kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۸۹۳
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹

اسکان 3800 زلزله زده خراسانی در چادرها و اماکن مسقف

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: بر اساس ارزیابی‌های اولیه در چهار شهرستان فریمان، تربت‌جام، مشهد و سرخس یکهزار و 518 واحد مسکونی در جریان زلزله روز چهارشنبه استان خسارت دیده است.



حجت‌علی شایانفر در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: از این تعداد 324 واحد بین 30 تا 60 درصد، 476 واحد بین 60 تا 100 درصد و مابقی کمتر از 30 درصد آسیب دیده است.
وی عنوان کرد: در این راستای 910 تخته چادر برای اسکان اضطراری خانواده‌های زلزله‌زده در چهار شهرستان مذکور برپا شده که تاکنون 635 خانوار در آنها اسکان داده شده‌اند.
وی افزود: همچنین از روز چهارشنبه برای تامین سوخت مورد نیاز مردم مناطق زلزله‌زده یک میلیون و 100 هزار لیتر نفت سفید توزیع شده است.
این مسئول شمار جان‌باختگان زلزله چهارشنبه استان را یک نفر و آخرین آمار مصدومان را 40 نفر ذکر و عنوان کرد: هم‌اکنون تنها یک نفر از این افراد بستری هستند و بقیه از بیمارستانها مرخص شده‌اند.شایانفر عنوان کرد: از روز چهارشنبه تا ساعت 9 و 22 دقیقه صبح پنج‌شنبه نیز تعداد پس‌لرزها به 274 مورد رسیده است که 80 مورد از آنها قدرتی بالای سه ریشتر داشته است.
اسکان 3800 زلزله زده
معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی از اسکان اضطراری بیش از 3 هزار و 800 نفر از زلزله‌زدگان در 68 روستای آسیب‌دیده این استان خبر داد.
اسماعیل بهمن‌آبادی افزود: 3 هزار و 992 تخته پتو، 530 ست ظروف، 300 کلمن، یک هزار و 300 والور فانوس، 84 دستگاه هیتر برقی، 7 هزار و 228 قوطی کنسروجات و یک هزار و 200 کیلوگرم برنج و قند و کنسرو میان زلزله‌زدگان توزیع شد.
توزیع بسته‌های غذایی
 رئیس مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی نیز گفت: بسته‌های غذایی برای مصرف یک ماه  بین مردم مناطق زلزله زده این استان توزیع شد.
محسن گودرزی افزود: این بسته‌ها 2 و سه نفره است که برای مصرف غذایی یک ماه هر نفر در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: هر بسته شامل برنج، روغن، چای، مسواک، خمیردندان، حبوبات و کنسرو می‌باشد.
وی گفت: هم‌اکنون یک هزار بسته غذایی در حال آماده‌سازی و توزیع بین مردم زلزله‌زده است و امکان افزایش این تعداد بر اساس نیاز مردم وجود دارد.
گودرزی با اشاره به اعزام سه بالگرد امدادی و انتقال اقلام زیستی به سه شهرستان تربت‌جام، فریمان و سرخس افزود: هر بالگرد حدود 2 تن اقلام زیستی و امدادی را به شهرستان‌ها ارسال کرده است.
وی اظهار کرد: تامین آخرین نیازهای روستا به اقلام زیستی روز پنج‌شنبه به پایان ‌رسید و تامین مواد غذایی تا هر زمان که نیاز باشد انجام می‌شود.
تامین تسهیلات بازسازی خانه‌های زلزله‌زده
استاندار خراسان رضوی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده در وزارت راه و شهرسازی، با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بانکها، تسهیلات لازم برای بازسازی یکهزار و 500 واحد روستایی خسارت دیده از زلزله 6 ریشتری در این استان تامین شد.
علیرضا رشیدیان پنجشنبه شب در نشستی با معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مسئولان بانکهای عامل استان در محل استانداری افزود: کار بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده از زلزله بلافاصله آغاز می‌شود و تا قبل از آغاز زمستان به اتمام می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پس از بررسی خسارت‌های ناشی از زلزله بر ساخت و سازهای روستایی انجام گرفت، این نهاد برای آغاز بازسازی مناطق روستایی زلزله‌زده اعلام آمادگی کرد.
استاندار خراسان رضوی گفت: مقرر شد بنیاد مسکن پس از بررسی و شناسایی میزان خسارت به منازل روستایی زلزله‌زده، بلافاصله کار آواربرداری، تهیه نقشه، بازسازی و صدور پروانه‌های لازم را به رایگان آغاز کند.
رشیدیان اظهار کرد: همچنین بنیاد مسکن به واحدهای آسیب‌دیده از زلزله اخیر در استان تا 50 میلیون ریال و به وسایلی که در خانه بر اثر زلزله صدمه خورده‌اند، تا 20 میلیون ریال کمک بلاعوض خواهد کرد.
وی اظهار کرد: بنیاد مسکن در قالب طرح بهسازی مسکن روستایی، تسهیلات لازم را به میزان 200 تا 250 میلیون ریال با کارمزد پنج درصد و دوره بازپرداخت 15 ساله به روستاییانی که خانه‌هایشان در اثر زلزله صدمه دیده است، به سرعت پرداخت می‌کند.
نماینده عالی دولت در خراسان رضوی گفت ‌بر اساس مصوبه درباره بازسازی مناطق زلزله‌زده استان، مقرر شد تسهیلات بازسازی با مناسب‌ترین شرایط از سوی بانکها به زلزله‌زدگان روستاها اختصاص یابد.
رشیدیان اظهار کرد: سهمیه امسال خراسان رضوی برای بهسازی مسکن روستایی در قالب طرح ویژه بهسازی بنیاد مسکن 30 هزار واحد است که فعلا از تسهیلات این طرح برای بازسازی خانه‌های روستایی آسیب دیده از زلزله بهره گرفته خواهد شد.
وی بیان کرد: بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده از زلزله باید با سرعت و کیفیت بالا انجام شود تا به الگویی برای دیگر روستاییان تبدیل شود.مقرر شد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به 300 نفر از آسیب‌دیدگان زلزله به ازای هر نفر پنج میلیون ریال کمک بلاعوض و به 300 نفر از آنان به ازای هر نفر 40 میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد 4 درصد در اسرع وقت پرداخت کند که سپرده‌گذاری بنیاد مسکن در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، میزان تسهیلات را به 50 میلیون ریال به ازای هر نفر افزایش می‌دهد.همچنین در این نشست مقرر شد، برای احیای قنوات، حوزه دامی و مزارع روستاهای زلزله‌زده در مکاتبه با وزارت جهاد کشاورزی تسهیلات اعتباری ویژه با کارمزد مناسب به بانک کشاورزی استان ابلاغ شود تا در اختیار روستاییان قرار گیرد و دستگاه‌های اجرایی که دارای امکانات و ماشین‌آلات برای آواربرداری و جابه‌جایی مصالح هستند، به منظور کمک به بنیاد مسکن برای شتاب در بازسازی خانه‌های روستایی آسیب‌دیده از زلزله در استان به میدان بیایند.
اختصاص 107 مکان
 برای اسکان زلزله‌زدگان مشهد
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: 107 سالن ورزشی و مسقف، نمایشگاه بین‌المللی و کمپ  غدیر برای اسکان زلزله‌زدگان مشهد تدارک دیده شده و تاکنون ظرفیت آنها تکمیل شده است.
رشیدیان خاطرنشان کرد: برخی از رواق‌های حرم مطهر هم در پی برنامه‌ریزی آستان قدس رضوی برای اسکان مردم مهیا شده که جمعیت قابل توجهی را در خود جای داده، ضمن آنکه مجموعه‌های متعلق به سپاه امام‌رضا(ع) و نیز فضاهای آموزش و پرورش هم در دست پیگیری برای اسکان بخشی از مردم است.به گفته این مسئول، بخشی از مدارس هم که محوطه باز مناسب دارند نیز در صورت نیاز به روی مردم گشوده می‌شود تا در این مکان استقرار یابند.
رشیدیان افزود: جایگاه‌های نفت و بنزین هم با وجود ازدحام و صف‌های طولانی مشکل و کمبودی از نظر تامین بنزین مورد نیاز مردم ندارند.
بیش از 80 هزار نفر از مردم مشهد شامگاه چهارشنبه در فضاهای مسقف تدارک شده برای اسکان اضطراری اقامت کردند و علاوه بر این جمعیت زیادی هم در کمپ غدیر و فضای باز در حاشیه خیابان‌ها و پارک‌ها و بلوارهای سطح شهر شامگاه چهارشنبه اقامت کردند و جمعیت قابل‌توجهی هم شب جمعه را در صحن و رواق‌های حرم مطهر رضوی گذراندند.
شهرستان زلزله‌زده فریمان چهارشنبه شب با میانگین دمای 2 درجه زیر صفر سردترین شب استان خراسان رضوی را پشت سر گذاشت.
زلزله‌ای به قدرت 6 ریشتر ساعت 10 و 40 دقیقه پیش از ظهر چهارشنبه هفته گذشته شهر سفید سنگ از توابع شهرستان فریمان را لرزاند که در اثر آن یک نفر جان باخت و 40 نفر مجروح شدند.