kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۵۹۰
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰
دبیر اتحادیه تولید نساجی:

صنعت پوشاک ایران به علت واردات در حال نابودی است

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: صنعت پوشاک ایران به دلیل قاچاق و واردات پوشاک از رده خارج در حال نابودی است.


سعید غدیری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه متاسفانه صنعت پوشاک کشور مورد هجمه سنگین واردات غیرقانونی قرار گرفته و همین امر موجب شده بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک با از دست دادن بازارهای خود حجم تولید خود را تا حد زیادی کاهش دهند، اظهار داشت: همین موضوع سبب کاهش تولید در زنجیره تامین پوشاک اعم از ریسندگی، بافندگی، رنگرزی چاپ و تکمیل و سایر صنایع مرتبط شده است.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه ظاهرا حرکت‌های سازماندهی شده از سوی رقبای این صنعت بخصوص در کشورهای همسایه شکل گرفته که هدف‌گذاری آن نابودی صنایع داخلی است، افزود: هیچ آمار درست و متقنی از میزان واردات غیرقانونی پوشاک به کشور در دست نیست در حالیکه آمار واردات رسمی اظهار شده در سال گذشته کمتر از بیست میلیون دلار بوده و رقم اظهار شده واردات پوشاک از سوی گمرک طی سال جاری 60 میلیون دلار است.
غدیری تصریح کرد: میزان واردات غیرقانونی توسط برخی مبادی ذیربط حدود سه میلیارد دلار تخمین زده می‌شود این در حالیست که برخی مبادی اطلاعاتی کشور میزان واردات غیرقانونی به کشور را طی سال 93 بیش از چهار میلیارد دلار و برای سال جاری بیش از پنج میلیارد دلار اعلام می‌کنند!
وی با اشاره به عدم اجرای صحیح قوانین گمرکی و عدم شفافیت در مراحل ثبت سفارش‌ها، گفت: بسیاری از واردکنندگان یا کمپانی‌های بزرگ پوشاک با استفاده از همین خلأ موجود و عدم اجرای صحیح قوانین گمرکی این حجم واردات وحشتناک را به کشور تحمیل می‌کنند. علاوه بر این شرکت‌های خارجی اجناس خارج از رده خود را با اسامی برندهای مطرح یا حتی نام‌های ناشناخته وارد کشور می‌کنند.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اضافه کرد: خوداظهاری غلط در گمرک و عدم پرداخت حقوق دولت و دامپینگ کالاهای خود، حقوق مصرف‌کنندگان داخلی را هم زیر پا می‌گذارند اجناس خود را به چند برابر قیمت می‌فروشند و تازه جایزه صادراتی هم از کشور خود دریافت می‌کنند. در واقع بخش زیادی از پوشاک وارداتی به کشور از رده خارج و بی‌کیفیت است.
وی افزود: امیدواریم با اجرای صحیح قوانین گمرکی و علی‌الخصوص دستورالعمل نحوه فعالیت شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده پوشاک در کشور شاهد کاهش این آمار نگران‌کننده باشیم. چرا که اگر اقدام عاجلی در این خصوص نشود بسیاری از تولیدکنندگان کشور در سال آینده فعالیت خود را تعطیل یا خود به صف واردکنندگان خواهند پیوست.