kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۱۱۸
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
معاون سابق سازمان اکتشافات معدنی خبر داد

عرضه فیروزه ایرانی به نام خارجی‌ها در جهان

معاون سابق سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: فیروزه ایران به صورت خام و با سود اندک به ترکیه می‌رود و از آنجا به نام این کشور در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

به گزارش بهروز برنا در گفت‌وگو با ایسنا، مهم‌ترین مشکل درباره سنگ‌های قیمتی و نیمه‌ قیمتی را فرآوری آن‌ها دانست و افزود: اگر بتوان از دستگاه‌های تراش مدرن به خوبی استفاده کرد، این سنگ‌ها بازار خیلی خوبی خواهند داشت. سنگ معدن استخراج شده زیبایی ندارد اما تراش این سنگ‌ها که خود یک هنر محسوب می‌شود با جلا، شفافیت و درخشندگی، زیبایی‌های خاصی را ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: مشکل در بخش فرآوری این است که دستگاه‌هایی در این بخش استفاده می‌شود که کیفیت لازم را ندارند؛ به طوریکه ممکن است به خوبی عمل تراش را انجام ندهند یا روی سنگ‌ها ترک ایجاد کنند؛ بنابراین بیشتر واحدها سنگ‌های خام را به کشورهای خارجی می‌برند و در نتیجه برای آن کشورها ارزش افزوده بیشتری ایجاد می‌شود.
معاون سابق سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی دلیل شناخته‌شدن فیروزه ایران با نام ترکیه را نیز همین خام‌فروشی دانست و اظهار کرد: در زمانی که معدن‌کاران توان مالی مناسب نداشتند، ترجیح می‌دادند خام‌فروشی کنند. همانطور که در حال حاضر نیز کرومیت و بعضی از مواد معدنی به صورت خام صادر می‌شوند. بنابراین بیشتر صادرات سنگ معدنی کشور در چندین سال قبل به صورت خام بوده و این خام‌فروشی به صادرات کشور آسیب رسانده چراکه باعث شده حداقل ارزش افزوده را در بحث معدن داشته باشیم و همچنین فیروزه ایران با نام ترکیه در جهان صادر شود.
برنا افزود: به همین دلیل کلمه «ترکیوس» در زبان انگلیسی معادل فیروزه استفاده می‌شود، زیرا آن‌ها فکر می‌کردند تجارت فیروزه در ترکیه بوده است. البته در حال حاضر با گسترش ارتباطات کشورها متوجه شدند که این سنگ، محصول ایران است.وی با اشاره به اینکه معادن فیروزه دست بخش خصوصی است، اضافه کرد: در حال حاضر بعضی از این واحدها به دستگاههای جدید تجهیز شده‌اند تا تراش‌هایی قابل قبول و بازارپسند ایجاد و با کشورهای دیگر رقابت کنند. اگر فرآوری‌های خوب در کشور داشته باشیم می‌توانیم از ارزش افزوده آن در مراکز دادوستد به طور مناسب بهره ببریم.
معاون سابق سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با تاکید بر تاثیر گسترش فرآیند فرآوری در اشتغالزایی گفت: یک کیلوگرم از سنگ‌های قیمتی به همراه تهیه دستگاه تراش می‌تواند یک خانواده را در خانه مشغول و برای یک سال اشتغال‌ ایجاد کند.برنا، تجارت سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در دنیا سالانه سه هزار میلیارد دلار است که ایران نیز از آن بی‌بهره نیست. بطوریکه جهان، ایران را با فیروزه خوب می‌شناسد؛ همانطورکه در چین بیشتر وسایل تزئینی را با یشم می‌سازند و نام چین با یشم گره خورده است. همچنین تانزانیت، یک نوع کانی قیمتی است که در تانزانیا وجود دارد و نام تانزانیا از آن گرفته شده است و برزیل که با کانی آمازونیت معروف است.