kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۲۳۹
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

فعالیت اقتصادی دولت در سال 95 خیره‌کننده است!


سرویس سیاسی -
روزنامه بهار در سرمقاله دیروز خود تلاش داشته است که با عباراتی غلو‌آمیز و تصنعی درباره رئیس‌جمهور همچون‌، «کسی که فوت‌های کوزه‌گری سیّاسی ویژه را از بر است»‌، «سیّاسی پرورده است»، «روحانی بر روی زمین راه می‌رود! و این خیلی خوب است!»  و ... او را رئیس جمهوری کار‌آمد و خوب معرفی کرده و انتخاب مجدد وی را ضروری جلوه دهد‌، اما در بخشی از آن نوشته است‌: «‌روحانی متقدم بنا به دلایل بسیار نتوانست آن‌گونه که باید و شاید فضای تفاوت صندلی ریاست جمهوری و صندلی دیپلمات بودن را دریابد و بیشتر در فضای روانشناختی روحانیِ دیپلمات مسیر در پیش گرفت که چونان که عیان گشت؛ «برجام» را چونان حیثیتی دیپلماتیکی به بود و نبودش گره داد».
نگارنده البته به این مسئله اشاره نکرد شخصی که پس از 4 سال هنوز نتوانسته تفاوت بین صندلی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور با صندلی دیپلمات بودن را دریابد و خوش‌باورانه، از ورود سرمایه به کشور گرفته تا حل مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت، بانک‌ها و حتی آب خوردن مردم را به توافق با آمریکا و غرب گره بزند و نتیجه سیاست‌های دولتش پس از 4 سال استمرار تحریم‌های آمریکا و غرب‌، افزایش  رکود، تورم، بیکاری و اوضاع نابسامانی معیشتی مردم است، چگونه رئیس‌جمهوری کارآمد است و انتخاب مجدد وی امری ضروری است‌؟ و سوال دیگر آنکه کدام رسانه‌ها با باد کردن برجام در تنور توهم دولت یازدهم دمیدند؟
بالاخره ضروری است یا کم‌عقلی؟!
روزنامه بهار که در سرمقاله‌ای خود با آسمان ریسمان بافی بر ضرورت انتخاب مجدد روحانی تاکید کرده و حمایت تمام قد و بی‌چون و چرای احزاب اصلاح‌طلب از اراده‌  ملت و همبستگی و مردمسالاری گرفته تا اعتماد ملی و کارگزاران و اتحاد ملت از وی را ضروری عنوان کرده بود، در همان صفحه و در مطلبی با عنوان «دردسرهای یک چک سفید امضا» در تعارضی عجیب و محیر‌العقول! تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در حمایت حمایت بی‌قید و شرط از روحانی را  اقدامی خطرناک دانسته که شائبه مسخ شدن اصلاح‌طلبان از سوی دولت، خطر گردش به راست روحانی و عدم سهم‌دهی وی به اصلاح‌طلبان در صورت پیروزی در انتخابات را در پی دارد. این روزنامه نوشت: «تجارب گذشته به خوبی نشان می‌دهد که این نوع حمایت‌های صریح و بی‌قید و شرط از یک شخص در آینده مشکلاتی جدی را برای هر دو طرف - هم جریان سیاسی حمایت کننده و هم شخص مورد نظر- ایجاد خواهد کرد. در نتیجه بهتر آن است که آنان که چنین تصمیمی را گرفته‌اند در صورتی که در آینده‌ای نزدیک تبعات منفی احتمالی چنین تصمیم‌گیری‌هایی را که به شدت محل بحث و ‌تردید است به عینه مشاهده کردند  خود را کنار نکشیده و پاسخگوی عملکرد و تصمیمات خود باشند». حالا پیدا کنید پرتقال‌فروش را!
مشکل این رسانه انتقاد از ناکارآمدی دولت است!
این روزنامه زنجیره‌ای در مطلب دیگری  با عنوان «مشکل این رسانه پول نیست»، موافقت مجلس با اعطای مبالغی از محل صندوق توسعه ملی به حساب صدا و سیما  در سایه سیاست گروگانگیری بودجه این مرکز مهم توسط دولت تدبیر و امید را بهانه‌ای برای هجمه مجدد علیه صدا و سیما کرد و نوشت‌: «حقیقت تلخ این است که آن‌چه رسانه انحصاری صدا و سیما را دچار چالش‌های فزاینده‌ای کرده است نه کمبود منابع مالی بلکه نبود یک راهبرد مشخص برای بهبود و اصلاح روندهای غلط در این سازمان سیاسی- رسانه‌ای عریض و طویل است».
این روزنامه در حالی صدا و سیما را به نداشتن راهبرد مشخص و روندهای غلط متهم کرده است که چند هفته مانده به انتخابات دولت یازدهم دور تازه‌ای از حملات  به صدا و سیما برای جلوگیری از هرگونه نقدی درباره دولت در برنامه‌های رسانه ملی  را آغاز کرده و  عقیم‌سازی این نهاد موثر در برابر ناکار‌آمدی‌های دولت و باج‌خواهی انتخاباتی را  در دستور کار برخی وکیل‌الدوله‌های مجلس و حامیان زنجیره‌ای و تشکیلاتی خود قرار داده است. تا جایی که رسانه ملی این روزها به واسطه مشکلات مالی و سیاست گروگانگیری بودجه‌ای دولت، برخی از معدود برنامه‌های تلویزیونی اثرگذار و نقادانه خود را قربانی نقدناپذیری دولت تدبیر کرده و آنها را به تعطیلی کشانده است.
حمایت توام با یادآوری مطالبات یا سهم‌خواهی؟
روزنامه آفتاب یزد دیروز در گزارشی با عنوان «فراکسیون امید از کاندیداتوری حسن روحانی حمایت کرد؛ حمایت توام با یادآوری مطالبات» نوشت: «‌قطعا انتظاراتی از دولت وجود دارد و این انتظارات را باید مطرح کرد ولی طرح مطالبات به معنی شرط گذاشتن برای روحانی نیست. بیان مطالبات ملت به دولت، از اهداف فراکسیون امید است».
این روزنامه زنجیره‌ای تاکید کرده است که بیان مطالبات اصلاح‌طلبان به معنی شرط گذاشتن نیست. اما مدعیان اصلاحات تاکنون به دفعات تاکید کرده‌اند که چک سفید امضا به روحانی نمی‌دهند.
در روزهای گذشته نیز «رسول منتجب‌نیا» گفته بود: «‌اصلاح‌طلبان باید در دولت آینده سهم بیشتری داشته باشند و درصد قابل توجهی از کابینه ایشان را تشکیل بدهند، علاوه بر این، «مهدی آیتی» از فعالین مدعی اصلاح‌طلبی در پاسخ به سؤالی درباره سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از دولت، گفته بود: «اصلاح‌طلبان اگر سهم‌خواهی کردند حق آنهاست چون در جبهه اصلی حمایت از روحانی بودند».
گشایش چندانی در وضعیت معیشتی مردم اتفاق نیفتاده
روزنامه آرمان در مصاحبه با «محسن جلال‌پور» رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران نوشت: «در سه سال اخیر به‌رغم تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته است، گشایش چندانی در وضعیت معیشتی مردم اتفاق نیفتاده و زندگی مردم شرایط بهتری پیدا نکرده و مردم هنوز رضایت کامل از معیشت خود ندارند».
این فعال اقتصادی در عین حال تاکید کرده است‌: «نمی‌توان انتظار داشت که مردم از همان ابتدا رشد مثبت اقتصادی را در سفره‌های خود احساس کنند». این در حالی است که در ایام تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری، حسن روحانی در برنامه‌ای تلویزیونی برنامه‌های کوتاه مدت و 100 روزه برای حل مشکلات اقتصادی را وعده داده بود.
رشد اقتصادی -3 درصد!
روزنامه اعتماد در صفحه اقتصادی در گزارشی به نرخ رشد سال قبل (1394) پرداخته و با عبارت نرخ رشد «محرمانه» از آن یاد کرده است. طبق این گزارش این نرخ رشد 1/6- درصد بوده است.
در این گزارش آمده است: «در تمام مدتي كه عملكرد اقتصاد سال ٩٤ از سوي مركز آمار و معاون اول رئیس‌جمهور و رييس سازمان برنامه و بودجه بين 0/7 تا يك درصد رشد مثبت اعلام مي‌شد؛ بانك مركزي سكوت كرده بود. در نماگرهاي منتشره فصلي هم به جاي عملكرد شاخص‌هاي كلان اقتصاد «٠/٠» نمايش داده مي‌شد.»
در ادامه این نوشتار آمده است: «عدد توليد ناخالص داخلي سال ٩٤ و ٩٥ تا روز گذشته محرمانه ماند اما ديروز پيمان قرباني، معاون اقتصادي بانك مركزي كه پيش‌تر رونمايي از عملكرد اقتصاد را تا نوروز وعده‌ داده بود؛ در جمع خبرنگاران خبر رشد 1/6- اقتصاد را اعلام كرد. اگر از اين عملكرد رشد نفت را حذف كنيم اقتصاد سال ٩٤؛ 3/1 درصد منفي شده است؛ به عبارت ديگر سه درصد رشد سال ٩٣ عملا در سال بعد خنثي شد و اقتصاد در ابتداي سال ٩٥ به سه سال قبل بازگشته بود.»
طرح دولت روستاييان را بدهكارتر مي‌كند
روزنامه اعتماد در گزارش دیگری با عنوان «طرح دولت روستاييان را بدهكارتر مي‌كند» به اظهار نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس پرداخته و نوشته است: «براساس نظر كارشناسي مركز پژوهش‌ها، اين مصوبه دچار كاستي‌ها و خلأ‌هاي بسيار جدي است كه تصويب آن مشكلات را در حوزه كارآفريني و اشتغال‌زايي روستايي و عشايري برطرف نخواهد كرد. كارشناسان اين مركز به ١٥ مورد نقاط ضعف‌ها و چالش‌هاي اصلي لايحه اشاره كرده‌اند.»
این گزارش در ادامه ضمن اشاره به آفت شتابزدگی دولت در ماه‌های پایانی و در آستانه انتخابات برای اجرای چنین طرح‌هایی نوشته است: «اين مصوبه هيچ سازوكاري براي جلوگيري از تكرار تجربه طرح بنگاه‌هاي زودبازده و طرح‌هاي به اصطلاح مشاركتي ارايه نكرده است و هيچ تضميني وجود ندارد كه شتابزدگي در اجراي چنين مصوبه‌ا‌ي به ويژه در ماه‌هاي انتهايي خدمت دولت يازدهم، سبب راه‌اندازي بنگاه‌هايي نشود كه پس از دو سه سال دچار مشكل و حتي ورشكستگي شوند.»
ائتلاف شکننده‌؛ گلایه فراکسیون امید از روحانی
روزنامه زنجیره‌ای شرق دو روز پس از اعلام حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات آتی ریاست جمهوری به گلایه فراکسیون امید از دولت پرداخت.
شرق نوشت: حسن روحانی در دقایق ٩٠ سال ٩٥ میزبان فراکسیون امیدی‌ها بود تا از نزدیک شنوای سخن نمایندگان همسوی دولت باشد. چکیده حرف نمایندگان این بود که اصلاح‌طلبان حاضر در مجلس به طور قطع با دولت روحانی همسو و همراه خواهند بود، اما رویه دولت در آینده و سپردن مسئولیت‌ها در شهرها و استان‌ها باید به گونه‌ای معطوف‌تر به حضور نیروهای حامی دولت باشد.
اظهارات نمایندگان عضو فراکسیون امید آشکارا رنگ و بوی سهم‌خواهی می‌دهد و نشان از آن دارد که در روزها و هفته‌های آتی میان اصلاح‌طلبان و دولت نیازمند به رای حرف و حدیث‌های فراوانی پیش خواهد آمد.
بی‌خیال مشکلات معیشتی مردم، رشد کرده‌ایم!
روزنامه شرق در گزارشی به عملکرد اقتصادی دولت یازدهم پرداخت و آن را در سال 95 مطلوب و مافوق انتظار ارزیابی کرد!
شرق نوشت‌: با انتشار آمار رشد اقتصادي 11/6 درصدي اقتصاد ايران از سوي بانك مركزي، مي‌توان با جرئت گفت، روحاني موفق شد نقش خود را در جايگاه رئيس‌جمهور به خوبي ايفا كند. به همين دليل پربيراه نيست اگر بگوييم سال ٩٥، سال خيزش مجدد اقتصاد ايران است. اكنون آنچه از گذشته بر دولت يازدهم تحميل شده بود، پشت ‌سر گذاشته شده و از لبه پرتگاه نجات پيدا كرديم. اين آمار بسيار درخشان و خيره‌كننده است.
شرق در ادامه اذعان کرده است‌: به‌هيچ‌وجه نمي‌توان انتظار داشت كه اين رشد حتي در سه‌ماهه چهارم هم ادامه پيدا كند. اگر 11/6 درصد رشد اقتصادي ٩‌ماهه باشد، به اين معناست كه حتي اگر در سه‌ماهه آخر سال، رشد هفت درصد (كمتر از نصف رشد سه‌ماهه سوم) را داشته باشيم، باز هم رشد سالانه دورقمي خواهد شد و بالاترين رقم در بين اقتصادهاي بزرگ جهان به وقوع خواهد پيوست. در واقع ايران ركورد بالاترين رشد اقتصادي را كه در سال ٢٠١٦ رخ داده بود، مي‌شكند.
ادعای رشد اقتصادی مافوق انتظار کشور از سوی حامیان دولت و زنجیره‌ای‌ها در حالی است که مردم با مشکلات معیشتی فراوانی روبرو هستند‌، رکود همچنان سیطره خود را بر اقتصاد ایران حفظ کرده و بیکاری نیز بیداد می‌کند.
وقتی حرفی برای گفتن نیست تیم رسانه قوی چه فایده دارد؟!
روزنامه‌های زنجیره‌ای این روزها در دفاع از دولت یازدهم مقالات و گزارشات فراوانی را منتشر می‌کنند‌، هر چند روحیه کاسب محور و همچنین سهم‌خواهانه آنان در این نوشته‌ها دیده می‌شود ولی توصیه‌های آنان به دولت آشکارا با واقعیات موجود منطبق نیست.
شرق در یادداشتی به ضعف تیم رسانه‌ای دولت روحانی پرداخت و نوشت‌: دولت روحانی نیک می‌داند که «پاشنه‌آشیلِ» او، ضعف کار رسانه‌ای است... طراحی و استفاده از نیروهای «توانمند حرفه‌ای» و «باورمند» به جریان اعتدال برای انتخابات پیش‌رو یک ضرورت جدی قلمداد می‌شود، ضرورتی که تاکنون با آن برخورد اصولی نشده است. بنابراین، همین برگ برنده برای هر جریان سیاسی در انتخابات پیچیده سال ٩٦ می‌تواند یک حلقه مفقوده باشد. روزنامه‌های زنجیره‌ای در حالی از ضعف تیم رسانه‌ای روحانی سخن می‌گویند که مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم به وضوح آشکار است‌، تیم رسانه‌ای روحانی باید از کدام داشته‌ها و عملکرد مثبت دولت دفاع کند‌؟ سوالی که زنجیره‌ای‌ها تمایلی به پاسخ بدان ندارند.