kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۹۷۵
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱
پایان 3 روز خلوت عاشقانه صدها هزار میهمان خدا

معتکفان در بهار معنویت خانه دل را از غیر خدا خالی‌کردند

صدها هزار نفر از جوانان و مؤمنان در خلوت عاشقانه اعتکاف روح و جان خود را مصفا ساخته و با معبود یگانه برای استقامت در مسیر بندگی عهد بستند.






مراسم معنوی اعتکاف همزمان با فرا رسیدن ایام البیض و نیمه ماه رجب، در روزهای ۱۱، ۱۲ و۱۳ فروردین ماه با حضور پر شور جوانان و مؤمنان در مساجد سراسر کشور برگزار شد.
حضور جوانان در این مراسم معنوی شایان توجه است. این قشر70 درصد از شرکت کنندگان در اعتکاف را تشکیل می‌دهند.
از 2 دهه قبل و در آغازین سال‌های برگزاری اعتکاف که تعداد شرکت کنندگان چند هزار نفر بود، در سال 96 به 770 هزار و 917 نفر رسید که نسبت به سال 95، 21 هزار نفر افزایش را نشان می‌داد.
امسال تعطیلات نوروزی ظرفیت و فرصت مناسبی را برای علاقه مندان اعتکاف ایجاد کرده بود تا لحظاتشان آکنده از توجه و اتصال به حضرت حق باشد.
معتکفان با روزه و عبادت و راز و نیاز با معبود یگانه، حریم دل را از غیر او خالی کردند. مؤمنان که در این مراسم فرصت گران بهایی برای انس با خدا پیدا می‌کنند، بدون دلواپسی از انجام کارهای روزمره، مشغول روزه‌داری، مناجات، تلاوت قرآن و دعا شدند و روح خود را پاکیزه و مصفا ساختند. مشتاقان وصال حق در اعتکاف با خدا تجدید عهد کرده تا مسیر بندگی و تزکیه نفس را ادامه دهند و در آن استقامت ورزند.
جمعی از مؤمنان در مسجد گوهرشاد حرم مطهر امام هشتم حضرت علی ابن موسی‌الرضا(علیه‌السلام) و همچنین مسجد مقدس جمکران معتکف شدند.
این مراسم روحبخش با حضور اساتید و دانشجویان در دانشگاه‌های منتخب کشور نیز برگزار شد.
طلاب خارجی که در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم معتکف شده بودند، در روز سوم اعتکاف، نماز باران اقامه کردند.
برادران اهل سنت نیز در استان‌های تلفیقی که شیعیان و اهل سنت در شهرهای آن زندگی می‌کنند، در این مراسم معنوی حضور داشتند.
تجلیل از شهدای مدافع حرم یکی از برنامه‌های شاخص اعتکاف امسال بود که در روز 13 فروردین و مصادف با 15 رجب و سالروز وفات حضرت زینب(سلام الله علیها) برگزار شد.
اعتکاف درنگ در مسجد به قصد قربت است و تعریف جامع آن اقامت کردن برای حداقل ۳ روز در مسجد به قصد عبادت با مراعات شرایط لازم است.
روزهای سپید یا ایام‌البیض، به روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری می‌گویند. پیرامون وجه تسمیه واژه ایام‌البیض دو دیدگاه وجود دارد: یکی اینکه در این سه روز به دلیل کامل بودن ماه، شب‌ها روشن و سفید است. دیگر اینکه در حدیثی از پیامبر اسلام (صل‌الله علیه و آله و سلم) آمده است هنگامی که حضرت آدم(علیه‌السلام) خطایی را که ترک اولی بود، انجام داد، بدنش سیاه شد. پس از آن بر قلبش الهام شد که روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم را روزه بگیرد. هر روز از این روزها را که روزه گرفت، بخشی از بدنش سفید شد، وقتی سه روز تمام شد، تمام تنش سفید شده بود.