kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۱۸۰
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
آسیب‌های مخرب برنامه‌های ماهواره به کانون گرم خانواده‌های ایرانی - اسلامی - بخش پایانی

تخریب خانواده ایرانی در تیررس برنامه‌های ماهواره‌ای



فاطمه داداشی
نتایج پژوهشی که از ابتدای سال ۹۲ تا پایان سال ۹۳ در گروه اجتماعی بنیاد امور خانواده پژوهشی درباره تاثیر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان بر خانواده ایرانی آغاز شده است، نشان می‌دهد ۱۷ درصد طلاق‌ها تحت تاثیر شبکه‌های ماهواره‌ای صورت گرفته است و بسیاری از مشاجرات و طلاق های عاطفی نیز متاثر از برنامه های مخرب همین شبکه ها بوده است.
این رقم براساس یافته‌های تحقیق و دلایل اظهار شده توسط بعضی از زوجینی به دست آمده است که بیننده شبکه‌های ماهواره‌ای بوده‌اند. به نحوی که به دقت می‌توان تاثیر برنامه های ماهواره‌ها را بر روابط زناشویی دریافت.
زشتی زدایی از روابط نامشروع، توسعه روابط فرا زناشویی، حرمت شکنی، کمرنگ شدن جایگاه خانواده و در یک جمله تغییر سبک زندگی و انحراف آن از زندگی اسلامی و ایرانی در اثر تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای بوده است.
علاوه بر آن، ایجاد اعتیاد به این برنامه‌ها، اتلاف وقت، کاهش روابط گفتاری بین اعضای خانواده که گاه یک سریال تا ۳۰۰ قسمت یا بیش از آن ادامه دارد و هر شب مخاطب را پای ماهواره می‌کشاند، از دیگر پیامدهای منفی و مخرب سریال‌های ماهواره‌ای فارسی زبان است که توسط دنیای استکباری غرب هدایت و مدیریت می شود.
با این حال بر اساس تحقیقات به وجود آمده، در ۹۵ درصد از سریال‌های ماهواره‌ای فارسی زبان، روابط فرا زناشویی تبلیغ می‌شود و زنان شوهردار و مردان متاهل بدون هیچ‌گونه محدودیتی به دنبال روابط نامتعارف هستند، و جایگاه خانواده به عنوان هسته اصلی جامعه اسلامی، هدف قرار داده شده و پایین می‌آید و بی‌ارزش می‌شود.
سریال‌هایی برای تخریب خانواده اسلامی - ایرانی
بدون شک یکی از اهداف مهم شبکه های ماهواره ای فارسی زبان تخریب ارزش ها و باورهای مردم و خصوصا هسته اصلی جامعه اسلامی ایران یعنی « خانواده» است، به گونه‌ای که تقریبا تمامی برنامه های این شبکه ها به نوعی به خانواده‌ها مرتب می گردد و می خواهند به نوعی به تضعیف این نهاد ارزشمند بپردازند.
دکتر حسن آذری استاد دانشگاه و پژوهشگر و نویسنده در ادامه گزارش با بیان اینکه شبکه‌های ماهواره‌ای خانواده ، فرهنگ و سبک  زندگی اسلامی – ایرانی را هدف قرار داده اند و تخریب آن را در دستور کار خود دارند و این هشداری جدی برای خانواده های ایرانی است،به گزارشگر روزنامه کیهان می گوید: « اینها از استراتژی  سرگرمی استفاده می کنند  که اگر بخواهیم مثالی بزنیم شبکه ضد انقلاب «من و تو» می‌تواند مثال خوبی باشد که بنده نیز به طورمفصل پروژه‌های تحقیقاتی مهمی را راجع به آن انجام داده‌ام و در این تحقیق میدانی گفته ام که در این شبکه چون از ژانرهای تلویزیونی جدید و سرگرم‌کننده استفاده می کنند آنجا هدف چیز دیگری
است.»
دکتر آذری در ادامه همین بحث تصریح می‌کند: «در واقع باید اذعان داشت هدف پروپاگاندایی دشمنان، تبلیغات سیاسی و تبلیغات فرهنگی علیه ارزش ها و باورهای کشور اسلامی ماست. اما سرگرمی یک استراتژی است که ما استفاده از سرگرمی را به عنوان یک استراتژی در راستای اهداف متعدد در  حوزه های دیگر مانند سرگرمی های آموزشی در نظام آموزشی و مهدکودک ها داریم و مثلا برای بچه های خردسال سه چهار ساله آموزش می دهند. به بیان دیگر باید گفت بسیاری از شبکه های ماهواره ای که بیشتر حول وحوش فرهنگ و سبک زندگی نظام خانواده کار می‌کنند ازسرگرمی به عنوان یک استراتژی استفاده می کنند، چون این استراتژی طبیعتاً جذابیت داشته و بسیاری از افراد ممکن است متوجه نباشند ناخودآگاه، غیر مستقیم و به شکل کاملا دوستانه باشد.»
سیاست هایی که توسط شبکه های ماهواره ای دنبال می شود
شبکه های ماهواره‌ای فارسی زبان که بعضا هر روز با نام جدید و سمت و سویی متفاوت و با سیاست های خاص راه اندازی می شوند هدفی به جز تخریب خانواده اصیل ایرانی اسلامی ندارند و باید در این زمینه به فرهنگسازی بپردازیم و جوانان و نوجوانان را راهنمایی کنیم تا مراقب ترفندهای پیدا و پنهان دنیای استکباری غرب در راه اندازی این شبکه ها باشند.
قربانعلی طاهرفر یک چهره فرهنگی و کارگردان تلویزیونی در اشاره به اهداف این شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «به نظرم هدف غایی این شبکه‌های ضدانقلاب در گام نخست ایجاد بحران هویت در بین قشر جوان و نوجوان جامعه ماست.»
این کارگردان تلویزیونی در ادامه تاکید می‌کند: «آنها هویت را به عنوان رکن اصلی یک جامعه اصیل و اسلامی نشانه رفته‌اند و وقتی  بحران هویتی ایجاد شد و یک نفر تا یک جامعه بزرگ دچار فقدان هویتی گشت ساده می‌تواند بازیچه  و ابزار دست تمامی سیاست‌گذاران شبکه‌های ماهواره ای که بی شک وبی تردید استعمار و استکبار آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی هستند، گشته و جامعه ای بی اختیار در دست آنها باشد. یعنی به بیان ساده تر باید عرض کنم که استکبار جهانی با راه اندازی و گسترش این شبکه ها می خواهد نسل ما را به راحتی به هر سمتی که می خواهد هدایت کنند و متاسفانه باید اذعان داشت که این اتفاق دارد می افتد و ما یک سری  پیامدها را که می بینیم  مثلا آمار وحشتناک اعتیاد، آزادی روابط پسر و دختر، فحشا و...  باید  اعتراف کنیم  که  این اتفاق افتاده است و باید مسئولان مربوطه خصوصا در حوزه فرهنگ به فکر راه و چاره ای اساسی و ریشه ای باشند و جامعه اسلامی را از این ترفند دشمن نجات دهند.»
بالا بردن تولیدات داخلی صدا و سیما
کارشناسان امور فرهنگی بر این عقیده اند که یکی از مهم‌ترین و موثرترین راه های مبارزه با شبکه های ماهواره ای بالا بردن کیفیت برنامه‌های رادیو و تلویزیون است. مثلا اگر یک سریال ایرانی از رسانه ملی پخش می شود باید اینقدر جذاب و مخاطب پسند باشد که بتواند مردم را به پای تلویزیون بکشاند.
محمدرضا صدرایی کارشناس مسایل فرهنگی و استاد دانشگاه به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «اگر مسئولان فرهنگی ما در همان زمان که مقام معظم رهبری بحث تهاجم فرهنگی و سپس شبیخون فرهنگی را مطرح فرمودند به فکر راه و چاره اساسی بودند قطعا امروز با معضلات موجود روبرو نبودیم.»
وی تصریح می کند: « بدون تعارف باید عرض کنم که همیشه و در هر دولتی مشکل اساسی ما ضعف شدید در حوزه مدیریت فرهنگی بوده است و تا این مشکل را حل نکنیم نمی توانیم به صورت درست و حسابی و همه جانبه به جنگ تهاجم فرهنگی دشمن برویم، اما در طرف مقابل، یعنی دشمن استکباری می بینیم که بسیار دقیق و حساب شده پیش می رود و برنامه‌های بلند‌مدتی را برای ضربه زدن به فرهنگ و هویت دینی و ملی ما در دستور کار خود دارد و همین شبکه‌های ماهواره‌ای نیز به نوعی مجری همین طرح‌های دشمن استکباری هستند و همان دستورات را به صورت دقیق اجرا می کنند.»
این کارشناس امور فرهنگی متولیان امر را مسئول رسیدگی به این موضوع می داند و می‌گوید: « ضعف دستگاه های فرهنگی ما به حدی است که هیچ‌گونه برنامه مدونی در برابر تهاجم فرهنگی به صورت دقیق و کارشناسی شده ندارند و همیشه یکی از دغدغه های مهم
مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای هم مقوله فرهنگ و ضعف دستگاه های فرهنگی بوده است و حضرت آقا مکرر در این باره گلایه مند بوده اند و به مسئولان مربوطه تذکرات لازم را داده‌اند.»
غنای فرهنگ و تمدن ایران اسلامی
تمدن و فرهنگ ایران اسلامی به عنوان والاترین هویت و نماد اهالی مشرق زمین از دیرباز تاکنون مورد هجمه‌های بسیاری از سوی دشمنان قرار گرفته است و البته در این گذرهای مهم تاریخی هیچگاه از اصل خود دور نشده است.
اما در این میان جای تامل بسیار دارد با وجود اینکه تمامی کارشناسان رسانه و صاحبنظران حوزه آسیب‌شناسی فرهنگی در رابطه با آسیب‌های شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان مدام هشدار می‌دهند و مضرات آن را گوشزد می کنند، اما باز برخی افراد هستند که علاوه بر تماشای این شبکه‌ها، اینگونه تصور می‌کنند که ماهواره وسیله‌ای خوب و سرگرم‌کننده است و شبکه‌هایی همچون من و تو ، جم تی وی یا فارسی وان
و . . . شبکه های سرگرم کننده هستند و هیچ‌گونه مراقبتی از فرزندان جوان یا نوجوان خود در برابر مضرات این شبکه‌ها نمی‌کنند.
در باره این تصور که این شبکه‌ها را صرفا سرگرم کننده بدانیم  تنها می‌توان گفت زهی خیال باطل! چراکه استعمارگران برای اینکه سرنوشت ملت مشرق زمین را به دست گرفته و فرهنگ ایرانی – اسلامی ما را دستخوش تغییر قرار دهند، از طریق همین شبکه‌ها به خانه‌های ما ورود کرده و بنیان خانواده های ایرانیان را متزلزل می‌کنند.