kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۲۲۵
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
گزارش خبری کیهان

ثبت نام 126 نفر برای ریاست جمهوری در نخستین روز

از صبح دیروز نام نویسی از داوطلبان شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با دستور وزیر کشور آغاز شد ، در روز اول نام‌نویسی 126 نفر ثبت نام کردند.


به گزارش فارس نام نویسی از داوطلبان شرکت در این انتخابات از ساعت 8 صبح الی 18 بعداز‌ظهر در محل ستاد انتخابات کشور انجام خواهد شد.
بر اساس جدول زمان‌بندی منتشر شده از سوی ستاد انتخابات کشور نام نویسی از داوطلبان شرکت در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری تا 26 فروردین ماه ادامه خواهد داشت.
علی‌ پورعلی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور در پایان نخستین روز نام نویسی در جمع خبرنگاران از ثبت‌نام 126 داوطلب در نخستین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.
وی افزود: از میان این تعداد 6 زن و 120 مرد در نخستین روز ثبت‌نام داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند.
دبیر ستاد انتخابات کشور تأکید کرد: مسن‌ترین داوطلب 79 ساله و جوانترین داوطلب 18 ساله هستند که از نخستین روز از ثبت‌نام‌ها با حضور در محل ستاد انتخابات کشور نام‌نویسی کرده‌اند.
شرایط ثبت نام
به گفته مسئولان ستاد انتخابات کشور واجدان شرایط باید در زمان ثبت نام با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی و یک قطعه عکس شش در چهار، در ستاد انتخابات کشور حضور پیدا کرده و اقدام به تکمیل فرم‌های پیش‌بینی شده کنند.
طبق ماده 35 قانون انتخابات کشور انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:
1_ از رجال مذهبی، سیاسی.
2_ ایرانی‌الاصل.
3_ تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.
4_ مدیر و مدبر.
5_ دارای حسن سابقه و امانت و تقوی.
6_ مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.
دستور تشکیل
 هیئت‌های اجرایی انتخابات ریاست جمهوری
وزیر کشور خطاب به فرمانداران سراسر کشور، دستور تشکیل هیئت‌های اجرایی انتخابات ریاست جمهوری از تاریخ 22 فروردین را صادر کرد.
رحمانی فضلی وزیر کشور در بخشنامه‌ای خطاب به فرمانداران سراسر کشور اعلام کرد: در اجرای مواد 38 و 39 قانون انتخابات ریاست جمهوری و تبصره‌های ذیل آنها مصوب 1364/04/05 با اصلاحات بعدی و همچنین مواد 9، 12 و 14 آیین نامه اجرایی این قانون مصوب 1364/04/16 هیئت وزیران با اصلاحات بعدی، نسبت به تشکیل هیئت‌های اجرایی و انجام سایر برنامه‌های انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در مرکز شهرستان و بخشهای تابعه، طبق برنامه زمان بندی ابلاغی و در مهلت‌های قانونی مقرر از تاریخ 1396/01/22 اقدام‌نمایید.
لازم به ذکر است بر اساس تبصره 3 ماده 32 (الحاقی 1392/01/27) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور در انتخابات هم زمان ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی اجرای حکم انتخاب یک نفر از اعضای شورا به عنوان یکی از معتمدین موضوع تبصره 1 ماده 38 قانون انتخابات ریاست جمهوری منتفی است.
این بخشنامه به منزله صدور دستور شروع انتخابات بوده و وصول آن بلافاصله مطابق فرم شماره 2 آیین نامه اجرایی قانون انتخابات ریاست‌جمهوری به ستاد انتخابات کشور اعلام می‌گردد.
نظرسنجی از مشارکت 60 درصدی مردم خبر می‌دهد
وزیر کشور صبح دیروز ضمن دستور آغاز فرآیند نام نویسی از داوطلبان شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طی سخنانی اظهارداشت: به همه فرمانداران شروع مراحل انتخابات ریاست جمهوری را که با ثبت نام آغاز می‌شود اعلام می‌کنم.
عبدالرضا رحمانی فضلی درباره تبلیغات زودهنگام انتخاباتی گفت: تبلیغات زودهنگام تخلف است و باید احزاب، حامیان آنها و رسانه‌های منتصب به افراد و به ویژه رسانه‌هایی که از بودجه عومی استفاده می‌کنند در این زمینه مراقبت کنند.
وزیر کشور ادامه داد: دعوت به حضور و تبیین جهت آگاهی مردم برای حضور مردم در انتخابات را تبلیغات زودهنگام نمی‌دانیم اقدامات سازماندهی شده برای تبلیغ فرد خاص تبلیغات زودهنگام تلقی می‌شوند.
رحمانی فضلی تصریح کرد: شنبه هفته آینده کمیته تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تشکیل خواهد شد و روند تبلیغات زودهنگام و همچنین روند تبلیغات کاندیداهای ریاست‌جمهوری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
رحمانی‌فضلی گفت: نظر‌سنجی‌ها از حضور ۶۰ درصدی مردم در انتخابات حکایت دارد و‌ من حضور بالای ۷۰ درصدی را پیش‌بینی می‌کنم.
با هر گونه نا امنی جلوگیری خواهد شد
رئیس‌کمیته امنیتی و انتظامی ستاد انتخابات کشور نیز در جمع خبرنگاران گفت: اگر فردی، جریانی، اشخاصی، حزبی و گروهکی بخواهد امنیت انتخابات را بهم بزند قطعا با قاطعیت تمام برخورد خواهیم کرد و از هر گونه نا امنی جلوگیری خواهد شد.
حسین ذوالفقاری رئیس‌کمیته امنیتی و انتظامی ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهارداشت: امنیت انتخابات خط قرمز کشور و کلیه دستگاه‌ها است، همه قوا و مسئولان بر روی اولویت امنیت انتخابات تاکید دارند لذا هر حرفی و جریان سازی که بخواهد امنیت را هدف قرار دهد قطعا با مسببین آن برخورد خواهد شد.
ذوالفقاری تأکید کرد: از 6 ماه قبل تمامی برآوردهای امنیتی انتخابات از سوی دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی صورت پذیرفته تا بتوانیم انتخاباتی کاملاً امن را داشته باشیم.
وی افزود: همچنین آسیب‌هایی که می‌تواند متوجه امنیت انتخابات شود، چه از سوی معاندین خارج از کشور و چه از سوی کسانی که احتمال دارد در داخل بی‌توجهی کنند و یا زمینه‌هایی که می‌تواند امنیت انتخابات را تحت تأثیر قرار دهد، همه این موارد مورد بررسی قرار گرفته است.
رئیس‌کمیته امنیتی و انتظامی ستاد انتخاباتی کشور با تأکید بر اینکه برآورد ما نشان‌دهنده برگزاری انتخابات در فضایی کاملاً امن است، گفت: به همه کاندیداها و جریان‌ها تأکید می‌کنیم اصل، منافع و امنیت ملی است.
ثبت نام بدون کوچکترین شرایط!
در اولین روز ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری همانند دوره‌های گذشته شاهد حاشیه‌هایی بودیم ، ثبت نام افرادی که فاقد اولیه‌ترین شرایط مصرح در قانون برای نامزدهای ریاست جمهوری بودند نشان از نقص در قانون ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری دارد.
در این رابطه جالب است بدانیم که بر اساس گزارش رئیس‌ستاد انتخابات کشور مسن‌ترین فرد ثبت‌نام‌کننده ۷۹ ساله و جوان‌ترین فرد 18 ساله است.
بر اساس اظهارات « علی اصغر احمدی» در قانون انتخابات محدودیت سن و محدودیتی مدرک وجود ندارد.
رئیس‌ستاد انتخابات کشور درباره مدرک تحصیلی ثبت‌نام کنندگان نیز قبل از پایان ثبت‌نام روز نخست از داوطلبان ریاست جمهوری گفت:‌ ۱۷ نفر دارای مدرک دیپلم، ‌۴ نفر فوق دیپلم، ۱۳ نفر لیسانس، ۱۹ نفر فوق لیسانس، ۵ نفر دکترا و ۴ نفر دارای تحصیلات حوزوی هستند.
احمدی با تشریح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و شرایط ثبت‌نام کنندگان تاکید کرد:‌ از متقاضیان انتخابات می‌خواهم که بدانند برای چه کاری ثبت‌نام می‌کنند.
گفتنی است تعداد داوطلبان نخستین روز از نام نویسی داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بیش از 100 داوطلب است که نشان از افزایش تعداد داوطلبان نسبت به دوره گذشته دارد ، در روز نخست نام نویسی داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در سال 1392، 75 داوطلب نام نویسی کرده بودند.
حاشیه‌هایی از اولین روز ثبت نام!
نخستین نامزد انتخابات از همان اولین ساعات صبح البته کفن پوش به ستاد انتخابات آمد تا برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ثبت نام کند؛ دومین فرد هم یک زن بود که برای انتخابات ثبت نام کرد.
بازیگر نقش آتقی در سریال آینه عبرت با شعار ریشه‌کن کردن مواد مخدر در انتخابات ریاست‌‌جمهوری ثبت‌نام کرد.
سید مصطفی میرسلیم را شاید بتوان تنها چهره شناخته شده داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری دانست که صبح دیروز با لباس کار ثبت نام کرد.
یکی دیگر از داوطلبان امروز انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم با مدرک ششم قدیم به ستاد انتخابات آمده بود. حاشیه دیگر این که « یک کارشناس تربیت بدنی نامزد انتخابات ریاست جمهوری و اهل بروجرد بود که گفت چون شغل ندارم آمدم تا رئیس‌جمهور شوم.»
شعارم «پول، نان و آزادی» است، این شعار یکی ازداوطلبان انتخابات بود، داوطلب دیگری هم گفت 15 میلیون حقوق بیکاری می‌دهم!خبر دیگر این که لیدر تیم تراکتورسازی با حضور در ستاد انتخابات کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.