kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۲۵۶
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۴

نگرانی نشریات حامی دولت از آمار‌های منفی اقتصادی(خبر ویژه)

نشریات حامی دولت نسبت به برخی آمارهای اقتصادی اظهار نگرانی می‌کنند.


روزنامه اعتماد با مرور گزیده آمارهای اقتصادی دولت نوشت: آمارها نشان می‌دهد نقدینگی در بهمن‌ماه سال گذشته به رقم هزار و 211 هزار میلیارد تومان رسیده که نشان می‌دهد در سه سال و چند ماهی که دولت یازدهم سکان امور را در دست گرفته، رقم نقدینگی بیش از 100 درصد افزایش یافته است و به سطح خطرناکی رسیده است. افزایش نقدینگی خطر افزایش نرخ تورم را در آینده گوشزد می‌کند و اگر تدابیر لازم اندیشیده نشود، شاخص تورم دو رقمی می‌شود از سوی دیگر در بهمن‌ماه 1395، میزان بدهی دولت به بانک‌ها افزایش چندانی نداشت،  اما در بخش بودجه، کسری بودجه 13هزار میلیارد تومان بیش از برآوردهای دولت شد و سطح تحقق پروژه‌های عمرانی بسیار ناچیز است.
افزایش شاخص نقدینگی نه تنها کارشناسان را نسبت به آینده بیمناک می‌کند، بلکه رئیس کل بانک مرکزی هم در گفت‌وگویی که پیش از عید با روزنامه اعتماد داشت، پذیرفت در مدیریت نقدینگی ضعف‌هایی وجود دارد و مدیریت او در این حوزه قابل نقد است.
نکته قابل تامل دیگر در گزارش بانک مرکزی، افزایش چشمگیر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است. این بدهی بیشتر از سوی بانک‌های خصوصی افزایش پیدا کرده، به گونه‌ای که بدهی این بخش رشد 225 درصدی را از سر گذراند. در حال حاضر روند رو به رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی سبب شده این رقم از حدود 115 هزار میلیارد تومان هم عبور کند که حاکی از رشد 35/3 درصدی است.
روزنامه آرمان نیز با استناد به گزارش بانک مرکزی نوشت: براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی نقدینگی در ایران از 1200 تریلیون گذشته است. افزایش نقدینگی می‌تواند تبعات منفی اقتصادی زیادی داشته باشد، تا جایی که کارشناسان اقتصادی از نقدینگی با عنوان بمب ساعتی در اقتصاد ایران یاد می‌کنند.
اردیبهشت سال گذشته مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور عنوان کرد: در حال حاضر اقتصاد ایران روی دو بمب ساعتی بزرگ قرار گرفته است. یک بمب ساعتی حجم بالای جمعیت غیرفعال نسبت به جمعیت فعال است که نسبت بسیار بالایی است، مسعود نیلی ادامه داد: اما نقدینگی که بمب دوم است و اگر فعال شود فاجعه درست می‌کند نیازمند اتخاذ سیاست‌های بلندمدت‌تر است.
گزارش‌هایی که در حوزه بانکی منتشر شد محدود به نقدینگی نمی‌شود. براساس آمارهای رسمی، بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در بهمن‌ماه سال قبل، 210 هزار میلیارد تومان بوده که 25/8 درصد افزایش داشته، همچنین بدهی بانک‌ها به این نهاد هم به 115 هزار میلیارد تومان رسید. جداول گزیده آمارهای بانک مرکزی در بهمن‌ماه نشانگر این است که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از مرز 115 هزار میلیارد تومان گذشته که رشدی 38/1  درصدی نسبت به اسفندماه 94 داشته است.