kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۷۰۸
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷

بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان آغاز به کار کرد

بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان با حضور رحمانی فضلی وزیر کشورمان و ژنرال عبدالقادر بلوچ وزیر ایالات و مناطق مرزی پاکستان آغاز شد.


در این اجلاس دو روزه قرار است مصوبات نوزدهمین اجلاس این کمیسیون که آذرماه سال گذشته در اسلام‌آباد برگزار شد پیگیری و بررسی شود.
براساس تصمیم هیئت وزیران، وزیر کشور رئیس‌ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان است.
وزیر ایالات و مناطق مرزی پاکستان گفت: از بازگشت دوباره اقتصاد ایران به سمت بازارهای جهانی پس از توافق برجام استقبال می‌کنیم.
عبدالقادر بلوچ (رئیس‌پاکستانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان) در بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان که با حضور وزیر کشورمان و وزیر ایالات و مناطق مرزی پاکستان در سالن پیامبر اعظم برگزار شد با بیان اینکه روابط پاکستان با ایران روابط بسیار عمیق است افزود: روابط بین ایران و پاکستان بسیار عمیق و ارزشمند است و ما پیوندهای تاریخی، مذهبی جغرافیایی سنتی و فرهنگی با ایران داریم.
وی گفت: کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان یک چهارچوب سازمانی برای بررسی بیشتر روابط اقتصادی دو کشور و فرصت‌های همکاری جدیدی برای همکاری دو جانبه فراهم می‌کند.
وزیر ایالات و مناطق مرزی پاکستان افزود: باعث امیدواری است که برخی از تصمیماتی که در طول 20 اجلاس گذشته گرفته شد به مرحله اجرا درآمده است اما برخی تصمیمات نیز به مرحله اجرا در نیامده است که برای پیشبرد اهداف ما این تصمیمات را در این اجلاس در دستور کار داریم.
وزیر ایالات و مناطق مرزی پاکستان با بیان اینکه از بازگشت دوباره اقتصاد ایران به سمت بازارهای جهانی پس از توافق برجام (امضای مشترک برجام) استقبال می‌کنیم گفت: پاکستان نگاهش به بازار ایران و سرمایه‌گذاران ایرانی مثبت است و خوشبختانه حجم روابط تجاری بین دو کشور تغییرات مثبتی را تجربه کرده است اما با این حال معتقدیم ما با پتانسیل و ظرفیت موجود فاصله داریم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما وی در ادامه بر خطرات ناشی از تجارت غیررسمی کشورها اشاره کرد و افزود: ما برای اینکه به اهداف مشترکمان برسیم باید روابط اجتماعی و روابط بین مردم دو کشور را پررنگ‌تر کنیم و روابط بین دو کشور در سطوح بازرگانی، همچنین گذرگاه‌های مرزی و تأسیس بازارهای مرزی، ارتباطات هوایی و دریایی و تسهیل در رفت و آمد زائران پاکستانی به ایران را فراهم کنیم.
عبدالقادر بلوچ با بیان اینکه در تلاش هستیم تا رسیدن به تجارت آزاد بین دو کشور گامهای لازم را برداریم گفت: برای رسیدن به حجم مبادلاتی به میزان 5 میلیارد دلار در روابط اقتصادی دو کشور تا سال 2017 توافق کرده ایم که باید این روابط را تقویت کنیم .
وزیر کشور: برقراری تجارت آزاد میان ایران و پاکستان را دنبال می‌کنیم
عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور نیز در حاشیه افتتاحیه بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی‌های ایران و پاکستان در جمع خبرنگاران، گفت: یکی از اهداف ما در موافقتنامه این اجلاس دستیابی به بحث تجارت آزاد میان دو کشور است. ما باید مقررات تجارت آزاد دو کشور را آماده کنیم تا بتوانیم این موضوع را اجرایی کنیم.
وی درباره برگزاری این اجلاس نیز گفت: قبلا کارشناسان اقتصادی، انرژی وصنعت دو کشور بررسی‌های لازم را انجام دادند، که امروز انشاءالله درجلسه عصر توافق را نهایی می‌کنیم. این توافق‌ها می‌تواند همکاری اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان را ارتقاء دهد.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: با توجه به مرز مشترک 900 کیلومتری دو کشور و بازارچه‌های مرزی و ارتباطاتی که میان دو کشور به لحاظ فرهنگی، اعتقادی، دینی و تاریخی وجود دارد، یقیناً ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری می‌تواند در پیوند و تقویت روابط دوکشور بسیار موثر باشد. تلاش می‌کنیم حجم همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان را تا رقم پنج میلیارد دلار افزایش دهیم.