«لطفالله فروزنده» معاون مالی شهرداری تهران در گفتوگو با کیهان:
علت تخریبها علیه «زاکانی» غرض سیاسی است نه کارنامه و عملکرد
معاون مالی شهرداری تهران ضمن تشریح عملکرد دوره فعلی مدیریت شهری پایتخت در حوزههای مختلف، نسبت به برخی تخریبها و هجمهها در روزهای اخیر علیه شهردار واکنش نشان داد.
سرویس اجتماعی- مهدی برازنده:
به گزارش کیهان، مدتی است شاهد هجمههایی از سوی برخی چهرههای سیاسی عموماً اصلاحطلب علیه شهردار تهران هستیم. موجی که به نظر پس از انتخابات اخیر ریاستجمهوری شدت یافته است. در عین حال شاهد نقدهای برخی از اعضای شورای شهر به عملکرد شهرداری در روزهای اخیر بودیم. در عین حال که نقد فنی و مطالبه منطقی از شهرداری بخشی از وظیفه ذاتی شورای شهر است، به نظر میآید جدای از این برخی تخریبهای با رنگ و بوی سیاسی خارج از فضای شورا هدف دیگری را دنبال میکند. در همین زمینه با «لطفالله فروزنده» معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران به گفتوگو نشستهایم تا ضمن مروری گذرا به عملکرد شهرداری تهران در دوره اخیر، به بررسی علت این هجمهها و تخریبها بپردازیم.
***
چه میزان از اهداف و برنامههای شهرداری تهران در سال جاری محقق شده و موضوعاتی مثل قراردادهای خارجی شهرداری چقدر در شهر به صورت ملموس ایجاد شده است؟
از ابتدای آغاز کار دکتر زاکانی در شهرداری تهران، تقریباً هر هفته در قالب «پویش امید و افتخار» یک پروژه را در شهر افتتاح کردیم و نزدیک 113 پروژه تاکنون در اختیار مردم قرار گرفته است؛ جدا از این پروژهها، شهرداری یکسری پروژههای کوچکِ محلی نیز دارد که براساس طرح «شهردار من» 90درصد از حدود 300هزار پروژهای که مردم تعیین کرده بودند را در سال 1401 به بهرهبرداری رساند؛ امسال نیز حدود یکمیلیون و 300هزار نفر از مردم در طرح «تهران من» شرکت کردند که حدود 9هزار میلیارد تومان برای این طرحها کنار گذاشته شده و تمام تلاش شهرداری برای افتتاح این پروژهها معطوف شده است و به عبارتی حدود 60درصد از این پروژهها رشد کرده است.
در حوزه آسفالتریزی نیز شهرداری تهران رکورد بینظیری به ثبت رسانده و امسال دوبرابر نسبت به زمان مشابه پارسال آسفالتریزی انجام شده است. در بخش درآمدی نیز بهرغم شرایط انتخابات در کشور، شهرداری رشد دو برابری نسبت به سال گذشته در بخش درآمدهای نقدی داشت. در رابطه با طرحهای عمرانی نیز سرعت بسیار خوبی در پروژه شهید بروجردی و شهید شوشتری داشتیم و دیگر معارض نداریم؛ همچنین دره فرحزاد تا یکماه آینده افتتاح خواهد شد، اگرچه این مکان در گذشته پاتوق معتادان بود اما اکنون پاکسازی شده و حدود 50 هکتار تفرجگاه برای مردم ارائه خواهد شد.
علاوهبر موارد ذکرشده، درباره قراردادهای اتوبوسرانی، هزینههای نقدی، غیرنقدی و یکسری تسهیلات به چهار شرکت تولیدکننده داخلی پرداخت شده و امسال حدود هزار اتوبوس داخلی به هزار اتوبوس موجود در ناوگان اتوبوسرانی اضافه خواهد شد.
در مورد قرارداد با چین نیز جدا از فرآیند انعقاد قرارداد که گرههای زیادی بود و آنها را حل کردهایم، الان حدود 20درصد هزینه آن را پرداخت کردهایم، طرف چینی نمونه واگنها را ساخته و براساس صحبت معاون حملونقل شهرداری، دو رام مترو به زودی وارد خواهد شد و مابقی آن نیز در مدار تولید قرار خواهد گرفت، همچنین پیشپرداخت اتوبوسها نیز ظرف هفته آینده پرداخت خواهد شد و سپس تولید آنها شروع و تا سه ماه آینده شاهد ورود محمولههای اتوبوس خواهیم بود، البته روند ورود محمولههای تاکسی و ون نیز به همین ترتیب است.
علاوهبر اینها، باغراه حضرت زهرا(س) نیز تاکنون 60درصد پیشرفت کار داشته است. در مورد تقاطعهای همسطح نیز هر هفته یک تقاطع مثل تقاطع شهید چمران و شهرری افتتاح شده و به بهرهبرداری خواهند رسید.
همچنین پروژه مهم توزیع گوشت و کالاهای اساسی از طریق سامانه «شهرزاد» آغاز شده است. در مورد فضای سبز نیز شاهد افزایش حدود پنجهزار مترمربع فضای سبز بودیم و امسال نیز پروژه چهارباغ و فرحزاد این میزان را افزایش خواهد داد. در مورد توسعه مترو نیز تکمیل خط 6 و 7 به صورت جدی در حال پیشرفت است و توسعه بعضی خطوط دیگر نیز در دستورکار شهرداری قرار دارد.
امسال همچنین تغییری در وضعیت جمعآوری پسماند و زباله انجام شد و طرح «نوماند» با سیستم الکترونیکی کار خود را شروع کرده است و البته نیازمند پیشرفت است.
در حوزه کارهای اجتماعی و فرهنگی نیز ما «جشن غدیر» را به بهترین شکل برگزار کردیم و امیدواریم در رابطه با ایام اربعین نیز در بدرقه مردم به کربلا و پذیرایی از جاماندگان اربعین مانند موضوع «کشتی نجات» که سال گذشته انجام شد، همان روند را تکرار کنیم.
افتتاح ترمینال شرق نیز بعد از 15 سال از جمله اقدامات بزرگ امسال شهرداری تهران بود.
همچنین در مورد بافت فرسوده، حدود 80درصد افزایش صدور پروانه داشتیم و در نوسازی و ایمنسازی شهر این موضوع میتواند بسیار به ما کمک کند. در حل مشکل سرمایهگذاریها نیز مردم حدود 100هزار میلیارد تومان با شهرداری سرمایهگذاری کرده بودند که مشکلاتش حلوفصل شد و اکنون نزدیک 150هزار میلیارد تومان درخواست سرمایهگذاری در شهر داریم.
در موضوع شهروند و نمایشگاه شهر آفتاب نیز اقدامات توسعهای خوبی انجام شده و در مورد بانک شهر نیز پس از پرداخت بدهیهای شهرداری به این بانک، بانک شهر از بحران خارج شد؛ همچنین بدهی بانک تجارت را نیز تسویه کردیم و این بانک نیز به صورت تمامقد پای کار تامین منابع پروژه برقیسازی آمده تا در جزئیات کار، یاریرسان شهرداری باشد.
جدا از اینها، هیچ سالی نبوده که با پیمانکاران در اسفند و فروردین تسویه حساب شود، اما امسال پیمانکاران شهرداری در اسفند و فروردین تسویه حساب کرده و در فروردین قراردادهایشان را تمدید کردند تا روند افتتاح پروژههایی که ذکر شد، بهواسطه این عزیزان تسریع شود.
امسال همچنین پروژه ساخت 200هزار واحد مسکونی شروع شده است. ساخت این 200هزار واحد مسکونی توسط دستگاههای مختلف انجام میشود، اما شهرداری تهران جانمایی آنها را انجام داده و در واقع سوت آغاز کار را به صدا درآورده است، البته در پروژه نفرآباد، شهرداری کار را به تنهائی تا پایان امسال تمام میکند. در مورد پروژه صنعتیسازی مسکن توسط چینیها نیز قرار است شهرداری تهران با چین و قرارگاه خاتمالانبیاء اقداماتی انجام دهند، البته مفاد این قرارداد هنوز باید نهائی شود و آن را همراه با دستگاههای زبالهسوز از چین که از نظر محیطزیستی اهمیت دارد، دریافت کنیم.
یکی از انتظارات و انتقادات به شهرداری تهران، خصوصاً در حوزه حملونقل، این است که فرآیند عملیاتی شدن آنها بهصورت قطرهچکانی انجام میشود و تغییرات ملموسی در شهر احساس نمیشود، نظر شما در این رابطه چیست؟
این انتقادات را باید از دو منظر پاسخ داد؛ اول اینکه باید توجه داشت کارخانههای داخلی در حال تولید هستند و مثلا یک کارخانه 400 دستگاه اتوبوس بیشتر تولید نکرده است و باید منتظر ساخت آنها باشیم، حال آنکه شرکتهای داخلی مجبورند یکسری قطعات را مثل شاسی اتوبوس وارد کنند و این فرآیندها مجموعاً برایشان زمانبر است و تاخیرات ترخیص تجهیزات از گمرک تقصیر ما نیست.
ثانیاً، در رابطه با برقیسازی نیز مشابه همین روند طی میشود، مرحله اول که تاکسیهای برقی وارد شدند، شرکتهای خودروسازی توانستند پنجهزار خودرو وارد کنند و در قسمت دوم نیز همین میزان را باید وارد کنند. در بحث ورود اتوبوسهای برقی نیز تا پیشپرداختها داده نشود، تولید شروع نخواهد شد، ضمن اینکه علاوهبر پیشپرداخت باید آن را تبدیل به ارز کرده، ثبت سفارش کرده و طرف چینی و بانک مرکزی این فرآیند را بپذیرند تا پیشپرداخت به صورت کامل قطعی شود، بنابراین زمان زیادی برای تحقق قراردادها صرف میشود.
با این وجود، مهم این است که همه ارکان نظام مایلاند این اتفاقات مثبت در حوزه حملونقل به ثمر برسد. حمایت دولت سیزدهم در این موضوع بسیار جدی بود و بانک مرکزی، وزارت صمت و سایر نهادها بسیار جدی از شهرداری پشتیبانی کردند.
آیا تغییر دولت، خللی در روند قراردادها و ورود ناوگان جدید حملونقل به کشور ایجاد نمیکند؟
بسیار بعید است، مسئله حملونقل عمومی دغدغه همگانی بوده و موضوعی سیاسی نیست بلکه موضوع خدمت به مردم است. رئیسجمهور منتخب نیز در دیدار با دکتر زاکانی تاکید کردند که هر کمکی که از دست ایشان برآید به شهرداری خواهند کرد.
مردم از دولت و شهرداری مسئله بهبود و توسعه حملونقل عمومی را مطالبه خواهند کرد. اگرچه باید در نظر داشت که تامین اتوبوس از وظایف دولت و وزارت کشور است و در هیچ دورهای این موضوع برعهده شهرداری نبوده است. ما در ابتدا سهم 20درصدی و 600میلیارد تومانی خود را به حساب وزارت کشور واریز کردیم اما وزارت کشور امکان واردات اتوبوس را نداشت، بنابراین شورای شهر به این نتیجه رسید که شهرداری راساً دست به کار شود؛ همچنین در رابطه با تامین مترو نیز، این وظیفه دولت است که حداقل 50درصد از زیرساخت توسعه مترو را تامین و در تهیه واگنها به شهرداری کمک کند. البته دولت شهید رئیسی در مورد قرارداد تامین هزار و 50 واگن مترو قبول کردند که از محل فاینانس برای تهران این واگنها را تامین کنند. دولت چهاردهم نیز باید طبق قانون به این وظیفه خود عمل کند.
در چند هفته اخیر، خصوصاً پس از انتخابات ریاستجمهوری، شاهد هجمههایی به خصوص از سوی برخی مدعیان اصلاحات و رسانههای وابسته به این طیف علیه شهرداری تهران بودیم؛ به نظر شما علت این هجمههای شدید علیه شخص شهردار چیست؟
همه میدانند که دکتر زاکانی در ایام انتخابات ریاستجمهوری خوش درخشیدند، آقای زاکانی در ایام انتخابات از ارزشها و مبانی انقلاب دفاع کرد، برنامه داشت، عملکرد شهرداری تهران را تبیین و این شرایط را با ادوار گذشته مقایسه کرد. چهار سال شورای شهر و شهرداری در اختیار برخی دوستان بود و سه سال در اختیار دکتر زاکانی، حال آنکه دوره کنونی مدیریت شهری در تمام شاخصها عملکرد بهتری را از خود نشان داده است. میگویند کسی که خواب است را میشود بیدار کرد اما کسی که بیدار است و خود را به خواب زده نمیشود! عدهای غرض سیاسی دارند و ما با آنها حرفی نداریم، چون به صحبتهای ما گوش نخواهند کرد.
برخی افراد علیه شهید رئیسی هم مواضع تند میگرفتند، حال آنکه مگر شهید رئیسی برای کشور کم زحمت کشید و الگو نشد؟ اینها زمانی که آیتالله رئیسی در قید حیات بود با او چه کردند و چقدر او را اذیت کردند؟ وقتی آیتالله رئیسی به شهادت رسید، بسیاری از مردم تازه متوجه اقدامات ایشان شدند.
اما سؤال این است؛ آنها که به آقای زاکانی انتقاد میکنند، آیا در دوره مدیریت خودشان، کاری برای توسعه مترو و اتوبوس کردهاند؟ کاری برای افزایش تولید و آسفالتریزی انجام دادهاند؟ اقدامی برای ساختمانسازی به ثمر رساندهاند؟ پاسخ دهند که کجا و در کدام قسمت برای شهروندان کار کردهاند!
در دوره قبل بودجه شهرداری 37هزار میلیارد تومان بود اما فقط 12هزار میلیارد تومانش را محقق کردند و وقتی ما روی کار آمدیم مابقی این مبلغ را تامین کردیم، به همین ترتیب سال بعد از آن، بودجه به بالای 80هزار میلیارد و سال بعدش 110هزار میلیارد تومان و امسال نیز 150هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری را تعیین و تامین کردیم؛ اینها عملکرد ماست.
در حوزه آسفالت نیز در دوره قبلی 400 تا 500هزار تُن آسفالتریزی شده بود اما در این دوره به رکورد یکمیلیون و 700هزار تُن آسفالتریزی دست پیدا کردیم.
این عزیزان روی پروژه شهید بروجردی خاک ریخته بودند و مستندات آن موجود است و آقای چمران نیز شاهد این ماجرا هستند، این دوستان یا عُرضه این کار را نداشتند یا نمیخواستند معارضین آن را رفع کنند؛ اکنون ما در پروژه شهید بروجردی با ارتش، وزارت دفاع، وزارت ورزش، نهادهای مختلف و بخش خصوصی مشکل معارضین را حل کرده و این پروژه عظیم را آغاز کردیم.
واقعیت این است که برخی از دست آقای زاکانی عصبانی هستند؛ چون دکتر زاکانی مربوط به جریان جبهه انقلاب است و عملکرد وی نمونه کارآمدی جریان انقلاب است، لذا این طیف نمیخواهد حضور او را در شهرداری بپذیرد. البته باید دانست که طیف مذکور نیز دو گروه هستند که یک گروه از آنها منصف هستند و کار را میبینند و قبول دارند اما بیان نمیکنند، گروهی هم هستند که کلاً چیزی را از سوی ما قبول ندارند! گفتنی است این طیف دارای یک امپراطوری رسانهای است که مدام در حال تخریب شهرداری است.
البته خود ما نیز در جبهه انقلاب آنطور که باید از دکتر زاکانی دفاع نمیکنیم، اکنون صداوسیمای ما هر پروژهای که داشتیم را از شبکه 5 پخش کردند اما در زمان ایجاد بزرگترین دروغها مثل قطع درختان قیطریه یا پُستفروشی در شهرداری، در صورتی که در قیطریه یک درخت هم قطع نشد و ماجرای غیرواقعی پستفروشی هم به زودی دادگاهش برگزار میشود، این سازمان و سایر دستگاهها در این مسائل از ما دفاع نکردند.
کار شهرداری، یک کار ملموس و روی زمین است و نمیتوان با شعار عمل کرد، ما مدعی هستیم که
20 ایستگاه مترو افتتاح کردیم، 18 کیلومتر مترو را گسترش دادیم، حدود یکمیلیون و 700هزار تُن آسفالتریزی کردیم، همه اینها قابل مشاهده هستند اما صداوسیمای ما و رسانههای جبهه انقلاب آنطور که باید از عملکرد شهرداری تهران دفاع نکردند.
هجمههایی که علیه دکتر زاکانی است، علیه شهید رئیسی هم بود، کسانی میخواهند در قدرت باشند و تنها راه این موضوع را تخریب میدانند.
بنده از عُلما و ائمه جمعه میپرسم که چقدر کار فرهنگی در این دوره شد که در دورههای قبل هم شده بود؟ جشن غدیر چه زمانی آغاز شد؟ گرامیداشت اربعین چه زمانی به این شکل انجام شد؟ در چه دورهای فرهنگسراها مرکز آموزشهای سبک زندگی شدند؟ در کدام دوره بین مسجد، مدرسه و خانواده پیوند برقرار شد که ما 300 نقطه در شهر را به صورت آزمایشی به این کار اختصاص دادیم؟ در چه دورهای ورزش قهرمانی برگزار شد؟ ما مدعی انجام همه این کارها هستیم.
جدا از اینها و در بخش اجتماعی، مگر جمعآوری 20هزار معتاد متجاهر و بههم زدن کلونی معتادان شوخی است؟ وقتی کسی را از نظر رسانهای و گفتمانی تحریم کنیم، اتفاقات مثبت به گوش مردم نمیرسد.
انتظار شما از دولت چهاردهم برای همراهی و پیشبرد اهداف و برنامههای شهرداری در آینده چیست؟
همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، آقای پزشکیان رئیسجمهور همه ماست، به هر حال در رقابتهای انتخاباتی یکسری اتفاقات میافتد که باید آنها را فراموش کرد، چرا که طبیعت انتخابات همین است. رهبر انقلاب فرمودند که «موفقیت آقای پزشکیان، موفقیت همه ماست»؛ شهرداری هم جزو دولت است و با شناختی که از روحیات آقای پزشکیان داریم و ایشان را از دوران مجلس میشناسیم و ارتباط داشتیم، معتقدیم ایشان حتماً به شهرداری کمک خواهند کرد، از طرفی شهرداری هم یک بازوی قوی برای دولت خواهد بود.
اکنون در بحران گوشت، جمعآوری معتادان متجاهر و تولید مسکن با اینکه شهرداری تهران وظیفه مستقیمی ندارد اما پا به میدان گذاشته است تا به دولت کمک کند. اگر موضوع حملونقل بهبود پیدا کند و رضایت مردم بیشتر شود، به نفع دولت و کل نظام است. وظیفه نظام، خدمت به مردم بوده و خروجی آن نیز باید خدمت به مردم باشد. اگر همه دستگاهها و قوای سهگانه به همراه شهرداری که جایگاه ویژهای در رضایتمندی مردم دارد، دست به دست هم بدهند، مشکلات کشور حل خواهد شد.
آقای دکتر پزشکیان نباید به حرف برخی اطرافیان افراطی توجه کنند، صحنه دولت صحنه سیاسی نیست بلکه صحنه کار و خدمت است و بار اصلی خدمت روی دوش دولت است. دولتی که جبهه برای خودش باز کند، آسیب میبیند. دولت باید از همه دستگاهها ازجمله شهرداریها استفاده کند. شهرداری میتواند در رابطه با مسکن، کالاهای اساسی، معضلات اجتماعی، زیبایی شهر، تفریحات و... به دولت و مردم کمک کند.
از دولت جدید انتظار داریم برنامههای شهید رئیسی را ادامه دهند و مثل او از دستگاهها حمایت کنند و نشان دهند که دولت و رئیسجمهور ملی هستند و وحدت برایشان مهم است. آقای زاکانی هم ضمن دیدار با رئیسجمهور منتخب برنامههایشان را به دولت جدید ارائه کردهاند و آقای پزشکیان هم از این برنامهها استقبال کردهاند و امیدواریم شیرینی این اتحاد و همدلی را در نهایت مردم بچشند.
در پایان اگر نکته و جمعبندی مدنظر دارید، بفرمایید.
از دوستان اصولگرا و جریان انقلاب تشکر میکنیم که در هفتههای اخیر توجه بیشتری به شهرداری تهران کردند، قبلاً شهرداری زیر سایه دولت شهید رئیسی بود و الان نیز مسئولیت و ارزش شهرداری ملموس شده است؛ امیدواریم جریانات انقلاب علاوهبر یادآوری انتقادات و نقاط ضعف به ما، عملکرد و نقاط مثبت شهرداری را نیز ببیند. با تمهیداتی که شده است، شورای شهر تهران نیز منسجم شده و در هفتههای اخیر فتنهای شروع شده بود که الحمدلله از بین رفت و همه اعضای شورا برای کارکردن برای مردم همقسم شدهاند و البته ایرادات و مشکلات را نیز با کمک یکدیگر حلوفصل خواهیم کرد. امیدواریم آن چیزی که از عملکرد ما جلوهگر میشود، خدمتگزاری و ارائه کارنامه خوب چهارساله به مردم باشد.