kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۱۶۷
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹
مدیرکل زمین‌شناسی مازندران:

کوه دماوند بی‌خطر است مردم نگران نباشند

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان‌های مازندران و گلستان گفت که آتشفشان دماوند تهدیدی برای ساکنان اطراف ندارد و مردم نگران برخی تحرکات این کوه نباشند.


مهرزاد قنبرزاده افزایش خروج بخار و پرتاب سنگ‌ریزه از داخل حفره این آتشفشان را ناشی از افزایش بارش برف و باران و نفوذ این بارش‌ها به داخل حفره‌های گرم اعلام کرد.
وی افزود‌: با نفوذ برف و باران به داخل حفره‌های گرم کوه دماوند، میزان خروج بخار و گاز آن افزایش یافت و سنگ‌ها نیز بر اثر این بارش‌ها منفجر و به صورت پاره‌سنگ و سنگ ریزه از دهنه باز حفره خارج می‌شوند.
وی شایعه فعال شدن آتشفشان دماوند را در چندماهه اخیر ناشی از همین فعل و انفعال و برداشت نادرست دانست و اظهار داشت‌: تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر فعال شدن آتشفشان دماوند مشاهده نشده است.
مدیرکل زمین‌شناسی مازندران‌، تغییرات شیمیایی در چشمه آب‌گرم‌، کم و زیاد شدن املاح در یک دوره زمانی کوتاه‌مدت و خروج خاکستر‌های آتشفشانی و مواد مذاب را از نشانه‌های فعال شدن دماوند اعلام کرد.قنبرزاده اظهار داشت: بررسی چندماهه اخیر بر روی دماوند از سوی کارشناسان زمین‌شناسی مازندران هیچ یک از این تحرکات را مورد تایید قرار نداده و این نشان‌دهنده غیرفعال بودن آتشفشان دماوند است.
مدیرکل زمین‌شناسی استان‌های مازندران و گلستان گفت که با موافقت شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و در صورت تامین اعتبار140 میلیارد ریالی 14 ایستگاه پایش مجهز در اطراف کوه دماوند ایجاد می‌شود.
قنبرزاده افزود‌: در برنامه اولیه 4 ایستگاه در چهار جهت شمال، جنوب، غرب و شرق کوه دماوند ایجاد می‌شود که یکی از ایستگاه‌ها، ایستگاه اصلی و مادر پایش آتشفشان است.
به گفته وی، کارشناسان تحرکات دماوند را زیر نظر داشته و چنانچه احتمال فعال شدن آتشفشان وجود داشته باشد، حداقل 2 تا سه ماه پیش از وقوع این فرایند در اختیار تصمیم‌گیران قرار می‌گیرد.
مدیرکل زمین‌شناسی مازندران و گلستان مهم‌ترین مزیت ایجاد ایستگاه پایش را تهیه نقشه خطر برای کوه دماوند اعلام کرد.وی افزود: هم‌اکنون طبق داده‌ها کوه دماوند آتشفشان خاموشی است که تهدیدی متوجه مردم نخواهد کرد.