kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۱۷۴
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱
ثروت‌اندوزی از جیب ملت ایران با وجود دشمنی‌های دولت فرانسه

خودروساز فرانسوی: ایران سومین بازار بزرگ رنو است

مدیر منطقه‌ای رنو در ایران گفت: ایران اولین کشور در منطقه و سومین کشور در جهان برای رنو است.




به گزارش ایسنا، پاسکال فلتن در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو با اعلام این خبر، اظهار کرد: در سال گذشته در آفریقا و خاورمیانه از جمله ایران 8/4 درصد رشد فروش داشته‌ایم.
وی با بیان این‌که در این مدت ۱۶۲ هزار دستگاه خودروی رنو در ایران تولید شد، خاطرنشان کرد: رنو از سال ۲۰۰۴ در ایران حضور داشته و تاکنون ۷۵۰ هزار دستگاه از محصولات آن در ایران تولید شده است.مدیر منطقه‌ای رنو در ایران ادامه داد: سیاست ما حرکت به سمت بومی سازی بالا در ایران است. در حال حاضر ۶۵ تامین کننده و قطعه ساز در ایران داریم که برمبنای استاندارد جهانی رنو در ایران تولید می‌کند.فلتن افزود: در حال برنامه‌ریزی هستیم که درصد داخلی سازی محصولات رنو در ایران افزایش یابد، ضمن آنکه تلاش می‌کنیم در گروه رنو نیسان میتسوبیشی از قطعه‌سازان ایرانی بیشتری استفاده کنیم.گفتنی است شرکت‌های بزرگ فرانسوی از سال‌ها قبل ارتباط زیادی با ایران داشته‌اند و در حوزه‌های مختلف بویژه صنعت، انرژی و در ایران فعالیت داشته و سودهای خوبی برده‌اند. با این حال کشور ما خاطره خوبی از این شرکت‌ها ندارد و عمده دلایل این موضوع هم همراهی فرانسوی‌ها با تحریم‌های غرب علیه کشورمان باز می‌گردد.فرانسوی‌ها قبل از تحریم‌های اوایل دهه 90، در حوزه صنعت نفت و همچنین خودروسازی حضور داشتند اما با آغاز تحریم‌ها، ایران را تنها گذاشتند.
هم‌اکنون با گذشت دو سال از توافق هسته‌ای دولت روحانی با غرب و بر اساس وعده‌هایی که برای روزهای پس از توافق داده می‌شد، انتظار می‌رفت تحریم‌هایی همچون خرید هواپیمای مسافربری، انجام مبادلات بانکی بین‌المللی و... برطرف شده و گشایش‌های برجام عملیاتی شود ولی شواهد نشان میدهد چنین اتفاقی در ابعاد مورد قبول رخ نداده است. البته پس از برجام در برخی حوزه‌ها، همکاری‌ها از سر گرفته شد ولی در برخی حوزه‌های کلیدی مانند حوزه بانکی و صنعت هواپیمایی این اتفاق نیفتاد.در این بین فرانسوی‌ها که علاوه بر بدعهدی‌های گذشته، در مذاکرات هسته‌ای هم نقش پلیس بد را بازی می‌کردند و انتظار منطقی آن بود که دولت با برخوردی قاطع، آنها را از امتیازات بعد از توافق محروم کند، اما ظاهرا شرکت‌های فرانسوی بیشترین بهره را از دوران پسابرجام می‌برند و فروش کم‌سابقه خودروسازان فرانسوی از این قبیل است.