سازمان استاندارد:
41 درصد برندهای شناختهشده کشور کمفروشی میکنند
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: بررسیهای این سازمان از ۳۶۵ برند
شناختهشده در کشور حکایت از کمفروشی در بیش از 41 درصد آنها دارد.
به گزارش خبرگزاریها، مهدی اسلامپناه در نشست مشترکی با رؤسای سازمانهای حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات حکومتی با اشاره به برخی مصادیق کمفروشی، تصریح کرد: مصادیق کمفروشیها در کالاهایی همچون چیپس و پفک و مواد شوینده گرفته تا جایگاههای بنزین، سیانجی، نان کیلویی و کارخانجات تولیدی قابل مشاهده است البته این موضوع به کالاهایی همچون خودرو، فولاد، میلگرد و سیمان نیز رسیده است.
وی افزود: سازمان استاندارد مرکز اندازهشناسی و اوزان دارد و لذا از دوستان خواستیم یک کار تحقیقی بر اساس اتکا به قانون انجام دهند که در طرح اولیه، بصورت تصادفی از ۳۶۵ برند شناخته شده نمونهبرداری انجام شد و همه متوجه شدیم ۴۱ و 35 صدم درصد بصورت تصادفی کمفروشی دارند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با تذکر اینکه؛ برابر آموزههای دینی کمفروشی بسیار مذمت شده و موجب سلب اعتماد جامعه میشود، افزود: در این زمینه نقص قانون، تبصره و ماده نداریم، بلکه نقص عمل و اقدام داریم. از قدیم با کمفروشی مواجه بودیم البته پس از اصلاح یارانهها، شاهد بیشتر شدن میزان کمفروشیها در جامعه هستیم و امروز به یکی از مطالبات اصلی جامعه تبدیل شده
است.
اسلامپناه با تأکید بر اینکه «اعتقاد به نظارت از منشأ و آغاز زنجیره داریم»، افزود: استانهای تهران و البرز حدود 40 درصد سطح عرضه کشور را دارند؛ بنابراین برای اجرایی شدن این مهم استانهای تهران و البرز در گام نخست بهعنوان پایلوت انتخاب و طرح از این استانها آغاز شود.
وی با بیان اینکه طرح پایش کمفروشی رسما از امروز بصورت پایلوت در دو استان تهران و البرز آغاز به کار میکند، گفت: گروههای اول مورد پایش لبنیات، محصولات غلهای، روغن نباتی و قند و شکر خواهد بود.
گفتنی است، مدیرکل روابط عمومی سازمان ملی استاندارد ایران هم از تشکیل کمیته ویژه اقدام، با همکاری روسای سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، در راستای حفظ حقوق مردم و مقابله با کمفروشیها خبر داد.