kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۱۸۶
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷
کرباسیان در پاسخ به سؤال کیهان:

باید بپذیریم سایه نفت همچنان روی سر اقتصاد ایران سنگینی می‌کند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید بپذیریم سایه نفت همچنان روی سر اقتصاد ایران سنگینی می‌کند.


مهدی کرباسیان در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه چرا تاکنون بخش معدن نتوانسته سهم زیادی در درآمدهای کشور داشته باشد گفت: یکی از موارد این است که باید بپذیریم بخش معدن، پرریسک در اکتشاف است و رسیدن به سود در آن طولانی‌مدت است. سال گذشته فقط «ایمیدرو» (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) ۱۳۰ میلیارد تومان در حوزه اکتشاف هزینه کرد و امسال در همین حدود هزینه کرده است. این در حالی است که با این هزینه فقط اکتشاف بر روی 250 هزار مترمکعب از اراضی کشور شروع شده است.
وی درخصوص دلیل دوم عدم رشد سهم بخش معدن در درآمد ملی اظهار کرد: باید بپذیریم که سایه نفت که از سال1330 بر روی اقتصاد ایران افتاده همچنان وجود دارد و واردات ما در مقابل صادرات نفت، زیاد بوده است. در حالی که درآمد حاصل از فروش نفت باید صرف زیرساختها شود. کرباسیان تصریح کرد: علت دیگر این است که باید بپذیریم بوروکراسی در کشور ما بالاست و از سویی بودجه اکتشاف معادن کاملا به بودجه دولت وصل است به همین دلیل کمبود بودجه اجازه توسعه این بخش را نمی‌دهد. به عبارت دیگر دولت‌ها عموما بودجه‌های خود را صرف پرداخت حقوق و دستمزد و هزینه‌های زیرساختی نظیر ساخت جاده، برق‌رسانی و ... می‌کنند و اگر در انتها پولی باقی ماند صرف کارهای پژوهشی مانند اکتشاف در بخش معدن می‌شود.
رئیس ‌هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه در دولت یازدهم این سازمان با حمایت وزارت صنعت وارد عرصه اکتشاف شد افزود: یکی از شاخص‌های این دولت همین عملیات وسیع اکتشافی است که ایمیدرو انجام داده است.وی گفت: از ۲۵۰ هزار کیلومتر مربعی که از سال ۹۳ کار اکتشاف آن را شروع کرده‌ایم ۴۰۰ محدوده امیدبخش یافت شد که همه اینها قابل واگذاری به بخش خصوصی است.
کرباسیان با بیان اینکه به دو شرط، معادن کوچک و متوسط را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم افزود: شرط اول این است که اهلیت بخش خصوصی باید محرز شود و اهلیت یعنی اینکه متقاضی باید علاوه بر علاقه‌مندی به بخش معدن ظرفیت مالی هم داشته باشد. شرط بعدی هم این است که ما هزینه‌های حداقلی که برای اکتشاف انجام داده‌ایم را از متقاضی می‌گیریم.البته این هزینه‌ها مربوط به مناطقی است که امید به معدن در آنها وجود دارد.
وی افزود: در معادن بزرگ با ذخایر بالا یا با تولیدکنندگان صنایع معدنی مشارکت می‌کنیم و اگر بسیار بزرگ باشد از سرمایه‌گذاری با همکاری بخش خصوصی داخلی یا خارجی استفاده خواهیم کرد.
رئیس‌هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵ طرح اکتشافی برای واگذاری به بخش خصوصی فراخوان داده شده است افزود: سال گذشته ظرفیت معدن زرشوران ۵۰ تن افزایش یافت که به دلیل کشف یک رگه در عمق ۳۰۰ متری این معدن است.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر در ۲۵ استان کشور فعال هستیم گفت: کشف عناصر نادر خاکی از سال ۹۳ در کشور شروع شد و از ۳۰۰ هزار تن برآورد اولیه به رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده‌ایم.