kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۱۹۲
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸

حمله به منتقدان و دفاع از پرونده حقوق‌های نجومی در آخرین نشست خبری سخنگوی دولت

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری خود در سال 95 در واکنش به انتقادات صورت گرفته نسبت به دولت، گفت: هیچ اشکالی نیست و منتقدان دولت در هر موضوعی می‌توانند چالش کنند منتها وقتی آمار رسمی قانونا اعلام می‌شود همین جوری کلی گفتن که این نیست، چیزی جز القای شبهه چیز دیگری را حل نمی‌کند.

سرویس سیاسی-

نوبخت افزود: اکنون وقتی می‌گوییم رشد اقتصادی این عدد است می‌توانید سوال کنید این عدد محصول کدام اقدام است و ما هم باید آمار و عدد و رقم بگوییم، همینطوری کلی و کیلویی حرف زدن که به نظر نمی‌رسد چنین عددی باشد، این حرف‌ها جواب علمی و کارشناسی نیست آن هم نسبت به آمارهای رسمی دولت.
وی به جمع‌بندی اقدامات دولت در سال ۹۵ پرداخت و گفت: بهبود معیشت مردم، جزء مطالبات مردم از دولت است و از همه‌کسانی که سفره مردم برایشان دغدغه است، تشکر می‌کنیم.
سخنگوی دولت تصریح کرد: اکنون آخرین گزارش‌های رسمی بانک مرکزی، وزارت صنعت و معدن و خزانه رسمی کشور را بیان خواهم کرد. منتقدان وقتی آمار را زیر سؤال می‌برند، جز القای شبهه، کمک دیگری نمی‌کند.
نوبخت با انتقاد از برخی نقل‌قول‌ها که می‌گویند آمار درست نیست، گفت: کلی و بی‌منطق اظهارنظر کردن درباره آمارهای رسمی دولت، کار کارشناسی و علمی نیست. امروز مد شده هرکسی چیزی می‌گوید، برخی منتقدان مخالفت می‌کنند و از چند نفر هم می‌پرسند آیا رشد اقتصادی را حس می‌کنید؟ و نتیجه می‌گیرند این آمار نادرست است!
وی با انتقاد از صداوسیما گفت: این‌که در خیابان ۴ نفر را پیدا کند و بپرسد آیا رشد اقتصادی را در سفره‌تان احساس می‌کنید، برای رسانه ملی زیبنده نیست. اگر اعتبارات بیشتری هم می‌خواهند، بروند خرج کنند و این را به مردم درست گزارش کنند. این‌گونه گزارش‌ها سخیف و نادرست است. البته ممکن است عوام این‌طور جمع‌بندی کنند ولی جواب کارشناسی، مصاحبه با ۴ نفر در خیابان نیست. این ۱۶ هزارمیلیاردی که تسهیلات داده‌شده، به سفره مردم رفته. بخشی از این پول‌ها به کارگران و کشاورزان داده‌شده. امسال ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان گندم خریدیم. در سال ۹۲، این رقم ۴ هزار میلیارد تومان است. این پول مستقیماً از سوی دولت به دست کشاورزان رفته.
معاون رئیس‌جمهور با انتقاد از تشکیل یک تیم تخریب سیاسی در صداوسیما گفت: از رئیس محترم رسانه ملی و کارمندان سلیم‌النفس این رسانه قدردانی می‌کنم ولی برخی در صداوسیما، این برنامه‌ها را حساب‌شده طراحی می‌کنند. از صداوسیما خواهش می‌کنم وقتی نمی‌دانند چطور آمار دولت را راستی آزمایی کنند، بیایند از کارشناسان مختلف بپرسند تا القای شبهه نشود. صداوسیما، دانشگاه است و نباید القای شبهه کند. آن تیم سیاسی ویژه که هدفمند این برنامه‌ها را می‌سازند، دنبال تخریب دولت هستند. طبق قانون، دولت آمار را اعلام می‌کند ولی با مصاحبه با ۴ نفر می‌گویند آمار دولت نادرست است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، نوبخت اظهار داشت: منتقدان درباره حقوق‌های نجومى مديران بی‌انصافى می‌كنند.
روحانی: با صراحت لهجه
از ما انتقاد کنید، پاداش هم دارد!
حمله سخنگوی دولت به منتقدان به هیچ عنوان عجیب نیست چون این ادبیات در دولت یازدهم به یک رویه ثابت تبدیل شده است.
نوبخت، منتقدان را به اظهارنظرهای کیلویی و غیرکارشناسی متهم می‌کند. این در حالی است که روحانی در روزهای گذشته در چهارمین سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری گفت:«اگر اشکالی داشتیم با صراحت لهجه از ما انتقاد کنید، لااقل از قوه مجریه راحت انتقاد کنید، چون انتقاد از قوه مجریه کم‌وبیش پاداش هم دارد».
مسئولان ارشد دولت یازدهم همواره با ادبیاتی تند و توهین آمیز با منتقدان برخورد کردند و تاکنون کمترین انتقادی از سوی منتقدان خود و دولت خویش را برنتافته و به آنان تاخته‌اند.«بی‌سواد، بی‌شناسنامه، مزدور، کاسب تحریم‌، کودک صفت، حسود، بزدل، ترسو، جیب‌بر، بی‌قانون، مستضعف‌ فکری، بیکار، متوهم، غوطه‌ور در فساد، سوءاستفاده‌گر، خرابکار، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، عصر حجری، هوچی‌باز، منفی‌باف، یأس‌آفرین، ناشکر، باید به جهنم بروند، انقلابیون نفهم، یک مشت لات و...» بخشی از این توهین‌هاست.
از سوی دیگر سخنگوی دولت تاکید کرده است که «منتقدان درباره حقوق‌های نجومى مديران بی‌انصافى می‌كنند».
این اظهارنظر در حالی است که نوبخت پس از انتشار فیش‌های نجومی از مردم به خاطر تخلفات روی داده عذرخواهی کرد ولی پس از آن در اظهاراتی تامل‌برانگیز مدیران نجومی را امانت‌دار بزرگ و ذخیره نظام خواند، این اظهارات تاسف‌بار در کنار دیگر اظهارات مشابه که نشان از حمایت دولت از مدیران نجومی داشت موید این است که دولت انگیزه و اراده‌ای برای برخورد با این مفاسد ندارد.
عصبانیت از بازتاب مشکلات مردم
 توسط صدا و سیما
سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری در سال 95 بارها به صداو سیما حمله کرده است.
این در حالی است که رسانه ملی رسانه‌ای است که باید زبان گویای مردم باشد و مطالبات آنها را از دولتمردان و مسئولین بازتاب دهد. قرار گرفتن این کارکرد برای صداوسیما که مورد اجماع همه کارشناسان حوزه رسانه است در کنار کارنامه ضعیف دولت یازدهم و عدم تحقق وعده‌های بسیار این دولت، بستری را ساخته که مقامات ارشد دولت یازدهم و رسانه‌های حامی دولت را نگران کرده است.
این موضوع باعث شد که در چهار سال گذشته صداوسیما همواره مورد هجوم برخی دولتمردان و طیف حامیان دولت قرار گیرد. حالا در آستانه انتخابات این حملات قطعا بیشتر از قبل خواهد شد.