیرکننده در شهر مرزی عرسال موفق شدند ۱۰ عنصر تکفیری «خطرناک» را بازداشت کنند. فرماندهی ارتش لبنان گفته، عناصر تکفیری بازداشت شده پیش‌تر به صورت غیرقانونی وارد خاک لبنان شده بودند. طبق اعلام فرماندهی ارتش لبنان، عملیات نظامی برای بازداشت این عناصر بدون هیچ تلفاتی در صفوف نظامیان ارتش، انجام شده است.
روسیه
فارس: وزارت خزانه‌داری گفته به شرکت نفتی «اکسان موبیل» یا هر شرکت دیگر آمریکایی اجازه نخواهد با روسیه همکاری کند و آنها را از تحریم‌های ضد روسی معاف نخواهد کرد. وزیر خزانه‌داری آمریکا تاکید کرد در پی مشورت با «دونالد ترامپ» هیچ شرکتی از این کشور حق ندارد تحریم‌های مرتبط با روسیه را نقض کند.شرکت بزرگ نفتی «اکسان موبیل» که زمانی «رکس تیلرسون» وزیر خارجه فعلی آمریکا مدیرعامل آن بود از دولت آمریکا خواسته بود که بتواند حفاری‌های نفتی در دریای سیاه را که درپی تحریم‌های روسیه در 2014 متوقف شده بود، از سر بگیرد.
آمریکا
رویترز: دادگاه‌های فدرال آمریکا «مایکل ران دیوید کادار» جوان یهودی 18 ساله را متهم کرده‌اند که از سال 2015 تا 2017 صدها بار با تماس تلفنی به مراکز یهودی، آنها را به بمب‌گذاری تهدید کرده است. این جوان که تابعیت دوگانه آمریکایی، اسرائیلی دارد و ساکن سرزمین‌های اشغالی است، دست‌کم 245 تلفن تهدیدآمیز به مراکز یهودی آمریکا، نیوزلند، استرالیا و کانادا زده است.
تونس
اسکای نیوز: صدها تونسی در اعتراض به مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری گسترده در منطقه «القصرین» واقع در مرکز این کشور تظاهرات کردند. تظاهرات در تونس برای چندمین روز پیاپی و در پی خودکشی یک جوان به دلیل بیکاری صورت می‌گیرد. در تظاهرات روز‌های اخیر درگیری‌ شدیدی میان نیروهای امنیتی و معترضان صورت گرفته که در پی آن بیش از 200 تن از شهروندان تونسی و 4 نفر از نیروهای پلیس زخمی شده‌اند. انقلاب سال 2011 تونس که منجر به برکناری بن علی دیکتاتور مخلوع این کشور شد، پس از خودکشی فردی به نام «محمد بوعزیزی» که در اعتراض به فقر و بیکاری صورت گرفت، آغاز شد.
کشمیر
ایرنا: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشمیر برای چهارمین روز متوالی و برای جلوگیری از اعتراض و درگیری دانشجویان با نیروهای امنیتی تعطیل شدند. دولت «جامو» و «کشمیر» پس از ادامه اعتراض دانشجویان به خشونت نیروهای امنیتی هند، دستور تعطیلی دانشگاه‌های کشمیر را صادر کرده است.
مراکش
رأی الیوم: رزمایش‌ «شیر آفریقا ۲۰۱۷» با مشارکت ۱۳۰۰ نظامی از ۱۱ کشور از جمله آمریکا در مراکش آغاز شده است. در این رزمایش یگان‌های نظامی از آمریکا، مراکش، فرانسه، آلمان، انگلیس، اسپانیا، کانادا، مالی، موریتانی، سنگال و تونس شرکت دارند. رزمایش‌های زمینی، دریایی و هوایی شیر آفریقا از سال ۲۰۰۷ به صورت سالانه در مراکش برگزار می‌شود. این رزمایش‌ها ۲۸ آوریل(۸ اردیبهشت) به پایان می‌رسد.