kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۶۲۴
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
وزیر صمت تأکید کرد

حذف یک مافیا از صنعت خودرو با واگذاری بلوک دولت

وزیر صمت خبر داد: سال آینده سهام دولت در خودروسازان به صورت بلوکی در بورس کالا عرضه خواهد شد که در نتیجه آن یکی از مافیاهای این صنعت از بین خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدرضا فاطمی‌امین در نشستی خبری با اعلام اینکه ارزیابی سهام ایران خودرو و سایپا آغاز شده و سال آینده به صورت بلوکی در بورس کالا عرضه خواهد شد، گفت: این گام بلندی است که در نتیجه آن وزارت صمت از اتهام دولتی بودن خودروسازان خلاص خواهد شد و همین اقدام یکی از مافیاها در این صنعت را از بین خواهد برد.
وی تأکید کرد: به دنبال آن هستیم تا 25 درصد سهام ایران خودرو و 40 درصد سهام سایپا را واگذار کنیم. البته همان طور که رئیس‌جمهوری اعلام کردند واگذاری مدیریت ایران خودرو و سایپا انجام خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هر کسی که بتواند دو صندلی ایران خودرو را در اختیار بگیرد مدیرعامل را تعیین خواهد کرد. امروز نیازی نیست که 17 درصد باقیمانده سهام سایپا یا 6.7 درصد باقیمانده سهام ایران خودرو را واگذار کنیم. با حل و فصل مسئله سهامداری در این شرکت‌ها پول وارد این شرکت‌ها شده و ساختار سهامداری اصلاح خواهد شد.
با واردات خودرو مخالف نیستم
فاطمی امین با اشاره به اینکه در سه سال گذشته که واردات خودرو ممنوع شد، دلیل اصلی آن مدیریت تراز ارزی کشور بود، گفت: به عنوان وزیر با واردات خودرو مخالف نیستم اما در ماه‌های گذشته به دلیل نیاز یک تا دو میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو اعلام کردم که در شرایط کنونی واردات به صلاح نیست.
وی تأکید کرد: با کار بزرگ تجار ایرانی و افزایش صادرات، ممنوعیت واردات در پایان اردیبهشت‌ماه تمدید نخواهد شد بلکه واردات خودرو طبق ضوابط قبلی انجام خواهد شد.
وزیر صمت با تأکید بر اینکه واردات خودروهای دست‌دوم ممنوع است و وارد این مقوله نخواهیم شد، اظهار داشت: سال آینده قیمت تمام شده خودرو دست کم 15 درصد کاهش خواهد یافت. البته باید تلاش کنیم پلتفرم خودروی اقتصادی ایجاد کنیم و با تجاری کردن آن سالیانه بین 200 تا 500 هزار دستگاه از این خودرو تولید کنیم؛ امروز خودروی داخلی وجود دارد که مطابق این شرایط بوده و تا شهریور 1402 وارد بازار خواهد شد.
فاطمی امین در ادامه این نشست اضافه کرد: کیفیت خودرو 63 درصد به قطعه، 26 درصد به مونتاژ و 11 درصد به پلتفرم و طراحی بر می‌گردد؛ بنابراین باید روی این سه مقوله متمرکز شویم.
وی گفت: اتفاق بدی که در سال‌های گذشته افتاد این بود که به اندازه کافی توسعه محصول نداشتیم، بنابراین امروز باید به توسعه محصول متمرکز شویم.
علت کیفیت پایین خودرو
وزیر صنعت علت اصلی کیفیت پایین قطعات را نوع روابط بین خودروساز و قطعه‌ساز دانست و افزود: این رابطه به درستی تعریف نشده است در حالی که به یاد می‌آوریم در گذشته به دلیل روابط درست شکل گرفته بین خودروساز و قطعه‌سازان، خودرویی نظیر ال‌90 از کیفیت خوبی برخوردار بود.
فاطمی امین ادامه داد: امروز قطعه‌ساز ما پول خود را بین 90 تا 120 روز با تأخیر دریافت می‌کند، در حالی که اگر پرداخت‌ها زیر دو ماه باشد بین 10 تا 13 درصد کاهش قیمت قطعه اتفاق خواهد افتاد.
وی اضافه کرد: امروز خودروساز پول قطعه‌ساز را دیر می‌دهد، بنابراین نمی‌تواند روی کیفیت قطعه اعتراض داشته باشد. همچنین به جای فاکتور دادن به قطعه‌ساز با وی قرارداد می‌بندد که اشکالات زیادی به دنبال دارد و بر این اساس باید روابط بین قطعه‌ساز و خودروساز را اصلاح کنیم.
فاطمی امین بیان داشت: در یک ماه گذشته راهبردی در ایران خودرو و سایپا آغاز شده که ساز و کار تأمین مالی زنجیره‌ای است و طی آن وام و تسهیلات به حلقه‌های قبلی به عنوان اعتبار خریدار منتقل می‌شود و بر این اساس قطعه‌ساز پس از تحویل قطعه دو هفته بعد اعتباری به حسابش خواهد آمد.