kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۲۱۱
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷
رئیس کمیسیون اقتصادی خبر داد

خروج 7 شرکت پربازده و سودده از سبد شرکت‌های سهام عدالت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طبق بررسی‌های ما حدود 250 نفر به شکل مافیایی در اقتصاد کشور وجود دارند که به دولت و مردم پاسخگو نیستند.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، محمدرضا پورابراهیمی درباره یکی از دلائل اصلی مشکلات اقتصادی کشور اظهار کرد: طبق بررسی‌های ما حدود 250 نفر به شکل مافیایی در اقتصاد کشور وجود دارند که نه به دولت پاسخگو هستند نه به مردم، ادامه این وضعیت برای کشور تبعات بدی به دنبال خواهد داشت.
وی درباره خروج شرکت‌های پربازده از سبد شرکت‌های سهام عدالت گفت: خروج هفت شرکت از سبد شرکت‌های سهام عدالت مغایر قانون است در حالیکه این شرکت‌ها پربازده و سودده بوده‌اند، این اقدام دولت با بند 5 آیین‌نامه توزیع سهام عدالت مغایر است.
پورابراهیمی افزود: دولت در راستای این اقدام گفته بود که این شرکت‌ها می‌خواستند به پرداخت سود اقدام کنند اما مطالبات مردم، تصمیم‌گیری درست در مورد اصل سهام‌های این شرکت است که پس از 10 سال چرا باید به جای پرداخت سود به مردم برگه‌ای داده شود به نام سهام عدالت، معلوم نیست این برگه چه خاصیتی خواهد داشت باید منتظر ماند و دید.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: کمیته‌ای تخصصی برای بررسی این مطالبات تشکیل شده و قرار است در 15 روز آینده گزارش دولت و مرکز پژوهش‌ها را دریافت کند. استناد ما این است که دولت به هیچ عنوان حق سلب مالکیت مردم را که معادل 50 درصد از ارزش سهام عدالت است ندارد.
پورابراهیمی افزود: یکی از این شرکت‌ها پالایشگاه اصفهان است که پیش‌بینی سال قبل این مجموعه نسبت به سال قبلش نشان می‌دهد دوونیم برابر نسبت به پیش‌بینی‌اش سودآوری داشته است. پالایشگاه آبادان جایگزین پالایشگاه اصفهان شده است که بر اساس بررسی‌های انجام شده نه تنها جزو مجموعه‌‌های کم‌بازده است بلکه به زیان‌دهی هم رسیده.
وی ادامه داد: مجموعه سبد سهام عدالت نمی‌تواند با مصوبه دولت تغییری کند. باید این اقدامات سروسامان بگیرد مجلس هم همه تلاش خود را می‌کند تا حقی از مردم تضییع نگردد. اگر شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت را به شیوه فعلی اداره کنیم بدون شک ایجاد ناامنی و نگرانی برایشان فراهم می‌آورد و این نگرانی مربوط به این هفت شرکت نیست. معتقدیم با گذشت 10 سال از آغاز سهام عدالت مردم خیری از این موضوع ندیده‌اند بلکه دو میلیون نفر از این تعداد از دنیا رفته و از سهام عدالت بی‌نصیب مانده‌اند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طبق برآورد ما حدود سه هزار و ششصد میلیارد تومان سود شرکت‌های سهام عدالت است که نیمی از این مبلغ به مردم و نیمی به دولت تعلق دارد. تقسیم این مبلغ به 50 میلیون نفر حدودا به رقم یک هزار و هشتصد میلیارد تومان می‌رسیم یعنی سالی 36 هزار تومان به هر فرد می‌رسد یعنی فقط ماهانه سه هزار تومان.