انتقال 2 سکوی 19A و 21 پارس جنوبی از خرمشهر آغاز شد
سکوهای 19A و 21 پارس جنوبی ساخته شده توسط مهندسان ایرانی دیروز از اروندرود به سمت پارس جنوبی و عسلویه حرکت کرد.
به گزارش ایرنا، مدیر یارد خرمشهر وابسته به شرکت مهندسی تاسیسات دریایی ایران در حاشیه حرکت این دو سکوی نفتی به خبرنگاران گفت: این سکوهای دو هزار و 700 تنی تا پنج روز آینده به عسلویه میرسد و با نصب آنها در مجموع ظرفیت استحصال گاز از میادین مشترک پارس جنوبی یک میلیارد فوت مکعب افزایش مییابد.
علی حاج آقایی خیابانی افزود: عملیات بارگیری این دو سکوی نفتی با همت متخصصان تاسیسات دریایی خرمشهر انجام شد.وی اظهار کرد: شناور حامل ابوذر 110 با بهره گرفتن از یدککش AURIGA کشیده میشود، همچنین یدککش کمکی HONEY30 به همراه 2 فروند یدککش موقت راهبری بارج حامل را برای عبور از کانال اروندرود که با محدودیت و دشواریهایی همچون خطر برخورد با شناورهای غرق شده روبهروست، بر عهده دارند. حاج آقایی خیابانی گفت: شناور ابوذر 110 پس از خروج از خرمشهر، و عبور از 65 مایل کانال دریایی اروندرود در صورت وجود آب و هوای مناسب، مسیر 300 مایل تا فاز 19 پارس جنوبی را در چهار روز طی میکند. عملیات بارگیری سکوی19A فاز19 پارسجنوبی با ظرفیت 500 میلیون فوت مکعب از یارد خرمشهر نیز شنبه 29 خرداد آغاز شده بود. عملیات بارگیری سکوی فاز 21 پارس جنوبی نیز با ظرفیت تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز روز شنبه پنجم تیر در آیینی با حضور جمعی از مسئولان نفتی کشوری و استانی از یارد خرمشهر آغاز شد. مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در آیین بارگیری سکوی دو هزار و 700 تنی فاز 21 پارس جنوبی از یارد خرمشهر در جمع خبرنگاران گفته بود: در راستای اشتغالزایی و بهرهگیری حداکثری از توان مهندسی نیروها به ويژه نیروهای بومی، بومیسازی دانش فنی طراحی و ساخت سکوهای نفتی در دستور کار این شرکت قرار دارد. ابوالقاسم رحمانی اعتبار هزینه شده برای ساخت این سکوی نفتی را 250 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: با بهرهگیری از توان تخصصی نیروهای داخلی، میزان زیادی صرفهجویی ارزی شده است.