kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۱۷۹
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷

اتحادیه اروپا و ناتو جانب آمستردام را گرفتند /ترکیه روابط خود را با هلند قطع کرد

با شدت گرفتن بحران دیپلماتیک میان آمستردام و آنکارا، کشورهای اروپایی جانب هلند را گرفتند و ترکیه نیز روابط خود را در بالاترین سطوح با هلند قطع کرد.

سرویس خارجی-

علی‌رغم سال‌ها خوش خدمتی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، این دو نهاد در ماجرای جاری، به راحتی ترکیه را رها کردند و جانب هلند را گرفتند؛ به گزارش ایسنا، «فدریکا موگرینی» رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از ترکیه خواست از دست زدن به «اقداماتی که موجب افزایش بحران شود»، خودداری کند.
موگرینی در ادامه اظهارات خود که از زبان «یوهانس هان» کمیسیونر توسعه اروپا نیز تکرار شده تأکید کرد: «بسیار ضروری است تا از افزایش تنش‌ها خودداری شود و برای آرام کردن اوضاع، راه حلی بیابیم.»
اما طرف صحبت «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو، مقامات دو کشور ترکیه و هلند بود؛ وی گفت که دو طرف باید احترام هم را داشته باشند و برای کاهش تنش‌ها بکوشند.ماجرا از آنجا آغاز شد که دولت هلند به وزرای خارجه و خانواده ترکیه اجازه نداد در خاک هلند در ارتباط با اصلاحات قانون اساسی تبلیغ کنند.
اردوغان نیز در واکنش به این سیاست، مقامات هلند را به داشتن گرایشات فاشیستی متهم کرد.آنکارا در اقدامی تازه، روابط خود را با هلند به حالت تعلیق درآورده است و حتی اجازه نمی‌دهد دیپلمات‌های هلندی از آسمان ترکیه عبور کنند.پیش از این سفارت هلند در ترکیه تعطیل شد و آنکارا به سفیر هلند اجازه نداد به ترکیه برگردد.
رئیس‌جمهوری ترکیه در تازه‌ ترین اظهاراتش علیه هلند نیز گفت: ما هلندی‌ها را از کشتار سربرنیتسا می‌شناسیم. ما می‌دانیم که چگونه 8000 بوسنیایی را به قتل رساندند.منظور اردوغان، کشتاری است که صرب ها در جنگ داخلی بوسنی تحت نظارت سربازان هلندی مرتکب شده بودند.
علاوه بر موارد بالا، «نعمان قور تولموش» معاون نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد: «آنکارا توافق خود را با اتحادیه اروپا در خصوص جلوگیری از سرازیر شدن مهاجران به کشورهای اروپایی مورد بازنگری قرار می‌دهد.
وی در کنفرانس خبری تصریح کرد: «ما دقیقاً همان کاری را که آنها انجام دادند، انجام خواهیم داد. ما به هواپیماهایی که حامل دیپلمات‌های هلندی هستند اجازه فرود در ترکیه یا استفاده از حریم هوایی این کشور را نخواهیم داد. کسانی که این بحران را به وجود آوردند، مسئول حل و فصل آن هستند.»
واکنش آنکارا به اتحادیه اروپا
در این میان، جانبداری اتحادیه اروپا از هلند با واکنش «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه مواجه شد. چاوش اوغلو گفت، جانبداری اتحادیه اروپا از (اقدامات) هلند (علیه ترکیه) خطرناک است.
وی بیانیه اتحادیه اروپا در حمایت از هلند را «کوته بینانه» و بی‌ارزش خواند و آن را محکوم کرد. به گفته چاوش اوغلو، کشورهای اروپایی ارزش‌های دموکراتیک را به طور دلخواه، انتخاب می‌کنند. در اروپا علاوه بر هلند، آلمان، دانمارک، اتریش و سوئیس هم کم و بیش مواضعی مشابه علیه ترکیه اتخاذ کرده‌اند. به گزارش فارس، دیروز «کریستین کرن» صدراعظم اتریش اعلام کرده بود، به سیاستمداران و مقامات آنکارا اجازه ورود به خاک اتریش برای انجام تبلیغات سیاسی را نمی‌دهد.