kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۲۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴
روحانی در اجلاس اکو:

هماهنگی و همکاری در مقابله با پدیده شوم داعش به یک ضرورت تبدیل شده است

رئیس‌جمهور گفت: تروریسم و تفکرات تکفیری، تهدید مشترکی را فراروی جهانیان قرار داده و هماهنگی و همکاری در مقابله با این پدیده شوم، به یک ضرورت تبدیل شده است.


حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، طی سخنانی در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکار‌های اقتصادی (اکو) گفت : تا زمانی که امنیت در مخاطره باشد، چشم انداز روشنی برای توسعه و شکوفایی وجود نخواهد داشت. تروریسم و تفکرات تکفیری، تهدید مشترکی را فراروی جهانیان قرار داده و هماهنگی و همکاری در مقابله با این پدیده شوم، به یک ضرورت تبدیل شده است.
وی افزود‌: در افغانستان، عراق، سوریه و یمن صدها هزار نفر جان باخته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند؛ نتیجه این رنج‌ها و دردها، آسیب پذیر شدن منطقه در برابر تنازع‌های داخلی و دخالت‌های خارجی است. غلبه بر این مشکلات در گرو دوری از برتری‌جویی و همیاری در ساختن منطقه‌ای قوی‌تر است.
روحانی در سخنرانی خود تصریح کرد : من عمیقاً بر این باورم که ما می‌توانیم از این وادی سخت به سلامت عبور کنیم، مشروط بر آن‌ که به‌جای رقابت‌های ویرانگر، به توانایی خود در حل مشکلات‌مان ایمان آورده و اراده‌های‌مان را برای بازگشت به جایگاه تاریخی خود یعنی شاهراه تمدن، فرهنگ و تجارت بسیج کنیم.
وی گفت : سازمان همکاری اقتصادی بستری مناسب برای ساختن منطقه‌ای ایمن‌تر برای ملت‌های ماست. در پرتو امنیت جمعی است که دیگران نیز با اذعان به ظرفیت‌های این منطقه در ساختن آینده شکوفای کشورهای ما مشارکت خواهند کرد.
روحانی در دیدار رئیس‌جمهور ترکیه : تهران با هرگونه نقض تمامیت ارضی در سوریه و عراق مخالف است
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان (اکو) در اسلام آباد؛ در دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه مبارزه با تروریسم هدف اصلی در مواجهه با مسایل منطقه است، چرا که تروریست‌ها، دشمن اسلام، منطقه و بشریت هستند، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه اصرار داشته و با هرگونه نقض تمامیت ارضی در منطقه بویژه در سوریه و عراق مخالف است.
رئیس‌‌جمهوری با تأکید بر اینکه اختلاف میان کشورهای منطقه به نفع هیچ‌کس نیست، افزود: معتقدیم در یمن باید کشتار مردم متوقف، آتش‌بس فوری انجام شده و مسایل این کشور با گفت‌وگوهای یمنی - یمنی، حل و فصل شود.
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در این دیدار مناسبات دو کشور را مثبت ارزیابی کرد و در پاسخ به اظهارات رئیس‌جمهوری کشورمان، بر ضرورت همکاری دو کشور در زمینه حل و فصل مسایل منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم تأکید کرد.
دکتر روحانی در دیدار نخست وزیر پاکستان:‏ مرزهای ما باید ‏مرزهای برادری و مبارزه با تروریست‌ها باشد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی همچنین در دیدار «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان که عصر ‏چهارشنبه در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با تأکید بر ضرورت همکاری بیشتر دو کشور برای تأمین امنیت مرزهای مشترک، گفت: ‏مرزهای ما باید همچنان مرزهای برادری و دوستی باشند تا گروه‌های تروریستی نتوانند از آنها سوء استفاده ‏کنند و در این راستا آماده همکاری‌های بیشتر برای مبارزه با تروریسم که تهدیدی برای همگان بشمار ‏می‌رود، هستیم.‏
دکتر روحانی با بیان اینکه ایران آماده است نیاز پاکستان به انرژی را تأمین کند، گفت: همچنین با رفع ‏تحریم‌ها ضرورت دارد توافق‌های پیشین میان دو کشور، با سرعت بیشتری اجرایی شود.‏
نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان نیز در این دیدار با استقبال از تأمین بخشی از برق مورد نیاز پاکستان توسط ایران با احداث نیروگاه‌های جدید، ‏گفت‌: عمیقاً نسبت به مناسبات دو کشور اعتماد داریم و بر ضرورت توسعه همکاری‌های دو کشور تأکید ‏می‌کنیم.‏
نخست‌وزیر پاکستان همچنین خواستار گسترش روابط و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف حمل ‏و نقل، صنعت و ارایه خدمات فنی، مهندسی از سوی ایران شد.‏