گفتوگو با هادی محمدیان، کارگردان انیمیشن «شاهزاده روم»
همکاری حزبالله لبنان موجب دلگرمی ما شد
«شاهزاده روم» یکی از آثار غافلگیرکننده سیوسومین جشنواره فیلم فجر بود. با وجودی که طبق مقررات، آثار انیمیشن امکان حضور در بخش اصلی جشنواره فجر را ندارند، اما کیفیت «شاهزاده روم» در سطحی بالاتر از انیمیشنهای ایرانی بود و این موضوع، برگزارکنندههای جشنواره فجر را مجاب کرد که این اثر را در بخش خارج از مسابقه جشنواره بپذیرند. به همین مناسبت با هادی محمدیان، نویسنده فیلمنامه و کارگردان این انیمیشن سینمایی گفتوگو کردیم.
تصویر روز
*چه انگیزه و هدفی منجر به ساخت «شاهزاده روم» شد؟
قصه فیلم، به خودی خود قابلیت دراماتیک بالایی دارد، خود من از دوران کودکی به این ماجرا علاقهمند شده بودم و یکی از آرزوهایم این بود که درباره آن یک فیلم بسازم. ضمن اینکه ما قصد داشتیم با پرداختن به این موضوع پاسخی به مسائل روز جهان و اتفاقات تلخی که با هدف تفرقه میان پیروان ادیان در حال رخ دادن است بدهیم. چون «شاهزاده روم» قصه مشترک ادیان اسلام و مسیحیت است و احساس کردیم که پرداختن به این موضوع میتواند بین این دو دین، همزیستی و دوستی بیشتری برقرار کند. همانطور که میدانید، مادر حضرت امام زمان(عج) نوه قیصر روم بوده و ابتدا مسیحی بودند.
* گویا حزبالله لبنان هم در تولید این اثر نقش داشت؟
بله، قبلا یک انیمیشن کوتاه راجع به ولادت حضرت ولیعصر(عج) کار کرده بودیم که دوستان لبنانی آن کار را دیدند و نکاتی را به ما منتقل کردند، مبنی بر اینکه در کشور لبنان به خاطر همزیستی مسیحیان و مسلمانان، تولید یک انیمیشن برخوردار از زبان مشترک، میتواند به اتحاد پیروان دو دین کمک زیادی کند. از همان جا تولید «شاهزاده روم» آغاز شد. در واقع، ایده اولیه کار توسط آنها شکل گرفت. ضمن اینکه روی متن و محتوای اثر هم کار کردند. آنها به ما این دلگرمی را دادند که میتوانیم روی مخاطب غیرایرانی هم تأثیر بگذاریم.
* درباره مراحل ساخت و چگونگی تولید «شاهزاده روم» توضیح بفرمایید.
چون کار در بخش خصوصی انجام شد و ما حمایتهای دولتی نداشتیم، هزینه ما برای ساخت این اثر بسیار محدود بود. به همین دلیل مجبور شدیم در حداقل زمان ممکن یعنی 14 ماه، کار را جمع کنیم. این خودش یک رکورد برای کوتاهترین زمان ساخت یک انیمیشن سینمایی محسوب میشود، زیرا زمان استاندارد برای ساخت یک انیمیشن سینمایی، حدود چهار سال است. در این انیمیشن حدود ۷۰ کاراکتر حضور داشتند و بر اساس میزان دیالوگ و نقشی که هر کدام از این کاراکترها داشتند، نقش اصلی یا فرعی میشد. تیمی که روی این انیمیشن کار میکرد، متشکل از ۱۰۰ نفر بود و در ابتدا نگران این بودیم که نیروی انسانی کم بیاوریم، اما بچهها در کاری که انجام میدادند، انرژی زیادی گذاشتند.
* اگرچه گفته میشود که مخاطب اصلی انیمیشن کودکان و نوجوانان هستند، اما امروز در دنیا آثاری در زمینه انیمیشن تولید میشود که بزرگسالان را هم مجذوب خود میکنند. چه کردید تا «شاهزاده روم» جاذبه لازم را پیدا کند؟
به هر حال «شاهزاده روم» یک درام تاریخی است. پرداخت یک درام تاریخی در قالب انیمیشن و اینکه به دنیای کودک و نوجوان نزدیک شود کمی سخت بود؛ برای همین در چند بخش تغییر صورت دادیم که مقداری فضا بشکند و به دنیای کودک و نوجوان نزدیک شود. در خود قصه هم آن ظرفیتی که برای نوجوانان است را بیشتر کردیم. مقداری پردازش را دراماتیکتر و فضا را نوجوانانهتر کردیم. از طنز هم کمک گرفتیم. همه اینها بهگونهای در داستان آمده که لطمهای به اصل واقعیتهای تاریخی وارد نشود. در گرافیک و تصویرسازی هم این فضا را شکستیم و رنگ و لعاب کار را بیشتر کردیم.
* برای اکران «شاهزاده روم» چه برنامهای دارید؟
برای اکران در چند کشور خاورمیانه صحبتهایی شده و نمایش آن در کشور لبنان قطعی شده است. یک تهیهکننده فرانسوی هم فیلم را دیده و پیشنهاد داده که کار پخش این اثر در فرانسه، اسپانیا و چند کشور دیگر را برعهده بگیرد. چون مضمون این کار برای آنها هم قابل فهم است. بهویژه اینکه حدود 40 دقیقه از داستان در رم و مسیحیت میگذرد.
*و به قول معروف، سخن پایانی؟
«شاهزاده روم» حرکت کوچکی برای بیان حرفهای بزرگ ما به جهانیان است. حرکتی که تنها یک شروع در این عرصه محسوب میشود و کامل نیست. امیدواریم که این راه توسط دیگران نیز پیگیری شود. در پایان جا دارد از موسسههای سلوک افلاکیان و هفت سنگ و همچنین گروه تولید «شاهزاده روم» تشکر کنم.