جلیلی در دیدار با نمایندگان تشکلهای معلمان:
بسیاری از موفقیتهای نظام اسلامی مرهون زحمات معلمان بوده است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چرا در دفاع مقدس توانستیم بر دشمن خود فائق بیاییم؟ چون همه خود را مسئول میدانستند. این رویکرد در هر عرصهای همانند آموزش و پرورش عملیاتی شود، نتیجه مشابه پیروزی در دفاع مقدس را خواهد داد.
نشست دولت سایه با نمایندگان تشکلهای معلمان کشور برگزار شد. در این دیدار نمایندگانی از انجمن اسلامی معلمان ایران، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، جمعیت اسلامی فرهنگیان، سازمان معلمان ایران، جامعه اسلامی فرهنگیان و همچنین تعدادی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند و درخصوص موضوعات مختلف جامعه فرهنگیان کشور به ایراد نکات خود پرداختند.به گزارش حیات طیبه، سعید جلیلی در این دیدار گفت: آنچه اندیشه سیاسی اسلام را از سایر فرهنگها بویژه از غرب متمایز میکند، مشترک بودن بسیاری از وظایف دولت و جامعه است و تفاوت آن تنها در نوع و میزان مسئولیت میباشد. نمونه آن در دفاع مقدس است؛ چرا توانستیم بر دشمن خود فائق بیاییم؟ چون همه خود را مسئول میدانستند. این رویکرد در هر عرصهای همانند آموزش و پرورش عملیاتی شود، نتیجه مشابه پیروزی در دفاع مقدس را خواهد داد.
نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی درخصوص نقشآفرینی جامعه فرهنگیان در عرصههای گوناگون، خاطرنشان کرد: بسیاری از موفقیتهای نظام اسلامی مرهون زحمات معلمان بوده است. نقش قابل توجه این صنف در پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در عرصههای مختلف حائز تکریم است. بیشترین صنفی که در میان اصناف مختلف چه در جایگاه فرماندهی و چه در جایگاه رزمندگی در جبههها حضور داشتند، از آموزش و پرورش بود؛ اعم از معلم و دانشآموز. نقش موثر فرهنگیان در ابتدای انقلاب پس از حضور در نهادهای دیگر نظیر سپاه پاسداران، جهاد سازندگی و وزارتخانههای گوناگون نیز نشان داد که حضورشان در سایر زمینهها همراه موفقیت بوده است.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: یکی از آسیبهایی که مشاهده میشود، آن است که وقتی فردی از مسئولیتی فارغ میشود، مثلا به جایگاه دیگری میرود و یا بازنشسته میشود، آن وقت دیگر تجربیات خود را در اختیار مسئول جدید قرار نمیدهد؛ این چرخه ناقص میماند. بنابراین نقش تشکلهای صنفی فرهنگیان میتواند این نقصان را در آموزش و پرورش برطرف کند. ارائه راهنمایی و راهکارهای عملیاتی برای حل مشکلات فعلی هم صنفان از جمله این نقش هاست که تشکلهای صنفی میتوانند پاسخ روشنی درباره چگونگی رسیدن به وضعیت مطلوب بدهند.جلیلی در پایان اظهار داشت: امروز یکی از ضروریات آنست که تشکلهای صنفی مبدع ابتکارات برای حل مسائل باشند.
همچنین در این نشست، نمایندگان تشکلهای صنفی فرهنگیان به ایراد نکات خود به شرح زیر پرداختند:
* نقش درخشان فرهنگیان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
* لزوم عملیاتی شدن منویات رهبرانقلاب درخصوص وزارتخانه آموزش و پرورش
* عدم توجه به اولویت جایگاه وزارت آموزش و پرورش در دولتها برخلاف نظر صریح رهبری
* عدم تامین نیازهای اولیه جامعه معلمان با توجه به منزلت آنها و مشکلات معیشتی چشمگیر
* مجبور شدن شمار قابل توجهی از معلمان به اختیار شغل دوم
* سیاست زدگی وزارت آموزش و پرورش که موجب اخلال در رسالت علمی و فرهنگی این وزارتخانه است
* کمرنگ شدن نقش قابل اهمیت اولیای دانشآموزان در مشارکت
* مشکلات ناشی از خصوصیسازی در آموزش و پرورش
* استفاده سلیقهای از ابزارهای نظارتی در مواقع ارتقاء شغلی معلمان به کادر مدرسه
* به رسمیت نشناختن جایگاه معلم به عنوان سرمایه انسانی و اصلیترین عامل پیشرفت و توسعه
* سرمایهگذاری کوتاه مدت دولتها و تناقض آن با ذات دیربازده آموزش و پرورش و عدم توجه به اهداف بلندمدت
* غفلت از ارتقاء سطح توسعه کیفی آموزش و پرورش نسبت به سطح کمی آن
* شکل گیری روند کاهش سال به سال نسبت بودجه وزارتخانه به بودجه کل کشور
* لزوم گفتوگوی بیواسطه و نتیجهمند با جامعه معلمان
* عدم تطابق دانش کتابهای درسی با نیاز روز دانشآموزان
* عدم توجه ویژه به مهارت آموزی در مدارس