kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۱۸۵
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷
واردات توجیه ندارد

سیب‌زمینی ۳۰۰ تومانی روی دست کشاورزان مانده است

در حالی که خبرگزاری‌های هند خبر از صادرات ۵ هزار تن سیب‌زمینی به ایران داده بودند، سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را رد کرد و گفت: تولید خودمان در داخل با کیلویی ۳۰۰ تومان روی دست کشاورزان مانده است!


به گزارش فارس، روز چهارشنبه یک خبرگزاری هندی از صادرات 5هزار تن سیب‌زمینی هندی به ایران و 2 هزار تن به روسیه خبر داده بود که از 15 مارس یعنی دو هفته آینده انجام می‌شود.
با این حال مدیرکل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی با تکذیب این موضوع، گفت: امسال 5 میلیون و 600 هزار تن سیب‌زمینی در کشور تولید شده که بیش از نیاز و مصرف داخلی است.
شاهرخ رمضان‌نژاد افزود: سیب‌زمینی کیلویی 300 تومان روی دست کشاورزان مانده و نمی‌دانند آن را چه کنند، پس واردات سیب‌زمینی از هند هیچ توجیهی نداشته و صحت ندارد. این در حالی است که به گفته رمضان‌نژاد طی 10 ماه امسال 172 میلیون دلار سیب‌زمینی از ایران به کشورهای همسایه صادر شده است.
فارغ‌ از این موضوع کرایه بالای حمل‌ونقل برای این محصول از دیگر مواردی است که واردات آن توجیه اقتصادی نداشته باشد. همان گونه که منابع هندی خود اذعان کرده‌اند که برای سیب‌زمینی کیلویی 60 روپیه باید هر کیلو 18 روپیه هزینه حمل‌ونقل به ایران پرداخت شود که صرفه اقتصادی ندارد.
در هر حال هر کیلو سیب‌زمینی درجه یک به قیمت یک هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد که از لحاظ قیمت و حجم تولید توجیه اقتصادی برای واردات این محصول از کشوری همچون هندوستان وجود ندارد.
طی یک ماه اخیر اخبار مختلفی مبنی بر واردات پرتقال از ترکیه و مصر، نارنگی از پاکستان و برنج از تایلند، هند و اروگوئه بوده‌ایم و همچنین 2 هزار تن کره نیز از کشورهای اروپایی به ایران وارد شده است، مضاف برآنکه برای تنظیم بازار گوشت قرمز به ویژه در ایام شب عید واردات گوشت از پاکستان، ارمنستان و تاجیکستان سرعت گرفته است.
گفتنی است، سال گذشته دولت یازدهم حدود 1700 تن سیب‌زمینی را دفن کرد و اخبار منتشر شده اخیر هر چند با تکذیب مسئولان مواجه شده اما این نگرانی را بوجود آورده که آیا قرار است سوءتدبیر دولت یازدهم امسال هم تکرار شود؟
در همان روزها ایسنا، خبرگزاری حامی دولت، درباره زوایای اقتصادی دفن این محصولات در استان فارس گزارش داد که ارزش واقعی آبی این محصول حدود 2/2 میلیارد تومان بوده است. در پی اعتراض‌ کشاورزان و نمایندگان مجلس وزارت کشاورزی اعلام کرد که این اقدام به خاطر تنظیم بازار نبوده بلکه به سبب غیرقابل استفاده شدن محصول خریداری شده برای مصارف انسانی و حتی دامی صورت گرفته است، اما منتقدان نظر دیگری داشتند و معتقد بودند سیب‌زمینی‌های دفن شده قابلیت مصرف دامی را داشته است.
علاوه بر این در ادامه سوءتدبیرهای موجود، حدود 10 روز پیش دولت نرخ خرید تضمینی ۴۲ محصولات کشاورزی از جمله سیب‌زمینی را برای سال زراعی ۹۵-۹۶ بعد از ۵ ماه تاخیر اعلام کرد که خود عاملی برای سردرگمی کشاورزان در تعیین سطح کشت محصولات است به طوری که ممکن است باز هم بیش از نیاز کشور به کاشت این محصولات اقدام شود و از طرف دیگر با واردات، محصول کشاورز ایرانی روی دست او باقی بماند و احیانا به سرنوشت سیب‌زمینی‌های دفن شده مبتلا شود.