kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۲۱۲
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها خبر داد

تشکیل ۱۳ هزار پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی در سال

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها اعلام کرد در هر سال حدود 13 هزار پرونده مربوط به تخریب و تصرف اراضی ملی تشکیل می‌شود.



قاسم سبزعلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد وضعیت حفاظت از منابع  طبیعی کشور اظهار داشت: در همه جای دنیا استانداردی برای تعداد نیروهای حفاظت از منابع طبیعی وجود دارد، در کشورهایی همچون ترکیه و روسیه با توجه به وسعت جنگل‌ها تقریبا در هر 3 هزار هکتار یک مامور حفاظت وجود دارد، اما ما به ازای هر 35 هزار هکتار یک نیروی حفاظت داریم.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع تصریح کرد: در کشورهای دیگر یک جنگل‌بان فقط در حوزه کاری خود فعالیت می‌کند، اما در کشور ما یک جنگل‌بان باید اطفای حریق، کشف و جلوگیری از فعالیت کوره‌های ذغال را در کنار سوء استفاده از مرتع و منابع جنگلی باید انجام دهد.
وی در مورد بیشترین تخلفات صورت گرفته در حوزه منابع طبیعی کشور، گفت: در سال حدود 30 هزار پرونده تشکیل می‌دهیم که فقط 13 هزار مورد مربوط به تخریب و تصرف اراضی ملی است و بخشی هم مربوط به چرای غیرمجاز دام و قاچاق چوب است.
سبزعلی این را هم گفت: در عین حال باید قوانین ما در برخورد با مجرمین حوزه منابع طبیعی باید بازدارنده باشد و مجازات‌های در نظر گرفته تشدید شود و میزان جرایم متخلفات همخوانی ندارد تا حدی که متخلف به راحتی به خود اجازه می‌دهد، تا در صورت گرفتار شدن هم خطای خود را مرتکب شود.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع با اشاره به اینکه تنها 13 درصد پوشش جنگلی کشور در استان‌های شمالی قرار دارد، تصریح کرد: قاچاق چوب و تخریب منابع طبیعی در سایر نقاط کشور که دارای پوشش جنگلی هستند، به مراتب بیشتر است که برخی از برداشت‌های غیرمجاز از منابع جنگلی برای نیاز مصرفی ساکنان مناطق است که سعی کرده‌ایم، تا با تامین سوخت جلوی این تخریب را بگیریم.
وی تصریح کرد: حریق در جنگل‌ها با توجه به گرم شدن زمین در همه کشورها اتفاق می‌افتد، اما ما به دنبال رصد و پایش و پیش‌بینی قبل از وقوع حادثه هستیم، چرا که 95 درصد حریق‌های جنگلی در کشور ما عامل انسانی دارد و ما باید بین مردم این فرهنگ را نهادینه کنیم که در عرصه‌های جنگلی به هر دلیلی آتش روشن نکنند، یا آن را به درستی خاموش کنند.
سبزعلی یکی از مشکلات آتش‌سوزی مراتع کشور را آتش‌ زدن باقیمانده مراتع برخی از دامداران عنوان کرد که به سایر مرتع‌ها سرایت می‌کند.
این مقام مسئول تصریح کرد: مشکل مهار آتش‌ در جنگل‌ها فقط داشتن بالگرد نیست، چرا که برای خرید هر فروند باید میلیاردها  تومان هزینه شود که اگر همین هزینه را در بخش‌های دیگر استفاده کنیم، وضعیت بهتری خواهیم داشت.
وی افزود: البته اگر بخواهیم تاثیر بالگردها را در خاموش کردن و مهار احتمالی آتش جنگل‌ها عنوان کنیم، باید حداقل 70 فروند بالگرد در کشور مستقر کنیم. البته سال گذشته با هماهنگی نیروهای نظامی و فصل‌های حادثه‌خیز در 14 نقطه کشور استقرار بالگرد داشتیم.