kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۷۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
قاسمی در نشست خبری:

انگلیس خلاف برجام حرکت می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت انگلیس باید متوجه شود که خلاف برجام حرکت می‌کند و بایستی به تفاهمات و توافقاتی که با مجموعه کشورها و ایران داشتند برگردد و این مشکل را از سر راه بردارد.


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نخستین نشست هفتگی خود در سال جدید در پاسخ به سؤال خبرنگاری که درباره دیدار مک کین رهبر جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا با سرکرده گروهک تروریستی منافقین در آلبانی سؤال کرد، اظهار داشت: این تماس‌ها جدید نیست. برخی مقامات آمریکایی نشان داده‌اند که طی دهه‌های اخیر مکرراً نتوانستند از تاریخ و زمان عبرت و تجربه لازم را بیاموزند و عمدتاً با اقدامات و سیاست‌های غلط و رفتارهای ناپسند خود در جهت توسعه و تأمین تروریسم در منطقه تلاش کردند.
سیاست‌های تروریسم پرور آمریکا باقی است
قاسمی افزود: این اقدام نشان می‌دهد علی‌رغم برخی تغییرات در حاکمیت آمریکا، سیاست‌های تروریسم ‌پرور این کشور باقی است و این خطایی است که مثل خطاهای گذشته آمریکا در منطقه، دولت آمریکا در آینده حتماً مجبور خواهد بود تاوان آن را بپردازد.
خبرنگار دیگری در خصوص هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار است 5 اردیبهشت در وین برگزار شود‌ و موضوع بدعهدی انگلیس در مخالفت با خرید 950 تن کیک زرد توسط ایران از قزاقستان نیز قرار است در این نشست مورد گفت‌وگو قرار گیرد از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که آیا کشور دیگری علاوه بر انگلیس با این موضوع مخالف است که وی پاسخ داد: نشست کمیسیون مشترک برای طرح مسائل و اختلافاتی است که در حوزه برجام ممکن است وجود داشته باشد. انگلیس در این زمینه بدعهدی داشته است و مذاکرات با آنها ادامه دارد و امیدواریم نهایتاً دولت انگلیس به تعهدات خود در برجام برگردد و تعهدات خود را اجرا کند.
وی اظهار داشت: دولت انگلیس باید متوجه شود که خلاف برجام حرکت می‌کند و بایستی به تفاهمات و توافقاتی که با مجموعه کشورها و ایران داشتند برگردد و این مشکل را از سر راه بردارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره برجام، عنوان کرد: در بیانیه پایانی گروه 7 در خصوص تعهد همه کشورها به برجام تأکید شد. برجام تعهدی چندجانبه است و یک کشور قادر نخواهد بود آن را زیر پا بگذارد و ایران هم هرگز پیشقدم برای نقض برجام نخواهد بود. تصور من این است که بحث برجام حاصل عزم و اراده ملی بوده و هر دولت و هر فردی که در ایران در راس حاکمیت و دولت قرار بگیرد در نهایت برجام را ادامه خواهد داد.
وی با تأکید بر اینکه ایران پیشقدم برای نقض برجام نخواهد بود، یادآور شد: مگر اینکه دیگران به تعهداتشان عمل نکنند و در آن صورت است که ما اقدامات متناسب را انجام خواهیم داد.
به گزارش فارس، خبرنگار دیگری درباره توهین به ساحت آیت‌الله سیستانی در اردن و تماس شاه اردن با سرکرده گروهک تروریستی منافقین سؤال کرد که قاسمی اظهار داشت: دولت عراق کاردار اردن در بغداد را احضار کرده و وزیر خارجه اردن طی تماس تلفنی با آقای جعفری وزیر خارجه عراق در این خصوص توضیحاتی را داد. اقدام زشتی صورت گرفت و نهایتاً دولت اردن متعهد شده که مسببان را بازداشت و آنها را مجازات کند و ما منتظریم که ببینیم دولت اردن در این خصوص چه خواهد کرد.
یکی از خبرنگاران درباره تشکیل اتاق مشترک نظامی ایران، روسیه و سوریه سؤال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی همکاری‌های سه کشور را موضوع جدیدی ندانست و افزود: از مدت‌ها پیش همکاری گسترده‌ای بین سه کشور وجود دارد و تماس‌ها، رایزنی‌ها و نشست‌های مکرر، مستمر و منظمی در مقاطعی که مورد نیاز بوده وجود داشته و در آینده نیز انجام خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری سیاست ایران در قبال عراق را روشن خواند و افزود: حاکمیت ملی و تمامیت ارضی برای ما یک اصل مسلم و جدی است و فکر می‌کنیم همه اقوام، مذاهب و ملت‌هایی که در سرزمینی به نام عراق زندگی می‌کنند، در چارچوب حاکمیت ملی و دولت مرکزی و قانون اساسی عراق باید بتوانند یک همزیستی مسالمت‌آمیزی داشته باشند و ما با هر گونه مباحثی که بخواهد پرچم استقلال یا تجزیه در کشورهای منطقه را مطرح کند مخالفیم و از کیان و تمامیت ارضی عراق به جد دفاع خواهیم کرد.
نشست آستانه چهار 13 و 14 اردیبهشت
قاسمی با بیان اینکه امروز(سه‌شنبه) در تهران شاهد برگزاری نشست کارشناسی مربوط به محور آستانه خواهیم بود، گفت: این نشست در سطح کارشناسی و برای استمرار و ادامه یافتن راهکارهایی برای تثبیت آتش‌بس و کمک به وضعیت آتش‌بس در درون سوریه و به مدت یک روز در تهران برگزار خواهد شد و هیئت‌هایی از روسیه و ترکیه در این نشست شرکت خواهند کرد.
وی افزود: امیدواریم این نشست نیز بتواند در ادامه نشست‌های قبلی حتی‌الامکان تأثیرات مثبت خود را داشته باشد. امیدواریم در نیمه اول اردیبهشت ماه (13 و 14 اردیبهشت) مجدداً در آستانه اجلاس آستانه چهار را برگزار کنیم که می‌تواند در نوع خود مجدداً نشست مهم و قابل اعتدالی باشد که بتواند با توجه به تحولات اخیر، تأثیرات مثبتی را ایجاد کند و در محور ایران، روسیه و ترکیه استحکام بیشتری را برای همکاری‌های موردنظر در سوریه فراهم کند.