kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۱۸۶
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
منابع خبری منطقه هشدار دادند

تحرکات خطرناک آمریکا و مرتجعین عرب برای تجزیه جنوب سوریه

برخی منابع خبری از تحرکات مشکوک آمریکا، انگلیس و متحدان منطقه‌ای آنها با هدف جداسازی مناطق جنوبی سوریه از خاک این کشور خبر می‌دهند.

سرویس خارجی-

در حالی که تروریست‌ها در مناطق مرکزی و شمالی سوریه وضعیت انفعالی دارند و در جنوب نیز تلاش‌های روزهای اخیر تروریست‌های «جبهه النصره»، «احرارالشام» و سایر عناصر تکفیری برای اشغال شهر «درعا» با شکست مواجه شده است، خبر رسیده کشورهای آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی، اردن و عربستان تحرکات مشکوک جدیدی را با هدف جداسازی جنوب از کل خاک سوریه آغاز کرده‌اند.
خبرگزاری تسنیم از دمشق گزارش داده، این تحرکات با هدف ایجاد «منطقه حائل» صورت می‌گیرد و نقشه راه آن، طرحی است که اخیرا شاه اردن و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفرشان به واشنگتن، با «دونالد ترامپ» آن را در میان گذاشتند.
ترامپ قبل از آنکه وارد کاخ سفید شود، قول ایجاد مناطق امن را به تروریست‌های سوریه داده و از رژیم‌های مرتجع عرب نیز خواسته بود، هزینه‌های مالی این طرح‌ها را بپردازند.
 «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم پیش از این، از ایجاد منطقه امن در جنوب سوریه حرف زده بود.
باشگاه خبرنگاران جوان هم به نقل از پایگاه اینترنتی هفته‌نامه فلسطینی «المنار» خبر داده، رویدادهایی در مرزهای اردن و سوریه در حال وقوع است و می‌توان گفت که مشکوک به نظر می‌رسند.
به نوشته این نشریه فلسطینی، اردن، انگلیس و آمریکا در مناطق مرزی دو کشور سوریه و اردن سرگرم تحرکات نیروهای اطلاعاتی و نظامی هستند.
این تحرکات مشکوک پس از حمله موشکی بامداد جمعه آمریکا به پایگاه سوری «الشعیرات» آغاز شده است.
این تحولات شاید مقدمه‌ای برای تجاوز گسترده از طریق منطقه جنوبی سوریه باشد و دست‌اندرکاران و عوامل این تجاوز امیدوارند با این حمله گسترده احتمالی بتوانند به دمشق برسند.
همزمان با تحرکات مشکوک در مرزهای اردن و سوریه، کار ارسال سلاح و مزدور از عربستان به مراکز آموزشی در اردن زیر نظر اتاق عملیات تروریستی مستقر در امان پایتخت این کشور ادامه دارد.
برخی محافل سیاسی می‌گویند ریاض و امان تماس‌های خود را با برخی باندهای تروریستی مستقر در سوریه به ویژه در جنوب این کشور و اطراف دمشق از جمله باند جبهه النصره که تازگی به اصطلاح «ارتش اسلام» نامیده می‌شود، تشدید کرده‌اند.
برخی منابع دیپلماتیک نیز درباره تحرکات نظامی و اطلاعاتی در مرزهای اردن با سوریه گفتند، نقشه‌ای با نظارت آمریکا در حال اجراست و شاید برای یک عملیات نظامی گسترده در جنوب سوریه تدارک دیده می‌شود. آمریکا قصد دارد که ابتدا یک منطقه پرواز ممنوع در جنوب ایجاد و سپس، یک تهاجم گسترده را از این نقطه به کل خاک سوریه آغاز کند و هدف نهایی واشنگتن، ‌تکه‌تکه کردن سوریه است.
گروه 7 مقابل آمریکا
به گزارش فارس، «ژان مارک آیرو» وزیر خارجه فرانسه هم در ایتالیا از مخالفت گروه هفت بر سر افزایش تحریم‌ها علیه روسیه  و سوریه خبر داد.
پیش از این وزیر خارجه انگلیس خواستار اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه و سوریه شده بود.
البته آیرو در ادامه گفت که همه کشورهای گروه هفت بر سر اینکه «بشار اسد» در آینده سوریه جایی ندارد، متفق‌القول هستند!
آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، ژاپن، آمریکا، کانادا اعضای کشورهای گروه هفت هستند. این گروه اخیرا در شهر «لوچا»ی ایتالیا نشست برگزار کرده است.
کارشناسان می‌گویند، اعضای گروه هفت هرچند تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا تحولات مورد نظر آنها در سوریه رخ دهد، ولی از رویارویی مستقیم با روسیه نیز هراس دارند.
توطئه قدیمی
پایگاه «ویکی‌لیکس» اما اعلام کرده، آمریکا از سه دهه قبل قصد دارد نظام سوریه را سرنگون کند. به گزارش ایسنا طبق این گزارش، سیا در سال 1986 سناریوهای احتمالی برکناری «حافظ اسد» (پدر بشار اسد) را مطرح کرده بود.
این سند و دیگر اسناد مرتبط با دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، نشان می‌دهند که سرنگونی دولت سوریه، برای آمریکایی‌ها یک «راهبرد» بوده و برکناری خاندان اسد، یک شعار 30 ساله است.
سایر رویدادها
* «اریک» پسر ترامپ گفته، پدرم به خاطر خواهرم (ایوانکا)، سوریه را هدف حمله موشکی قرار داده است. پیش از این هم خبرهایی در این رابطه منتشر شده بود.
* دولت مسکو به واشنگتن هشدار داده، هرگونه حمله آمریکا به پایگاه‌های روسیه در سوریه را پاسخ می‌دهد.
* بنابر اعلام کاخ سفید دولت ترامپ آماده حملات بیشتر به سوریه است.
* ارتش سوریه با کمک تیپ «القدس» فلسطین، شهرک «حزبهًْ عندان» در شمال حلب را هم آزاد کرد. ارتش سوریه در استان «حمص» نیز 10 کیلومتر در جنوب شهر «تدمر» پیشروی کرد.