kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۱۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴

رهاسازی 4 تن تخم آرتمیا در رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه

با رهاسازی 4 تن تخم آرتمیا در رودخانه‌های منتهی به دریاچه‌ ارومیه، طرح حفظ و احیای ذخایر ژنتیکی آرتمیای دریاچه ارومیه در پارک ملی دریاچه اجرا می شود.

 ارومیه- خبرنگار کیهان:

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اعلام این خبر گفت:‌در این ارتباط 4 تن تخم آرتمیا با 10 میلیارد ریال اعتبار خریداری شده برای تکثیر در مصب رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شوند.
حسن عباس‌نژاد افزود:‌ این طرح با هدف ایجاد زمینه مناسب برای حفظ و احیای آرتمیای دریاچه ارومیه، حفظ ذخایر ژنتیکی و جلوگیری از نابودی تنوع زیستی در دریاچه ارومیه و نیز اجرای سند زیست بومی دریاچه ارومیه که به تصویب هیئت دولت رسیده است اجرا می‌شود. وی اضافه کرد: این اقدام با توجه به ظرفیت‌های علمی فراوان در آذربایجان غربی می‌تواند کمک شایسته‌ای به احیای پرورش آرتمیای دریاچه ارومیه که به نام آرتمیانا ارومیانا به ثبت مجامع علمی جهانی و یونسکو رسیده است، بکند.آرتمیا یک محصول استراتژیک در صنعت پرورش میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی است. در چند سال اخیر که تولید آرتمیا در دریاچه ارومیه به علت شرایط بحرانی این دریاچه متوقف شده است نیاز صنعت آبزی پروری کشور به این محصول استراتژیک از آمریکا و چین تامین می‌شود.
آرتمیا به عنوان تنها موجود زنده آبهای شور دریاچه ارومیه، سخت‌پوستی ریز به طول 3 تا 5 میلیمتر است.