kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۱۶۱
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
کارشناس اقتصادی:

احیای کارت سوخت بدون اجرای سهمیه‌بندی معنی ندارد

پس از چند سال لجبازی دولت برای کنار گذاشتن کارت سوخت و طرح سهمیه‌بندی، خبرگزاری حامی دولت گزارش داد که احیای کارت سوخت بدون اجرای نظام سهمیه‌بندی نمی‌تواند نتیجه مثبتی دربرداشته باشد لذا باید کم کم به سمت سهمیه‌بندی بنزین حرکت کرد.




به‌گزارش ایسنا، برای جلوگیری از قاچاق بنزین، سناریوهای مختلفی روی میز دولت و مجلس‌نشینان قرار گرفته که مهم‌ترین آن بازگشت کارت سوخت و در پی آن سهمیه‌بندی بنزین است. در این راستا، زمستان سال گذشته بود که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد بازگشت کارت سوخت جدی است و از مالکان خودرو و موتورسیکلتی که فاقد کارت سوخت بودند خواست تا برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام کنند.
پرونده ثبت‌نام کارت سوخت بدون الزام استفاده از آن و با عدم اجرای سهمیه‌بندی بنزین در سال گذشته بسته شد اما در هفته‌های گذشته در حالی که امکان ثبت‌نام برای دریافت کارت سوخت المثنی مجدداً فراهم شد، زمزمه‌های سهمیه‌بندی بنزین نیز به گوش رسید. موضوعی که حواشی زیادی را در پی داشت و درنهایت بهروز نعمتی - سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی - اعلام کرد هیچ گونه افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت و احیای کارت سوخت تنها برای ساماندهی بنزین است و مصرف آن هم سقفی ندارد.
در این باره، مدیر پیشین سامانه هوشمند سوخت، با تاکید بر این‌که استفاده از کارت سوخت بدون سهمیه‌بندی تأثیری در جلوگیری از قاچاق ندارد، گفت: در صورت اجرای سهمیه‌بندی باید تعداد دفعات سوختگیری که در حال حاضر سه مرتبه و حداکثر ۶۰ لیتر در روز است، کاهش یابد چراکه استفاده از کارت سوخت، بدون سهمیه‌بندی معنی ندارد و تنها برای ارائه آمار و مسائل جانبی به‌کار خواهد آمد لذا باید این مساله مورد بازنگری قرار گیرد.
عبدالرضا امینی با اشاره به راهکارهای کاهش قاچاق سوخت، اظهار کرد: در حال حاضر مصرف سوخت نسبت به تولید همخوانی دارد اما ممکن است گاهی اوقات در فصل مسافرت میزان مصرف افزایش یابد؛ با این وجود، بازگشت کارت سوخت هزینه زیادی دارد چراکه آماده‌سازی سیستم، نگهداری و تعمیرات آن هزینه و کش و قوس فراوانی دارد.
وی با بیان این‌که می‌توان مناطقی را مشمول استفاده از کارت سوخت کرد که قاچاق در آنجا بیشتر اتفاق می‌افتد، گفت: اما در نهایت موضوع سهمیه‌بندی باید اجرا شود و ممکن است به مرور به این سمت حرکت کنیم. نباید کارت سوخت بدون در نظر گرفتن تمام ابعاد کار حذف شود.
به گفته مدیر پیشین سامانه هوشمند سوخت، در سال ۱۳۸۴ که طرح استفاده از کارت سوخت مطرح شد، کسی فکر نمی‌کرد که این سیستم راه‌اندازی شود و مردم نیز به این روش عادت کرده بودند و بسیاری از کارها سر و سامان یافته بود.
گفتنی است پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی و کارت سوخت، هم میزان مصرف تا حدودی کنترل شد و هم قاچاق سوخت به خارج کاهش یافت، با این حال بعد از روی کار آمدن دولت روحانی، وزارت نفت با لجبازی به مخالفت با این طرح پرداخت و هزینه بسیاری را در این سالها به کشور تحمیل کرد. با این وجود پس از رکوردشکنی مصرف و قاچاق سوخت در سالهای اخیر، دولت ناچار به احیای این طرح شده است و بیژن زنگنه بدون عذرخواهی و بازخواست نسبت به هزینه این لجبازی چندساله، در حال احیای کارت سوخت و احتمالا نظام سهمیه‌بندی است.