kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۲۵۸
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۴
روحانی در نشست خبری:

آدم مگر بی‌عقل باشد که بگوید 100 روزه مشکلات را حل می‌کنم!

رئیس جمهور در نشست خبری گفت: من اعلام کردم در پایان 100 روز دولت خود اعلام می‌کنم که چه کرده‌ام. آدمی که عقل نداشته باشد می‌گوید در 100 روز مشکلات را حل می‌کند.

سرویس سیاسی-

نشست خبری رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی صبح روز دوشنبه برگزار شد.در این نشست همچون نشست‌های گذشته آقای روحانی، کمترین زمان مورد نظر به رسانه‌های منتقد اختصاص داده شد.
روحانی در ابتدای نشست خبری با گرامی‌داشت سال جدید و تبریک عید نوروز، ایام مبارک ماه رجب و میلاد باسعادت حضرت علی(ع) افزود: دولت یازدهم در طول تلاش‌هایش در بیش از سه سال و نیم گذشته و به ویژه در سال ۹۵ موفقیت‌هایی داشته که به برخی از آنها اشاره می‌کنم.
وی تاکید کرد: در مجموعه چهارسال حقوق همه افراد کم درآمد حداقل به دو برابر و گاهی دو و نیم برابر و بیشتر افزایش یافته است مثل معلمان و برخی کارمندان در حقیقت اولین دغدغه دولت افراد کم در‌آمد بوده است.
رئیس جمهور گفت: این اولین دولتی بوده که همه ساله افرادی که حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند، اضافه حقوقشان بیش از تورم سالانه بوده است، در گذشته هرگز اینگونه نبوده که اگر تورم ۱۰ یا ۱۲ درصد بوده حقوق آنها ۱۵ درصد اضافه شود اما از آغاز کار دولت ما این مسئله را بطور مرتب انجام دادیم.
یارانه اقشار آسیب‌پذیر باید بیشتر شود
روحانی در پاسخ به نخستین سؤال مطرح شده در این نشست خبری که از سوی روزنامه دنیای اقتصاد مطرح شد که اولویت‌های اقتصادی شما در صورت پیروزی چه خواهد بود و چه سیاست‌هایی در قبال پرداخت یارانه، اصلاح نظام بانکی و رونق اقتصادی در پیش خواهید گرفت، گفت: در این جلسه راجع به بحث‌های انتخاباتی نمی‌خواهیم صحبت کنیم اما در قالب دولت در آینده چه فکر و برنامه‌ای دارد، می‌شود به آن پرداخت. مسئله یارانه برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه بوده و در چارچوب قانون باید انجام می‌شده است.
وی افزود: نکته دیگری که در خصوص یارانه از سوی دوستان اقتصادی مطرح می‌شود این است که یک قشر در جامعه بیشتر آسیب‌پذیرند و بهتر است که یارانه بیشتری دریافت کنند و برای این موضوع برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده‌ایم.
بی نیازشدن مردم به یارانه، در چهار سال محقق‌شدنی نیست
رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار رادیو در خصوص اینکه در دوره انتخابات قول‌هایی داده‌ بودید که باید شرایط به شکلی باشد که مردم نیازی به یارانه نداشته باشند، این شعار چقدر محقق شده است؟ گفت: درست است من معتقدم باید به جایی برسیم که مردم نیازی به یارانه نقدی نداشته باشند، اما این حرف در چهار سال محقق‌شدنی نیست. البته ما سعی کردیم یارانه را به بخش‌های دیگر مانند مسائل اجتماعی ببریم.
گفتنی است رئیس جمهور در خرداد ماه 92 در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت:«دولت تدبیر و امید به دنبال این است که آنچنان مردم را از درآمد سرشار کنند که اصلاً به یارانه 45 هزار تومانی نیازی نداشته باشند».
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار یورونیوز با اشاره به حمله اخیر آمریکایی‌ها به سوریه به بهانه‌ای که معلوم نیست تصریح کرد: پیشنهاد ما این بود که کمیته حقیقت یاب تشکیل شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار کیودو ژاپن در خصوص شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری گفت: پاسخ به این سوال هنوز زود است، از فردا ثبت نام افراد متقاضی آغاز می‌شود و ۵ روز زمان برای ثبت نام داوطلبان وجود دارد اگر صبر کنید مشخص می‌شود چه کسانی در انتخابات ثبت نام می‌کنند. امیدوارم انتخابات با حضور پرشور و حداکثری مردم برگزار شود و کسی که مردم به او اعتماد کرده و رای داده‌اند قدرت را به دست بگیرد.
نگفتم ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می‌کنم!
رئیس جمهور در پاسخ به سؤال روزنامه همشهری مبنی بر اینکه شما در ابتدای دولت خود گفتید که مشکلات را در ۱۰۰ روز حل می‌کنید اما در آذرماه سال گذشته گفتید که مشکلات در ۴۰ سال آینده هم حل نخواهد شد، چه شد که نظرتان تغییر کرد؟ گفت: خوب شد که این سؤال را مطرح کردید چون این دروغ را مرتب در برخی رسانه‌ها مطرح می‌کنند. من چه زمانی گفتم که ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می‌کنم؛ آن چیزی که من گفتم این بود که اگر بتوانم در انتخابات پیروز شوم، کارهای انجام شده در پایان ۱۰۰ روز نخست را اعلام خواهم کرد.
روحانی افزود: عده‌ای مخرب آمدند و گفتند که روحانی گفته می‌خواهد ۱۰۰ روزه مشکلات را حل کند، آن کسی که یک شبه مشکلات را حل می‌کرد، فرد دیگری بود، ما نیستیم.
وی ادامه داد: دولت اقداماتی را در ۱۰۰ روز نخست داشت و در پایان این مدت هم اعلام کرد، در این ۱۰۰ روز هم برنامه‌هایی از جمله برای موانع پیشرفت اقتصادی کشور وجود داشت، شروع به اجرا کرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه مگر می‌شود مشکلات را در ۱۰۰ روز حل کرد؟ گفت: مشکلات را در ۴۰ سال هم که شما گفتید، نمی‌شود حل کرد. ۱۰۰ سال دیگر هم مشکلات حل نمی‌شود. مشکلات باید قدم به قدم حل شود. قدم به قدم این است که تورم پایین بیاید و رشد اقتصادی بالا بیاید و سرمایه‌گذاری انجام شود.
روحانی درپاسخ به خبرنگاری که قصد داشت متن اظهارات چند سال پیش وی را یادآوری کند، افزود: حافظه من کم نیست. دقیق می‌دانم چه گفته‌ام. من اعلام کردم در پایان 100 روز دولت خود اعلام می‌کنم که چه کرده‌ام. آدمی که عقل نداشته باشد می‌گوید در 100 روز مشکلات را حل می‌کند. مشکلات باید قدم به قدم حل شود. کار دولت باید مثبت بوده و از شما هم ممنونم که به آن دروغ بزرگ اشاره کردید. ما از روز اول برنامه‌ریزی کرده‌ایم و رشد اقتصادی و نرخ تورم کنونی نتیجه همان برنامه‌ریزی‌های ما است.
یادآوری وعده 100 روزه روحانی
 برای تحول اقتصادی
با مرور اظهارات روحانی در سالهای گذشته به چند نمونه از وعده‌های حل مشکلات در 100 روز مواجه می‌شویم.
روحانی در جریان رقابتهای کاندیداهای ریاست جمهوری در سال 92 گفت:«راه‌حل‌های کوتاه‌مدت یک ماه و 100روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی شده است که با این برنامه ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم».
وی همچنین در برنامه با دوربین شبکه یک سیما- هفتم خرداد 92- گفت:«در برنامه مدون من افزون بر برنامه برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی، سیاست خارجی و امر فرهنگی، برنامه کوتاه مدت یک ماهه و صد روزه وجود دارد».
روحانی در روز ابتدایی پس از تشکیل دولت خود و پس از تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره) دوباره ماجرای تعهد 100روزه خود را یادآوری کرد و گفت:«وعده می‌دهیم که طبق سخنان قبلی، حتماً طی 100 روز اول و حتی کوتاه‌تر از‌ آن اقدامات ضروری و فوری را برای رونق‌بخشی اقتصادی و حل مشکلات انجام دهیم و ماحصل آن نیز به اطلاع مردم خواهد رسید».
اولین نشست خبری رئیس جمهور پس از تحلیف رسمی، در 15 مرداد ماه برگزار شد و روحانی در کسوت رئیس‌جمهور به سؤالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد. در این میان یکی از سؤالات، روحانی را وادار به اظهارنظر درباره وعده صدروزه‌اش کرد.
رئیس‌جمهور با اشاره به وعده 100روزه خود گفت:«همان‌طور که قبلاً گفته بودم، همکاران بنده در صد روز اول به مردم درباره وضعیت اقتصادی کشور گزارش خواهند داد؛ البته این به آن معنی نیست که برخی رسانه‌ها گفته بودند دولت می‌خواهد در صد روز اول تنها گزارش بدهد بلکه کارها در صد روز اول ادامه خواهد داشت و اقداماتی هم انجام خواهد شد و ارائه گزارش به مردم یکی از کارهای دولت خواهد بود».
روحانی همچنین در تاریخ 13 شهریور 92 در سخنرانی خود در چهاردهمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد:«دولت در عین حال برنامه‌هایی فوری تحت عنوان برنامه‌های 100 روزه برای حل این مشکلات در دستور کار دارد».
نکته جالب توجه اینجاست که این تنها روحانی نبود که از ایجاد تحول 100روزه در زندگی مردم سخن می‌گفت، برخی از نزدیکان و معاونان روحانی نیز از ایجاد تحول در یکصدمین روز دولت و معیشت مردم خبر می‌دادند.
در روز 25 خرداد 92 محمدرضا نعمت‌زاده که رئیس ستاد انتخاباتی روحانی بود از دوربین شبکه یک سیما به مردم گفت:«روحانی در نظر دارد در 100 روز و یا 3 ماه اول کار بعضی اقدامات کوتاه‌مدت را انجام دهد، امیدواریم یکی از این مسائل مهم موضوع اقتصاد و معیشت مردم باشد تا قدم‌های اولیه محکم برداشته و شاهد شکل‌گیری حماسه اقتصادی نیز باشیم».
نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نیز در برنامه نگاه یک در 27 مرداد سال 92 درباره اقدامات 100روزه دولت برای بهبود شرایط معیشت مردم گفت:«در 100 روز نخست آغاز به کار دولت یازدهم، کابینه جدید قصد ایجاد تغییرات در زندگی معیشتی مردم را دارد».
گفتنی است سوال خبرنگار و پاسخ عجیب روحانی در مورد وعده صد روزه حل مشکلات اقتصادی در نشست خبری اخیر رئیس جمهور، از پایگاه رسمی ریاست جمهوری حذف شده است!
وضع بانک‌های ما امروز از دیروز بهتر است
رئیس جمهور در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال فارس مبنی براینکه تیم هماهنگی اقتصادی دولت برای پایین آوردن تورم پیشنهاد داد نرخ سود بانکی بالا نگه داشته شود تا پول مردم در بانک‌ها بماند، اجرای این طرح باعث رقابت بانک‌ها در جذب سپرده شد، الان وضعیت بانک‌های ما ناشی از این سیاست بحرانی است و موسسات مالی بسیاری ورشکسته شده‌اند، سیاست کنترل تورم شما اگرچه باعث کاهش نسبی تورم شد اما بحرانی را در نظام بانکی به وجود آورد که تا‌کنون سابقه نداشت، آیا مسئولیت ایجاد این بحران را می‌پذیرید گفت: من کلمه بحران را که شما می‌گویید قبول ندارم، یکی از افتخارات دولت این است که تورم را تک رقمی کرده است چیزی که از ابتدا دنبال آن بودیم و بعد از ۲۶ سال محقق شد.
روحانی افزود: بانک‌ها شرایط‌شان امروز بسیار بهتر از پارسال است، وضع بانک‌های ما امروز از دیروز بهتر است، حالا یک مورد خاص که شما اشاره می‌کنید تفصیل آن را رئیس کل بانک مرکزی گفته است.
وی ادامه داد: ما به دنبال پایین آوردن تورم از بانک‌ها خواستیم که تسهیلات با نرخ کمتر داده شود برای این کار خود به خود سود سپرده هم باید پایین می‌آمد  البته ما خواسته خود را نه به صورت دستوری مطرح کردیم چون در دولت قبل تجربه شد که هر کاری بطور دستوری از بانک‌ها خواسته شد انجام نگرفت، کار بانک مرکزی پایین آوردن سود بین بانکی بود همین باعث شد که سود تسهیلات هم پایین آمد.
آمریکا هیچ گاه در چارچوب
مقررات بین‌المللی عمل نکرده
به گزارش مهر، رئیس جمهور در ادامه نشست خبر در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اینکه دولت آمریکا اخیرا به کنگره اعلام کرده ممکن است حمله به سوریه بار دیگر تکرار شود فکر می‌کنید چه اقدام و سیاستی می‌تواند جلوی تجاوزگری‌های شیطان بزرگ را بگیرد، گفت: آمریکایی‌ها از گذشته هیچ گاه در چارچوب مقررات بین‌المللی عمل نکرده‌اند حتی تحریم‌هایی که علیه ما داشتند و امروز هم دارند هیچ کدام منطبق بر چارچوب‌های بین‌المللی نیست.
توافق هسته‌ای
 کلید حل همه مشکلات نیست
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون ملی چین درباره اینکه شما ۴ سال پیش در تبلیغات انتخاباتی کلید اصلی مشکلات کشور را در توافق هسته‌ای می‌دانستید، اگر امروز بخواهید تصمیم به شرکت در انتخابات آتی کنید، کلید اصلی مشکلات کشور را چه می‌دانید، گفت: اولا من نگفتم کلید تمام مشکلات کشور مسئله هسته‌ای است، کلید مشکلات کشور عقل، تدبیر و تلاش است.
درباره این اظهارات روحانی گفتنی است رئیس‌جمهور و اعضای کابینه بارها امور اساسی کشور و حتی آب خوردن مردم را به برجام گره زدند. برای نمونه روحانی در خرداد سال 94 با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت:«تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند».
و اظهارات دیگری چون «سال 94 با توافق هسته‌ای بذر اقتصاد ایران به ثمر می‌نشیند» (علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد)،«‌اکنون کشور از بیکاری رنج می‌برد، جوانان مشکل عدم استطاعت مالی برای ازدواج دارند و دولت وظیفه دارد این مشکلات را برطرف کند و امیدوارم با لغو تحریم‌ها این مشکلات برطرف شده و کارهای عمرانی نیز با سرعت بیشتری انجام شود.(علی یونسی،دستیار رئیس‌جمهور)»، «باید تحریم‌ها برداشته شود تا پروژه‌های عمرانی را تکمیل کنیم.(نوبخت، معاون رئیس‌جمهور)»و... تنها بخشی از وعده‌های دولتمردان درباره نتایج توافق هسته‌ای(برجام) بود.
وی افزود: من کلید مسائل هسته‌ای را گفت‌وگو می‌دانستم که انجام شد و به نتایجی رسید. امروز هم در داخل کشور و منطقه مشکلاتی وجود دارد که هر کدام راه‌حلی دارد. باید این راه حل‌ها پیدا و اجرایی شود.
اینکه می‌گویند بیکاری بیشتر شده است درست است
روحانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مبنی بر اینکه کارشناسان اقتصادی درباره آمارهای شما پیرامون زمینه اشتغال یعنی ۷۰۰ هزار شغل در سال تردیدهایی را مطرح می‌کنند، مبنای ایجاد این ۷۰۰ هزار شغل چیست و آیا این شغل‌ها پایدار است، گفت: آن چیزی که به عنوان آمار اعلام می‌شود هم شغل پایدار است و هم غیرپایدار.
وی تصریح کرد: ما از ابتدای سال اعلام کردیم که حتما باید تلاش کنیم امسال بالای ۷۰۰ هزار شغل خالص داشته باشیم البته دلمان می‌خواهد بیشتر از این باشد اما درست کردن شغل آن هم به شکل پایدار کار ساده‌ای نیست. همه از جمله مردم و کارآفرینان باید به میدان بیایند.
رئیس جمهور ادامه داد: آقای واعظی وزیر ارتباطات طی آماری که به من داد گفت که۱۰۰ هزار شغل در ict  در سال گذشته ایجاد شده که این رقم‌ها قابل ملاحظه است. اینکه می‌گویند بیکاری بیشتر شده است درست است اما در عین حال اشتغال خالص ما خوب بوده است و در عین حال باید کار بیشتری انجام شود.
ریشه اقدامات عربستان
شکست‌هایش در یمن است
روحانی در پاسخ به سؤال شبکه تلویزیونی المیادین که در خصوص بهبود معیشت، گذرنامه، تقویت روابط با کشورهای خارجی و بخصوص خلیج‌فارس گفت: نسبت به معیشت مردم عرض کنم راه‌حل همانی است که مقام معظم رهبری تأکید کردند؛ تولید بهترین راه برای اقتصاد کشور است، در عرصه‌های کشاورزی و صنعت پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم که آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار نشان می‌دهد شاهد رشد بالای پنج درصد بودیم. مثلاً در بخش خدمات سه درصد و در بخش کشاورزی پنج درصد و همچنین در بخش معدن نسبت به گذشته خود ۱۱+ شده است.
وی ادامه داد: به نظر بنده راه این توسعه، فناوری و سرمایه‌گذاری بیشتر است و امیدوارم در ماه‌ها و سال‌های آینده وضعیت معیشت مردم بهتر شود.
رئیس‌جمهور در خصوص رابطه با کشورهای همسایه و کشورهای حاشیه‌ خلیج‌فارس افزود: رابطه ما با همسایه‌ها، تلاش به سوی روابط بهتر بوده است و این را می‌توان در روابط ما با پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، ارمنستان، ترکیه، عراق، کویت و عمان مشاهده کرد.
روحانی تصریح کرد: حتی با کشور روسیه در بخش اقتصادی شاهد رشد ۷۰ درصدی بوده‌ایم. البته با مشکلاتی همچون موضوع داعش، موصل، سوریه و یمن روبرو هستیم که در روابط ما با یکی دو کشور منطقه تأثیر گذاشته است.
وی ادامه داد: این فاصله با این کشورها به دلیل مسائلی همچون حادثه منا، شیخ نمر و آتش زدن سفارت عربستان در تهران رخ داد که در خصوص حادثه سفارت، یک عده خودسر که همه دستگاه‌ها آن اقدامات را محکوم کرده‌اند، صورت گرفت. البته عربستان هم خودش را برای یک برخورد ناصحیح آماده کرده بود که ریشه آن، شکست‌هایش در یمن بود؛ مسئله آتش زدن سفارت موضوعی مالی بود نه جانی که آن را بزرگ کردند. ما نظرمان داشتن رابطه خوب با همسایگان است حتی با عربستان. امیدوارم حج امسال که قدم‌های خوبی برای آن برداشته شده است، مقدمه‌ای برای روابط بهتر با این کشور باشد و عربستان دست از حملات ناصحیح به یمن بردارد. برای مذاکرات سوریه هم شاهد پیشرفت‌هایی در مذاکرات صلح آستانه بوده‌ایم و امیدوارم که استمرار یابد.
حمله موشکی آمریکا به سوریه
 کمک به تروریست‌ها
رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار وال‌استریت ژورنال در خصوص اینکه اقدام ایران پس از حمله موشکی آمریکا به سوریه چه خواهد بود و توافقات ایران و روسیه درباره سوریه بعد از این حمله چه بوده است، گفت: ما معتقدیم راه حل مشکلات در سوریه مذاکرات است و کاری که آمریکا انجام داد به مذاکرات صلح لطمه وارد می‌کند. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با این اقدام می‌خواستند به تروریست‌ها کمک کنند تا در مذاکرات آتی دست بالاتری داشته باشند.
به گزارش مهر، روحانی ادامه داد: همکاری بین ایران، روسیه و سوریه برای حل مشکلات سوریه وجود دارد و در سفری که من به روسیه داشتم و تماسی که روز گذشته با آقای پوتین داشتم بر این همکاری‌ها تاکید شد زیرا هدف این است با تعامل راه حلی برای مشکلات سوریه بیابیم.