kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۷۲۰
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰
معاون سازمان توسعه تجارت:

وزارت صنعت بدعهدی غربی‌ها در برنامه توسعه صادرات غیرنفتی را پیش‌بینی نکرده بود

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: وزارت صنعت در برنامه افزایش صادرات غیرنفتی پیش‌بینی بدعهدی‌ غربی‌ها و آمریکا را نکرده بود.


محمدرضا مودودی در گفت‌وگو با فارس در مورد دلایل عدم تحقق افزایش 10 میلیارد دلاری صادراتی غیرنفتی در سال 95 با بیان اینکه صادرات یک فرآیند چند وجهی و پیچیده است، گفت: سرمایه‌گذاری برخلاف تولید، به متغیرهای بسیاری وابسته است که بخشی درون‌بنگاهی، بخشی برون بنگاهی و برخی نیز بین­‌المللی است و لذا برای تحقق هر برنامه­‌ توسعه صادراتی ضمن اینکه باید تمام شرایط محیط کسب و کار مساعد باشد و تمام پیش­‌نیازها و زیرساخت‌ها فراهم باشد، تمام ارکان حاکمیتی نیز باید مسئولیت‌پذیر باشند.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران افزود: به عنوان نمونه‌ای از این بسیار عوامل، می‌توان به قیمت جهانی‌ کالاهای تولیدی اشاره کرد که عامل اصلی عقب‌‌ماندگی عملکرد از برنامه توسعه صادرات سال 95 است.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر دلایل عدم تحقق برنامه صادرات غیرنفتی در سال گذشته، گفت: توسعه صادرات به ویژه صادرات غیرنفتی در بستری شکل می­‌گیرد که چهار عامل اصلی مؤثر بر آن باید وضعیت مطلوب و پویایی داشته باشد.
وی افزود: سیاست­‌های خارجی و سطح روابط دیپلماتیک با کشورهای هدف، سیاست‌های داخلی و عزم ملی و همگرایی دستگاه­‌ها و نهادهای ذیربط دولتی و حاکمیتی، سیاست‌های کلان اقتصادی و بالاخره سیاست‌­های صنعتی و تجاری 4 عامل اصلی در پویایی صادرات غیرنفتی است.
مودودی افزود: یکی دیگر از مهمترین عوامل، بدعهدی کشورهای غربی به ویژه آمریکا در خصوص تعهدات پسابرجام است که در محاسبات سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت و برنامه توسعه صادرات سال 95، پیش­‌بینی نشده بود.معاون سازمان توسعه تجارت بیان داشت: گمان ما بر این بود که دولتهای غربی با رعایت مفاد معاهده برجام، مشکلات مربوط به روابط بانکی را حل می­‌کنند، اما متاسفانه فرآیند تسهیل روابط کارگزاری بانکی به کُندی پیش رفت و بانک‌های بزرگ دنیا در برقراری رابطه بانکی با ایران بسیار محتاط عمل کردند و گشایش‌های لازم به موقع صورت نگرفت.
وی گفت: این در حالی است که با اجرایی‌شدن برجام، سیل هیئت­‌های تجاری از سوی اغلب کشورها به ایران روان شد و اشتیاق اروپایی‌ها بیش از سایر کشورها برای توسعه روابط اقتصادی با ایران بوده و هست.